تاریخ : 1398,سه شنبه 20 اسفند18:40
کد خبر : 348406 - سرویس خبری : صنفی آموزشی

«خبرنامه دانشجویان ایران» طی چند نظرسنجی میزان استقبال از آموزش مجازی را بررسی کرد؛

دانشجویان دوره‌های آموزش مجازی را جدی نمی‌گیرند

نظرسنجی های «خبرنامه دانشجویان ایران» نشان می دهد که ابتدا دانشجویان در فضای سردرگمی و عدم اقناع از آموزش های مجازی به سر می بردند و به همین دلیل خیلی موافقت نمی کردند اما به مرور و با افزایش خطر بیماری خود خواستار برگزاری دوره های مجازی بودند.

به گزارش خبرنگارصنفی-آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ با شیوع کرونا ویروس در کشور و تصمیمات ستاد مقابله با کرونا مراکز آموزشی برای جلوگیری از گسترده شدن این ویروس تعطیل شدند. اما با توجه به زمان بر بودن مقابله با این ویروس بسیاری از دانشگاه‌ها کلاس‌های درس خود را تا پایان سال تعطیل کردند، این تعطیلی یک ماهه و ضرورت اتخاذ تصمیمات مقتضی جهت به تعویق نیفتادن تقویم آموزشی باعث شد که بسیاری از این دانشگاه‌ها از برگزاری کلاس‌ها درس دانشجویان به صورت مجازی خبر دهند.

دوره های آموزش مجازی در حال در حال بررسی و آماده سازی بود که در همان هفته اول شیوع کرونا رئیس جمهور در صحبتی عجیب گفته بود که همه دانشگاه ها و ادارات از شنبه بازخواهد بود و تعطیل کردن ادارات و مراکز آموزشی خواسته دشمن است.

«خبرنامه دانشجویان ایران» با برگزاری نظرسنجی نظر دانشجویان در مورد صحبت های رئیس جمهور را پرسید که نتایج جالبی در پی داشت که به شرح زیر است:

البته دیگر نظرسنجی نیز در همین مورد نتایج مشابهی به دنبال داشت:

در ادامه و با قطعی شدن آموزش مجازی و تعطیلی مراکز آموزشی در کشور، سوالات و ابهامات فراوانی در مورد چگونگی برگزاری این دوره ها وجود داشت، بهرحال این سطح وسیع از برگزاری دوره های آموزش مجازی نیارمند زمینه سازی ها، زیر ساخت ها و آموزش های زیادی بود که در نگاه اول شاید کار را مشکل می کرد، دوره هایی که قرار بود در شبکه های اجتکاعی داخلی برگزار شود.

بیش تر بخوانید//آموزش دروس از شبکه‌های اجتماعی خارجی ممنوع است

بیش تر بخوانید//نحوه ارائه اینترنت رایگان برای آموزش مجازی

در همین راستا نیز «خبرنامه دانشجویان ایران» طی یک نظرسنجی اینستاگرامی از دانشجویان در مورد موافق یا مخاف بودن با آموزش مجازی نظرخواهی کرد که با درصد 55 درصدی موافقان و 45 درصدی مخالفان روبه رو شد.

تکمیل کیفیت و دقت این نظرسنجی و البته بررسی اهمیت آموزش مجازی نیازمند نظرسنجی دقیق تری بود که در همین زمینه نیز ما با طرح این سوال و طی یک نظرسنجی تلگرامی میزان مشارکت دانشجویان و استفاده از آموزش های مجازی را جویا شدیم که نتیجه عجیب و متفاوتی در پی داشت.

این نتیجه ما را بر آن داشت تا به ریشه یابی علل عدم استقبال دانشجویان از آموزش مجازی بپردازیم و درنهایت نظرسنجی پایانی را با یک سوال صریح اما کارگشا برگزار کردیم، این که اصلا کلاس های آموزشی چند دانشگاه برگزار می شود؟

البته ما به همین مقدار بسنده نکردیم و اقذام به مصاحبه با دانشجویان و اساتید کردیم تا کیفیت تحقیق مورد بررسی دقیق تر و عینی تر باشد:

بیش تر بخوانید//دانشجویان چقدر از آموزش مجازی راضی هستند؟

جواب های دانشجویان نشان می داد خیلی از دانشگاه ها هنوز موفق به برگزاری منظم و کامل کلاس های مجازی نشدند، بعضی دانشگاه ها صرفا در حد یک اطلاعیه بسنده کردند و عملا توضیح، ایجاد زیر ساخت آموزشی و در نهایت برگزاری مجازی کلاس ها را در پی نداشت.

برآیند نظرسنجی های «خبرنامه دانشجویان ایران» نشان می دهد که ابتدا دانشجویان در فضای سردرگمی و عدم اقناع از آموزش های مجازی به سر می بردند و به همین دلیل خیلی موافقت نمی کردند اما به مرور و با افزایش خطر بیماری خود خواستار برگزاری دوره های مجازی بودند اما همچنان نسبت به چگونگی و چرایی این مهم اطلاعات دقیق و قانع کننده ای نداشتند اما در نهایت بعضی دانشگاه ها توانستند برنامه منظمی ارائه کنند و کلاس ها را جلو ببرند و اکثر دانشگاه به دلایل ضعف زیر ساختی و عدم توجیه دانشجویان در این امر موفق نشدند و باعث کاهش استقبال دانشجویان شده است که در دراز مدت و با توجه به نامشخص بودن زمان کنترل بیماری می تواند باعث عقب افتادن برنامه ریزی آموزسی و کاهش شدید کیفیت آموزش و یادگیری شود. 


کد خبرنگار : 90