تاریخ : 1398,شنبه 17 اسفند12:25
کد خبر : 348032 - سرویس خبری : زنان

گزارشی از وضعیت گروه‌های مختلف زنان در تقابل با بیماری کرونا؛

تهدید گروه‌های حساس زنان توسط کرونا/ زنان قوی‌تر از مردان

گروه‌هایی که در معرض آسیب‌های اجتماعی قرار دارند، در شرایط بحرانی مانند شیوع ویروس کرونا بیشتر مورد تهدید قرار می‌گیرند. زنان معتاد کارتن‌خواب و کودکان زباله‌گرد و مانند آنها به دلیل فقر در بهداشت فردی و بهداشت محیطی از جمله همین گروه‌ها هستند.

به گزارش خبرنگار زنان «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ حال که اکثر کشورهای دنیا به جنگ تمام عیار با ویروس کرونا مشغولند، ایران نیز سهم قابل توجهی از این جنگ جهانی را به خود اختصاص داده و در این بین فرقی بین افراد سرشناس و گمنام نیست و کرونا مشغول جولان برای آلوده‌سازی همه افراد است. مسئولان و مقامات زیادی به این ویروس مبتلا شده اند و در این بین بانوان نیز بی نصیب نمانده اند؛ زنان نیز همچون مردان در حال انجام فعالیت اجتماعی هستند و طبیعی است که از آسیب‌های آن در امان نیستند؛ معصومه ابتکار، معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری، معصومه آقاپور علی شاهی نماینده مردم شبستر و سکینه الماسی نماینده ماهشهر در مجلس شورای اسلامی دهم، فاطمه رهبر و زهره الهیان منتخبین مردم تهران در مجلس شورای اسلامی یازدهم، از جمله زنانی هستند که در کسوت مسئولیت با بیماری کرونا دست و پنجه نرم می‌کنند و همچون تمامی بیماران برای ایشان آرزوی سلامت داریم.

تاثیر کرونا بر زنان باردار
گلنار لرستانی، ماما و مشاور بهداشتی زنان می‌گوید: در میان افراد سالمند، مادران باردار و افرادی که دارای بیماری های زمینه ای مانند دیابت و بیماری های روماتیسمی دارند، حساسیت بیشتر است. در مادران بارداری که مبتلا به کرونا می شوند، احتمال زایمان زودرس و سقط بخصوص در سه ماهه نخست بارداری بیشتر است. به دلیل مشکلات ریوی و تنفسی که از علائم بیماری کرونا است، درگیری ریوی و سرفه های شدید را به دنبال دارد که خطر زایمان زودرس و پارگی کیسه آب را افزایش می دهد. لرستانی با بیان اینکه پیشگیری بهتر از درمان است، به زنان باردار توصیه کرد: بیشتر توجه ما بر روی مادران باردار است به این دلیل که همزمان جان دو نفر به خطر می افتد.

اقداماتی که زنان باردار باید در مقابله با کرونا انجام دهند
پریچهر پورانصاری متخصص زنان و زایمان و فوق تخصص حاملگی پرخطر درباره مراقبت‌های لازم از زنان باردار برای پیشگیری از ابتلا به کرونا، اظهار کرد: زنان باردار به علت تغییرات سیستم ایمنی، اگر به این بیماری دچار شوند دچار عوارض و فرم شدیدتری از بیماری شوند. زنان باردار باید تمام مراقبت‌های بهداشتی ضروری را همچون تمامی افراد جامعه انجام دهند و به شست و شوی دستها با استفاده از آب و صابون و یا اسپری های ضدعفونی کننده توجه کنند. علاوه بر شیوع ویروس کرونا، آلودگی هوا در شهرهایی همچون تهران از دیگر عواملی است که سلامت این افراد را تهدید می‌کند؛ به همین خاطر توصیه می‌شود زنان باردار رفت و آمد در سطح شهر را به حداقل میزان ممکن برسانند.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با تاکید بر ضرورت خودداری از ارتباط زنان باردار با افراد بیمار، مصرف مایعات فراوان را به این افراد توصیه کرد.  مادران باردار برای سنجش میزان افزایش وزن، فشار خون و سلامت جنین به طور معمول توسط پزشکان معاینه می‌شوند، اما در شرایط فعلی لازم است مادران باردار مراجعه به مراکز درمانی را به حداقل برسانند.
زنان باردار می‌توانند با تهیه یک دستگاه فشار خون و ترازو وزن و فشار خون خود را در منزل کنترل کنند. همچنین در صورت مشاهده هرگونه علائم غیرمعمول می‌توانند با تلفن مرکز درمانی خود اعم از مطب‌های خصوصی و بیمارستان ها تماس گرفته و راهنمایی‌های لازم را دریافت کنند. در خانه ماندن زنان باردار به معنای استراحت مطلق نیست، زیرا احتمال لخته شدن خون در زنان باردار بیش از سایر افراد است و باید در منزل تحرک داشته باشند.مصرف مایعات گرم برای جلوگیری از ابتلا به بیماری کرونا و پیشگیری از لخته شدن خون به زنان باردار توصیه می‌شود.

زنان کارتن‌خواب در مسلخ کرونا
 گروه‌هایی که در معرض آسیب‌های اجتماعی قرار دارند، در شرایط بحرانی مانند شیوع ویروس کرونا بیشتر مورد تهدید قرار می‌گیرند. زنان معتاد کارتن‌خواب و کودکان زباله‌گرد و مانند آنها به دلیل فقر در بهداشت فردی و بهداشت محیطی از جمله همین گروه‌ها هستند. لزوم توجه به اقشار آسیب‌پذیر در شرایط بحرانی نیاز به خدمات ویژه‌ای دارد تا آنها را از مبتلا شدن به بیماری حفظ کند و هم دیگرانی را که با این افراد در ارتباط هستند از خطر ابتلا مصون بدارد. سپیده علیزاده، مدیر عامل موسسه نور سپید هدایت در خصوص مشکلات مواجه با اقشار آسیب‌پذیر در روزهای شیوع ویروس کرونا می‌گوید: ما اینجا مرکزی داریم با خدمات شبانه‌روزی رایگان که در آن صد زن آسیب‌دیده کارتن‌خواب در طول روز به آن مراجعه می‌کنند.

علیزاده ضمن ابراز نگرانی از کمبود وسایل بهداشتی مورد نیاز مرکز عنوان می‌کند: «چند شب گذشته در این مرکز ۵ مددجو داشتیم که علائم مربوط به ویروس کرونا داشتند و بعد از آمدن اورژانس و تایید مثبت تست اولیه کرونا، یکی از  مددجوها از همان ماشین اورژانس و دونفر از بیمارستان فرار کردند و چیزی که می‌خواهم بگویم این است که این مددجوها مصرف‌کننده مواد مخدر هستند، وقتی حرف از قرنطینه باشد آنها می‌ترسند که در قرنطینه مواد به آنها نرسد بنابراین فرار می‌کنند، بنابراین مددجویی که احساس کند مقداری علائم کرونا دارد چون از قرنطینه می‌ترسد به مرکز مراجعه نمی‌کند. و این خود به وجودآورنده مشکلات دیگر و عامل تشدید بیماری است.

علیزاده می‌گوید: «من پیشنهادم این است که برای شرایط ویژه پیش آمده امروز، تعریف فعالیت‌های مراکز ارائه‌دهنده خدمات کاهش آسیب عوض شود، چه ایرادی دارد وقتی اکثر مددجوها مصرف کننده مخدر هستند حداقل در این بحران ایجاد شده مواد مورد نیاز اینها را تامین کنیم تا این زنان معتاد مجبور نباشند برای تامین مواد مورد نیاز خود دست به هر کاری بزنند و خودشان را بیشتر در معرض آسیب و مبتلا شدن به کرونا قرار دهند، دیگران را هم بیشتر در معرض این ویروس جدید قرار می‌دهند. چه ایرادی دارد که مواد مورد نیاز این زنان در این بازه زمانی تامین شود.»

زنان قوی ترند!
این هفته، "مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های چین" بزرگترین تجزیه و تحلیل موارد کروناویروس را تا به امروز منتشر کرد. اگرچه محققان دریافته‌اند که میزان ابتلای مردان و زنان تقریباً برابر بوده است، اما میزان مرگ و میر در مردان ۲.۸ درصد است، در حالی که در زنان ۱.۷ درصد است. "سابرا کلین" دانشمندی که در رابطه با تفاوت‌های جنسیتی در عفونت‌های ویروسی و واکنش‌های واکسیناسیون در دانشکده بهداشت عمومی جان هاپکینز تحقیق می‌کند، میگوید این الگویی است که ما در بسیاری از عفونت‌های ویروسی مجاری تنفسی دیده‌ایم که طبق آن، مردان نتایج بدتری دارند. ما این را در ویروس‌های دیگر نیز مشاهده کرده‌ایم. زنان بهتر با آنها می‌جنگند.

به گفته دانشمندان، زنان پس از واکسیناسیون، واکنش ایمنی قوی‌تری نشان می‌دهند و همچنین حافظه واکنش ایمنی تقویت شده‌تری دارند که باعث می‌شود بزرگسالان در برابر پاتوژن‌هایی که در کودکی در معرض آنها قرار گرفته‌اند، محافظت شوند. همچنین برهمین اساس آزمایشاتی که روی موش‌ها انجام شد، نشان داد مردان نسبت به زنان بیشتر مستعد به ابتلا به عفونت هستند و زنان به امنیت نسبی برخوردارند.
*گزارش از فاطمه قنبری


کد خبرنگار : 16