تاریخ : 1399,چهارشنبه 13 فروردين17:02
کد خبر : 350710 - سرویس خبری : آخرین اخبار فناوری اطلاعات و ارتباطات

شارژ دستگاه‌های الکترونیکی با استفاده از امواج وای فای

محققان دستگاهی ساخته اند که میتواند از امواج وای فای برای شارژ دستگاههای الکتریکی استفاده کند. این تحققیقات در دانشگاه MIT انجام شده است.

به گزارش سرویس فناوری اطلاعات خبرنامه دانشجویان ایران به نقل از newatlas، شارژ گوشی های مجهز به فناوری شارژ وایرلس تنها از طریق یک پد انجام میگیرد. این تکنولوژی هنوز کاربرد فراوانی ندارد. اما در اطراف ما دستگاه هایی وجود داردند که امواج وای فای تولید می کنند. در این امواج تابش فراهرتز وجود دارد که در میان تابش مادون قرمز و امواج مایکروویو نیز وجود دارد. این امواج می توانند به عنوان یک منبع انرژی در شارژهای بی سیم مورد استفاده قرار بگیرند. برای استفاده از این امواج به دستگاهی نیاز است تا بتواند امواج فراهرتز را دریافت و از آن استفاده کند. بدین ترتیب از امواج یک استفاده مجدد نیز صورت خواهد گرفت.

محققان در دانشگاه MIT طرحی را ابداع کرده اند که می توان از این امواج استفاده کرد. اما این طرح هنوز به مرحله عمل نرسیده است. این طرح یکسوساز تراهرتز نام دارد. در این طرح برای جمع آوری امواج تراهرتز از یک قطعه گرافین مربع شکل بهمراه لایه ای از نیترید بور استفاده شده است. آنتن این دستگاه با جمع آوری امواج و عبور آن از روی گرافین باعث تقویت امواج شده و همچنین الکترودهای گرافین به یک سمت حرکت می کنند. بدین ترتیب در دستگاه یک جریان مستقیم DC تولید می شود. بور موجود در این دستگاه باعث هدایت الکترون ها و مانع از پراکندگی آن خواهد شد. این طرح اکنون تنها برای شارژ دستگاههای کوچک قابل استفاده است اما محققان تلاش دارند تا این شارژ بی سیم را برای گوشی های هوشمند و یا تبلت ها آماده کنند.