تاریخ : 1398,سه شنبه 27 اسفند23:40
کد خبر : 349279 - سرویس خبری : یادداشت

شایان نادری

نگاهی بر شایعه مطرح شدن حمله بیولوژیکی

در بحث ویروس کرونا تحلیل های مختلفی در خصوص اینکه یک حمله بیولوژیکی بوده مطرح شده که همگی قابلیت بررسی دارند و شاکله اظهار نظرهای که از سوی مسئولان کشوری، لشکری و...صورت گرفته بر پایه احتمالات هست و تاکنون ۱۵۷ کشور دنیا درگیر ویروس کوبید ۱۹ (کرونا) شده است.

خبرنامه دانشجویان ایران: شایان نادری// بیوتروریسم(به انگلیسی: Bioterrorism)، تروریسمی شامل انتشار عمدی عوامل بیولوژیک است. این عوامل، باکتری‌ها، ویروس‌ها یا سموم‌اند که ممکن است به شکل طبیعی‌شان یا به فرم دستکاری شده توسط انسان باشند. این روش در جنگ‌ها استفاده می‌شود.

بحث جنگ بیولوژیک چیز جدیدی نیست که بگوییم برای اولین بار با آن مواجه شده ایم و مورد مهم تری که در تقابل با پدیده های بیوتروریسمی باید مدنظر داشت، حوزه پدافند غیر عامل و آمادگی لازم برای مدیریت شرایط اضطراری است.

در بحث ویروس کرونا تحلیل های مختلفی در خصوص اینکه یک حمله بیولوژیکی بوده مطرح شده که همگی قابلیت بررسی دارند و شاکله اظهار نظرهای که از سوی مسئولان کشوری، لشکری و...صورت گرفته بر پایه احتمالات هست و تاکنون ۱۵۷ کشور دنیا درگیر ویروس کوبید ۱۹ (کرونا) شده است.

تهدیدات زیستی در حوزه جنگ بیولوژیک بعنوان یک تهدید همیشه مطرح بوده و این مورد مهم نباید دست آویزی شود تا مدیران مربوطه کم کاری خودشان در حوزه پدافند غیر عامل و شرایط بحران را با مطرح کردن بحث بیوتروریسمی بودن پنهان کنند.

در شرایط حال متاسفانه سو مدیریت ها مشهود بوده بخصوص در حوزه مدیریت فضای مجازی و نشر شایعات و اکاذیب متعدد و همچنین در بحث پذیریش بیماران مبتلا به کرونا بی نظمی ها زیادی را دیده ایم(حتی بیمارستان های خصوصی از پذیریش بیماران مبتلا به کرونا امتناع می کردند) و در ادامه کمبود عرضه مواد ضدعفونی کننده، ماسک، دستکش و...را شاهد بودیم .همه این عوامل دست به دست هم داد که مثل همیشه بازار احتکار و گرانفروشی رونق بگیرد و عرضه و تقاضا دچار اختلال جدی شود و بیمارستان های بزرگ و مشهور خود شاهد کمبود کالاهای لازم برای شرایط کرونایی باشند.

هر وقت مسئولان بجای اینکه در خط مقدم این شرایط حساس باشند سر از جزیره کیش در می آورند انتظار کنترل فضا با این نوع مدیریت مانیتورینگی را نباید داشته باشیم.

از بدو شیوع ویروس کرونا اشتباه اول اینجا رخ داد که وزیر بهداشت بجای رییس جمهور فرمانده ستاد مبارزه با کرنا شد و در ادامه آقای رییس جمهور نتوانست همه ظرفیت های پدافند زیستی را در این حوزه را بخط و مدیریت واحدی ایجاد کند بطوری که ریاست سازمان پدافند غیر عامل کشور به صراحت از عدم دعوت این سازمان مهم در بحث مبارزه کرونا در جلسات مربوطه گفت البته نقدهای جدی هم به خود سازمان پدافند غیر عامل وارد هست که مطرح کردنشان انشاالله در مجال بعد از کنترل فضای کرونا خواهد بود.

امیدواریم مسئولان که باید خط مقدم باشند (و در حال حاضر نیروهای مسلح و عزیزان جهادی دارند جور کم کاری آن ها را می کشند ) بجای حرف زدن کمی هم عمل کنند و با طرح سناریوی حمله بیولوژیکی(این تهدید همیشه بوده و قابلیت بررسی داشته و دارد) آدرس غلط ندهند و کم کا هایشان را پنهان نکنند و در شرایط فعلی جهادی وارد عمل شوند.

** پژوهشگر حوزه امنیت غذایی و تهدیدات زیستی


کد خبرنگار : 16