تاریخ : 1399,یکشنبه 17 فروردين17:03
کد خبر : 351109 - سرویس خبری : آخرین اخبار صنفی آموزشی

الگوهای فارسی آموزش مجازی برای معلمان طراحی شود

عضو هیات علمی و استاد برنامه‌ریزی درسی دانشگاه علامه طباطبایی با تاکید بر لزوم طراحی الگوهای فارسی آموزش مجازی گفت: در حال حاضر معلمان برای آموزش آنلاین از الگوهای خارجی استفاده می‌کنند و حتی برخی از معلمان با سیستم‌های مجازی آشنایی کافی ندارند. این مساله آموزش مجازی دانش‌آموزان در شرایط شیوع بیماری کرونا را با مشکل مواجه می‌کند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از ایرنا، مصطفی قادری درباره آموزش از راه دور در ایام تعطیلی مدارس اظهار داشت: ایجاد یک الگوی فارسی آموزش مجازی در حوزه فناوری کاری بسیار ساده است و در عرض یک ماه می توان این الگوها را به معلمان آموزش داد.

وی افزود: در حال حاضر آمادگی لازم برای آموزش از راه دور یا آموزش مجازی در کشور وجود ندارد و این موضوع به ضعف در نظام آموزشی کشور بازمی گردد. بی شک این تعطیلات ادامه دار است و در برخی نقاط کشور دسترسی به اینترنت وجود ندارد و حتی دانش آموزان و معلمان با فناوری های اینترنتی آشنا نیستند.

قادری گفت: مسوولان آموزش و پرورش و آموزش عالی از پیش تدبیری برای بحران هایی مانند کرونا و تعطیلی طولانی مدت مراکز آموزشی نداشتند و ضعف سیاست‌گذاری آموزشی در هر دو نهاد در زمینه آموزش از راه دور بسیار مشهود است.

به گفته این استاد برنامه ریزی آموزشی، نزدیک به بیست سال است که شعار هوشمندسازی مدارس و دانشگاه‌ها داده می‌شود اما تاکنون تلاشی برای آموزش معلمان و همچنین تجهیز فضای نرم افزاری شکل نگرفته است.

وی اظهار داشت: در حال حاضر برای داشتن و استفاده از اینترنت در کشور مشکلی وجود ندارد اما بستر لازم برای آموزش از راه دور، فضای تجهیز آموزش آنلاین و سیستم مدیریت یادگیری آنلاین در کشور وجود ندارد.

قادری با بیان اینکه در تمام دنیا سیستم تدریس آنلاین در کنار آموزش سنتی وجود دارد، عنوان کرد: در کشور ما اما معلمان و دانش آموزان برای آموزش آنلاین آموزش داده نشده اند؛ در صورتی که موفقیت معلمان در تدریس وابستگی زیادی بر دانش فنی آنها دارد. در حال حاضر بسیاری از معلمان حتی در تهران یک آدرس ایمیل ندارند، این موضوع نشان می دهد که معلمان در حوزه فناوری آموزش ندیده اند.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر آموزش از راه دور برای دانش آموزان در قالب گروه های واتس آپ است، گفت: تشکیل گروه در واتس آپ به منظور آموزش رسمی به دانش آموزان سیاستگذاری فوری و آنی است، دانش آموزان و معلمان باید با یکدیگر برای حضور، غیاب و ارزشیابی در تعامل باشند.

عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی تاکید کرد که آموزش رسمی از طریق واتس آپ ممکن نیست، ضعف های اینگونه آموزش در حال حاضر خانواده ها و معلمان را دچار نگرانی کرده است.

قادری ادامه داد: تدریس آنلاین اهمیت بسیاری دارد که در ایران مورد غفلت واقع شده است، باید این را دانست که پیش و پس از کرونا و حتی در شرایط عادی هم تدریس آنلاین مورد نیاز کشور است و تدریس آنلاین نباید فقط در شرایط بحرانی مورد توجه قرار گیرد.

وی با بیان اینکه کرونا باعث شد ضعف های جدی نظام آموزشی دچار مشکل شود، گفت: قطعا باید در تابستان کلاس جبرانی برای دانش آموزان و دانشجویان برگزار شود، عقب افتادگی این مدت طولانی بی شک با آموزش در واتس آپ قابل جبران نیست.

قادری افزود: باید کلاس های جبرانی برای دانش آموزان برگزار شود و همچنین در این ایام بهتر سرعت اینترنت نیز افزایش یابد. در بسیاری از موارد برای دانلود یک کتاب ساعت‌ها زمان نیاز است.


کد خبرنگار : 87