تاریخ : 1399,دوشنبه 11 فروردين02:31
کد خبر : 350439 - سرویس خبری : باشگاه نویسندگان

مهدی جلیل

تاَملی بر شعار سال

نکته مهم دیگر آنست که بعضا تحریم های ظالمانه مانع رقابت محصول داخلی با کالاها و خدمات مشابه خارجی طبق استانداردهای بین المللی و همچنین تبادل تکنولوژی شده است که پیامدهای منفی آن را می توان در تولید بی کیفیت و غیر استاندارد برخی محصولات وطنی سراغ گرفت.

خبرنامه دانشجویان ایران: مهدی جلیل*// جمهوری اسلامی ایران تحت زعامت ولایت مطلقه ی  فقیه در طول ۴ دهه ی گذشته امتحان های بزرگ و حساسی را به کمک مردم بصیر، خردمند، موقعیت شناس و همیشه همراه خود پشت سر گذاشته که هیچ نظام سیاسی در شرایط برابر قدرت تاب آوری،استقامت و کشش این چنینی را نداشته و ندارد.

بحران هایی از جمله جنگ تحمیلی هشت ساله در ابتدای شکل گیری نظام که به تخریب بسیاری از زیرساخت های حیاتی کشور انجامید،تحریم های ظالمانه و ضدبشری پس از آن از سوی دول متخاصم،ترور شخصیت های تراز اول سیاسی، نظامی و دانشمندان علمی کشور،هجمه های بی سابقه ی فرهنگی،پروژه های نفوذ،درگیری های برون مرزی و پرهزینه ی تحمیلی با نواب نامشروع همان دول متخاصم از جمله رژیم غاصب صهیونیستی،داعش و ...که به حمد الله از همه این امتحان ها به لطف رهبری داهیانه ی حضرت آیت الله خامنه ای و ظرفیت نیروی انسانیِ با اراده،قوی و مومن به سلامت عبور کرده  و اکنون زمان استفاده از همین ظرفیت بالقوه در راستای جهش  تولید، شکوفایی اقتصادی،مبارزه با رکود،بیکاری، معظلات فرهنگی و اجتماعی است.

با توجه به نامگذاری سالهای اخیر توسط مقام معظم رهبری، می توان به اهمیت موضوعاتی نظیر اقتصاد مقاومتی ،اقدام و عمل جهادی و البته تولید داخلی پی برد.

از جایی که ایشان با تدبیر حکیمانه خود که نشان از اشراف جامع و کامل به مسائل حیاتی و حساس جامعه دارد از سال ۹۵ با تاکید بر جنبه های عملیاتی اقتصاد مقاومتی، فضای کار و تلاش را به سمت تولید داخلی معطوف کرده و با نهادینه کردن فرهنگ "حمایت از کالای ایرانی " بارقه ای از امید در دل تولیدکنندگان داخلی ایجاد نموده و دستور "رونق تولید" سال گذشته را پیش نیاز "جهش تولید"امسال ساختند.

آری! جهش تولید در ابتدای دهه ی  پنجم انقلاب اسلامی!

گام بلندی که در مدت زمان اندک باقیمانده تا افق ۱۴۰۴ می بایست برای آن اکنون دورخیز نمود.

بی شک برای دروخیز و جهش به سمت و سوی قله های خود کفایی، عدم وابستگی و رفاه اقتصادی با تکیه بر توان داخلی و مبتنی بر اصول اقتصاد مقاومتی ،نقطه پرش ،موقعیت پرش و دیگرعوامل موثر یک پرتاب آرمانی نیز باید آماده و فراهم باشد.

به فرموده مقام معظم رهبری "تولید،ستون فقرات اقتصاد مقاومتی است" و یقینا جهش در آن سبب تسریع در دستیابی به اهداف اقتصاد مقاومتی خواهد شد.

رهبر انقلاب، با آگاهی  کامل به اهمیت اقتصاد و تولید ،خسارت های ناشی از تحریم و کرونا و همچنین توانمندی های بالقوه و بالفعل کشور در حوزه تولید به جهت اولاً حفظ شرایط کنونیِ تولید و ثانیاً جهشی مطلوب در عرصه تولید آنگونه که ثمرات این جهش در زندگی سطوح مختلف مردم ملموس و عینی باشد،شعار "جهش تولید" را عالِمانه برای سال ۹۹ انتخاب نمودند.

قطعا برای تحقق این جهش نیازمند یک "عزم ملی" از جانب دولتمردان، مردم و نخبگان هستیم.

دولت می بایست با اصلاح نواقص قوانین کار،بیمه و مالیات،حمایت همه جانبه از تولید کنندگان و رفع موانع پیش روی آنان ازجمله تخصیص یارانه به تولید در حدتوان به تقویت بازار داخلی، کنترل اقلام وارداتی و چاره اندیشی برای بازاریابی و صادرات محصولات داخلی بپردازد.

در این بین مردم با اقبال عمومی به اجناس داخلی، هدایت سرمایه و نقدینگی خود به سمت تولید و مصرف کالای داخلی می بایست همراه این حرکت ملی باشند.

به جهت همراهی مردم در بحث حمایت از کالای داخلی باید دقت داشت که علاوه بر رونق در زمینه تولید کالاهای اساسی و مورد نیاز، نیازمند تولید با کیفیت و توانا در رقابت با سایر کالاهای مشابه خارجی هستیم و برای این منظور می بایست سعی و تلاش ما علاوه بر ارضای نیاز و ذائقه داخلی ،به "تولید در کلاس جهانی " نیز معطوف گردد.

با نگاهی اجمالی به سیر تکاملی تولید در دنیا از ابتدای پیدایش کارخانجات تا به امروز و بررسی فاکتورهای موثر در بحث تولید از "میزان و مقدار تولید" با‌‌ سوالاتی نظیر [چه چیز را به چه میزان وچه  مقدار تولید کنیم؟] و تا به امروز که به فاکتورهایی نظیر "کیفیت تولید"،  "مشتری مداری" و "خدمات تولید" رسیده ایم ،می توان به اهمیت تولید در کیفیت و سطح جهانی پی برد که نیاز سنجی جامعه ، بررسی ذائقه مشتری،خدمات دهی مناسب محصولات تولیدی تا چه میزان در اقبال عمومی به سمت محصول داخلی تاثیر دارد که در مبحث جهش تولید نباید از آن غافل شد.

نکته مهم دیگر آنست  که بعضا تحریم های ظالمانه مانع رقابت محصول داخلی با کالاها و خدمات مشابه خارجی طبق استانداردهای بین المللی و همچنین تبادل تکنولوژی شده است که پیامدهای منفی آن را می توان در تولید بی کیفیت و غیر استاندارد برخی محصولات وطنی سراغ گرفت.

پیاده سازی و استفاده از روش های  نوین تولیدیِ دنیایِ امروز،نظیر"تولید ناب" و "تولیدچابک" که با حداقل سازی اتلاف و هزینه ها ،قابلیت تجدید ساختاری سریع ،حذف بروکراسی های غیرضروری و پیچیده،استفاده از ظرفیت گسترده فضای مجازی، باعث ایجاد پاسخ گویی،شایستگی ،انعطاف پذیری و سرعت در واحدهای تولیدی می گردد و جذب و رضایت مشتری و رونق بازارهای داخلی و خارجی محصولات را به دنبال دارد، می تواند بسیار راهگشا باشد.

نخبگان نیز می بایست در هرمنصب و جایگاهی راه کارهای علمی و عملی خود را به جهت پیاده سازی اهداف شعار سال و اجرایی کردن آن ارائه دهند و به جهت رفع تنگناهای تولید چاره اندیشی کنند که این امر مستلزم تعامل سازنده و موثر انجمن های دانشگاهی و نخبگان با بدنه ی صنعت است که ضروریست با همراهی تولید کنندگان این ارتباط هرچه بیشتر تسهیل و برقرار شود.

در پایان یاد آور می شوم که  جهش ماحصل "تمرکز انرژی"ست و برای این مهم می بایست تمام توان خود را در سیاست ها ،رفتارها،کنش ها،واکنش ها و تعامل ها بر محور تولید متمرکز کنیم.
به امید آنکه که با همت و پشتکار همه جانبه مردم و مسئولین، شعار مدبرانه ی امسال به نصب بنر و جمله ی کلیشه ایِ همایش هاختم نشود .

* ارشد تولید و عملیات


کد خبرنگار : 16