تاریخ : 1399,چهارشنبه 06 فروردين15:16
کد خبر : 350066 - سرویس خبری : صنفی آموزشی

بازخوانی حاشیه‌های دانشگاه در سال ۹۸// سه ماهه دوم

از ماجرای عجیب دختر دانشجوی قلابی تا حضور ۲ روز پسر دانشجو در خوابگاه دخترانه! +عکس

اما بدون شک مهمترین اتفاق شش ماه نخست سال گذشته، ماجرای دختر دانشجوی قلابی بود، ماجرایی که گرچه قلابی بودن آن دانشجو را نشان داد اما باز شدن پرونده دانشجویان انتقالی به کشور یکی از پرونده های جنجالی سال گذشته را به همراه داشت.

به گزارش خبرنگار صنفی- آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ سال ۹۸ با تمام فراز و فرودهایش به پایان رسید، سالی که با سیل آغاز شد و با «کرونا» به کار خود پایان داد، در این میان فضای دانشگاه نیز متاثر از فضای سیاسی و اجتماعی کنش های خاصی را از خود نشان داد، به طور مثال در ماجرای سقوط هواپیما و گرانی یک شبه بنزین دانشگاه در برخی از موارد میدان دار بود که فضای خاصی را رقم زد. به همین بهانه در ادامه نگاهی به اتفاقات مهم سه ماهه دوم سال ۹۸ شده است.(سه ماهه اول)

1- ماجرای مراسم پرحاشیه تالار ابوریحان دانشگاه شهید بهشتی
در همان روزهای ابتدای تیرماه سال گذشته بود که انتشار تصاویری از دانشگاه شهید بهشتی حواشی زیادی را پیرامون خود ایجاد کرد. ماجرا از این قرار است که دبستانی در زعفرانیه تهران، جشن پایان تحصیلی دانش‌آموزانش را در این تالار برگزار می کند و شرکت‌کنندگان در این مراسم نیز با ظواهر غیر دانشجویی و خارج از قوانین دانشگاهی در این مراسم حاضر می شوند که همین موضوع با اعتراض برخی از دانشجویان روبرو می شود. مسئولان دانشگاهی توجیه برگزاری این نوع همایش را درآمدزایی از امکانات دانشگاه عنوان کرده اند. مسئله ای که باعث شد دانشجویان و فضای مجازی از شب گذشته نسبت به ان موضوع مثبت یا منفی داشته باشند.

2- ماجرای حضور ۲ روزه یک پسر در خوابگاه دانشجویی دختران
در همان روزها خبر عجیبی از دانشگاه آزاد اسلامی واحد شوشتر منتشر شد. برخی از دانشجویان این دانشگاه با انتشار تعدادی عکس از خوابگاه دختران دانشگاه آزاد واحد شوشتر مدعی شدند پسری با ظاهری زنانه وارد خوابگاه دختران شده است و به مدت دو شب در یکی از اتاق های این خوابگاه حضور داشته است و در نهایت توسط دیگر دانشجویان شناخته شده و از خوابگاه فرار می کند. این خبر عجیب در حالی دست به دست می شود که هر فرد روایتی متفاوتی از این ماجرا تعریف می کند برای مثال یکی دیگر از دانشجویان مدعی شده است که ورود پسر به خوابگاه با همکاری دختران یکی از اتاق های این خوابگاه صورت گرفته است و پس از آنکه سایر دانشجویان از حضور پسر با خبر می شوند، پسر از خوابگاه فرار می کند. هر چند چگونگی فرار پسر از خوابگاه نیز مورد سوال است!

3- حذف فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های غیردولتی از گردونه جذب صداوسیما
یکی دیگر از اتفاقات پرسروصدای سال گذشته، حذف فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های غیردولتی از گردونه جذب صداوسیما بود. در این آزمون تنها فارغ التحصیلان دانشگاه های دولتی اجازه ثبت نام و شرکت در آن را دارند که همین موضوع با انتقاد فارغ التحصیلان دیگر دانشگاه ها همراه بوده است. این شرط در حالی برای استخدام این دستگاه دولتی گذاشته شده است که هیچ گونه اطلاع قبلی پیرامون نحوه استخدام و یا فرقی میان فارغ التحصیلان دانشگاهی داده نشده بود هر چند علاوه بر این موضوع نمی توان سطح دانش و آگاهی افراد را تنها به دانشگاه دولتی و یا غیر دولتی بودن افراد منوط کرد.

برخی از فارغ التحصیلان دانشگاه آزاد با ایجاد کمپینی خواستار حذف این شرط از آزمون استخدامی صدا و سیما شدند. این دانشجویان با بیان این که چنین شرطی علاوه بر اینکه معیار مناسبی برای ارزیابی سطح دانش و آگاهی افراد نیست، ناعادلانه و غیرمنصفانه است در توضیح کمپین خود نوشتند:«جوانانی که در دانشگاه آزاد تحصیل کرده‌اند نه تنها از سطح سواد علمی و عملی مطلوبی برخوردارند بلکه به عنوان یک شهروند ایرانی باید حق استخدام در این سازمان ملی را نیز داشته باشند. مسئولین موظفند که این حق را به آنها بازگردانده و به آنها فرصت شرکت در آزمون استخدامی صدا و سیما را بدهند.»

4- کلاس درسم را حذف کردند
ادامه فشارها بر استاد دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران که از رانت های پژوهشی پرده برداری کرده بود، یکی دیگر از حواشی تیرماه بود، او در مصاحبه ای می گوید:برای مثال در هفته‌ای که به خاطر امتحان دانشجویانم در جلسه گروه حضور نداشتم، بعضی از دروس بنده که اتفاقاً بیش از ۲۰ سال است که در دانشگاه درس می‌دهم، حذف شده است، دروسی که به اعتراف دانشجویان با هر سلیقه و مرام فکری جزو جذاب ترین و پر بارترین کلاس‌ها برای آنها بوده است و در هر ترم دانشجویانی از خارج از دانشکده حتی در این کلاس‌ها حضور پیدا می‌کنند و تعجب آور است که این دروس به کسانی واگذار شده که معمولاً کلاس‌هایشان مورد استقبال قرار نمی‌گیرد.

5- هدیه ای به سفیر انگلیس
اما یکی از اقدامات سال گذشته دانشجویان که حواشی زیادی را حتی در رسانه های ضدانقلاب ایجاد کرد، هدیه پرچم دزدان دریایی به سفارت انگلیس بود. در آن گزارش آمده بود: "جمعی از اعضای اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجوییان مستقل در اعتراض به توقیف غیر قانونی نفتکش ایرانی توسط دولت انگلستان در اقدامی نمادین، پرچم دزدان دریایی را به سفیر این کشور در تهران هدیه کردند."

http://iusnews.ir/images/news/320202/gallery/412.jpg

6- تجمع دانشجویان در اعتراض به عدم شفافیت در خصوصی‌سازی
اعتراضات به خصوصی سازی در اواخر تیرماه نیز ادامه داشت و جمعی از دانشجویان بسیجی و عدالتخواه دانشگاه‌های تهران، کرمانشاه و تبریز امروز در اعتراض به روند خصوصی سازی‌ها در کشور در میدان پاستور تجمع کردند. تجمع کنندگان با در دست داشتن دست نوشته‌هایی اعتراض خود را نسبت به واگذاری‌های صورت گرفته توسط سازمان خصوصی‌سازی نشان دادند.

7- پروژه‌های مشکوک پژوهشی در دست حلقه علوم اجتماعی
در روزهای ابتدایی مردادماه بود که خبرنامه دانشجویان ایران در گزارشی لیستی از افرادی که به صورت مشکوک پروژه های پژوهشی را در اختیار داشتند منتشر کرد، این گزارش با حواشی زیادی روبرو شد.

8- محکومیت دستگیری حسن عباسی
یکی دیگر از اخبار مهم مردادسال گذشته، اعتراضات به خبر دستگیری حسن عباسی بود، 8 دفتر انجمن اسلامی دانشجویان (دفتر تحکیم وحدت) طی بیانیه ای دستگیری حسن عباسی را محکوم کردند. در این بیانیه آمده است:«در دولتی که با شعار های پر زرق و برق آزادی روی کارآمده، کمترین چیزی که میبینیم تحمل مخالف است. شفافیت در تصمیم گیری ها به کمترین حد خود رسیده و اعتدال و منطق یافت نشدنی است. در روز مشارکت اجتماعی، که بارزترین مولفه تحقق مردم سالاری دینی است، حتی دیگر زحمت کار های نمادین را هم به خود نمیدهند.»

9- لزوم اصلاح معیار پذیرش آزمون وکالت
اصلاح آزمون وکالت یکی دیگر از حواشی شهریورماه سال گذشته بود، در آن گزارش آمده است: بازار وکالت به دلیل وجود انحصار به بازاری غیررقابتی تبدیل‌شده است. حذف انحصار از این بازار مستلزم اصلاح سازوکار پذیرش در آزمون وکالت و ایفای نقش جدی و سازندۀ مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانوادۀ قوۀ قضائیه در حوزۀ جذب وکیل است. در این رابطه دانشجویان انجمن مستقل دانشگاه تهران در نامه‌ای  از ر رئیس دستگاه قضا ضمن گلایه از کمبود وکیل و عدم دسترسی مردم به خدمات حقوقی، خواستار  اصلاح سازوکار پذیرش در آزمون وکالت شدند.

10- ماجرای دانشجوی قلابی
اما بدون شک مهمترین اتفاق شش ماه نخست سال گذشته، ماجرای دختر دانشجوی قلابی بود، ماجرایی که گرچه قلابی بودن آن دانشجو را نشان داد اما باز شدن پرونده دانشجویان انتقالی به کشور یکی از پرونده های جنجالی سال گذشته را به همراه داشت.

 


کد خبرنگار : 16