تاریخ : 1399,چهارشنبه 06 فروردين15:11
کد خبر : 350062 - سرویس خبری : آخرین اخبار صنفی آموزشی

ارائه سامانه‌ای برای برنامه‌ریزی دانشگاه‌های با نرم‌افزارهای بومی

محققان یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان سامانه‌ای را با کاربردهای برنامه‌ریزی درسی دانشگاهی عرضه کردند که پیاده سازی آن موجب صرفه‌جویی در زمان و هزینه‌ها می‌شود.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از ایسنا، سید محمد علی اردستانی‌زاده، مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان طراحی و تولید سامانه‌های خودکار برای تنظیم برنامه هفتگی دانشگاه‌ها را از محصولات این شرکت نام برد و یادآور شد: با توجه به ساختار محیط‌های دانشگاهی و مسائل فراوانی که در شروع هر ترم تحصیلی در برنامه ریزی دروس به وجود می‌آید این شرکت اقدام به طراحی سیستمی کرد که تا حدود زیادی مشکلات این حوزه را برطرف کند.

وی ادامه داد: این سیستم می‌تواند یک گام در ارتقاء کیفیت تنظیم برنامه‌ی هفتگی باشد و  در نهایت خروجی آن برنامه ای است که بر اساس نیازها و محدودیت های تنظیم شده توسط بکار گیرندگان تهیه شده است.

اردستانی‌زاده صرفه جویی در زمان و کاهش وقت‌های تلف شده ناشی از برنامه ریزی اشتباه، کم شدن هزینه‌های ناشی از تردد اساتید و دانشجویان، امکان اعمال قوانین آموزشی در زمینه تنظیم برنامه و استفاده درست از منابع دانشگاهی مانند کلاس‌ها، آزمایشگاه‌ها و غیره را از جمله مزایای استفاده از این سامانه نام برد و اظهار کرد: نمونه مشابه خارجی این محصول در دنیا وجود دارد که هم اکنون نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد و این محصول نیز برای هر دانشگاه به طور جداگانه طراحی و تولید می‌شود.

وی تولید نرم افزار برنامه‌ریزی و زمان بندی حرکت قطارها را از دیگر محصولات این شرکت دانست و گفت: این نرم افزار با دریافت اطلاعات ایستگاه، مشخصات قطار، کلاس‌های قطار، تعریف مسیر، اختصاص مسیر به قطار، توقفات اجباری، افق‌های شرعی اقدام به برنامه‌ریزی حرکت و توقف قطارها به صورت اتوماتیک کرده و خروجی آن نمایش گرافیکی هر مسیر، روند پیمایش ایستگاه‌ها توسط قطار انتخابی و گزارش زمان اشغال و آزاد بودن بلاک‌ها است.

طبق اعلام روابط عمومی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، وی ادامه داد: نمونه داخلی این نرم افزار وجود ندارد ولی نمونه مشابه خارجی این محصول پیش‌تر توسط کشور آلمان تامین می‌شد و زمان اجرای نرم افزار این شرکت و جایگزینی آن با نرم افزار شرکت آلمانی قیمت آن حدود ۲۰ درصد قیمت تمام شده نمونه خارجی آن بود.