تاریخ : 1399,دوشنبه 18 فروردين16:31
کد خبر : 351220 - سرویس خبری : آخرین اخبار صنفی آموزشی

در نامه بسیج دانشجویی پردیس فاطمه الزهرا دانشگاه فرهنگیان یزد مطرح شد؛

اعلام آمادگی بسیج‌دانشجویی دانشگاه فرهنگیان برای جبران عقب افتادگی‌ها

در این نامه نقدی بر دستورالعمل تداوم آموزش مناطق محروم آموزش و پرورش شده است. همچنین؛ این تشکل دانشجویی جبران عقب افتادگی‌ها در نظام آموزش و پرورش آعلام آمادگی کرده است.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ بسیج دانشجویی پردیس فاطمه الزهرا دانشگاه فرهنگیان یزد در نامه ای نقدی بر دستورالعمل تداوم آموزش مناطق محروم آموزش و پرورش شده است. همچنین؛ این تشکل دانشجویی جبران عقب افتادگی‌ها در نظام آموزش و پرورش آعلام آمادگی کرده است. متن این نامه یه شرح زیر می‌باشد:

باسمه تعالی

جناب آقای حاجی میرزائی
وزیر محترم آموزش و پرورش

سلام علیکم

با احترام، با تبریک اعیاد شعبانیه و آرزوی پایان این دوره ابتلا وامتحان الهی، ضمن تشکر از همت وزارت آموزش و پرورش برای پر کردن خلأ آموزشی که به حقیقت امری سخت و دشوار می نماید، به استحضار می رساند پیرو انتشار دستورالعمل اخیر تداوم آموزش در مناطق روستایی و عشایری فاقد دسترسی به تلویزیون، اینترنت و دستگاه های الکترونیکی، بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان پاره ای از انتقادات خود پیرامون این دستورالعمل را به شرح زیر خدمت‌تان ارسال می نماید :

۱. راهکار اصلی این دستورالعمل، تفکیک دانش آموزان به دو دسته فاقد دسترسی به پوشش اینترنتی و فاقد دسترسی به سخت افزار ها و پوشش اینترنتی است. نقد و بررسی : تفکیک مذکور، چگونه و با کدام معیار و توسط کدام نیرو اجرایی صورت خواهد پذیرفت؟

۲. پیرامون زیر دستورالعمل های اجرایی گروه الف، سوالات زیر قابل توجه است:

دستورالعمل الف) استفاده از ظرفیت شبکه صدا وسیما استان

نقد و بررسی : مسئله اینجاست که تا چه حد آموزش به این نوع و بازپخش محتوا در تلویزیون ملی، کارآیی خواهد داشت؟ ارزشیابی اثرگذاری آموزش تلوزیونی در این مدت، انجام شده است؟

دستورالعمل ب) بسته اموزشی مکتوب

دستورالعمل پ) فیلم ها در قالب بسته نرم افزاری ساده

نقد و بررسی : این محتواهای آموزشی در چه بازه زمانی و چگونه اماده و توزیع خواهد شد؟ همانطور که می دانید تولید محتوا و نرم افزار مناسب، زمان زیادی را می طلبد.

دستورالعمل ت) اعزام راهبران آموزشی وتربیتی و معلمان داوطلب، برای حضور در منازل دانش آموزان

نقد و بررسی : حضور راهبران آموزشی در منازل تا چه حد امکان پذیر و مورد قبول والدین خواهد بود؟ و خاصه اینکه آیا این روش خلاف مصوبه ستاد ملی مبارزه با کرونا پیرامون فاصله گذاری اجتماعی نیست؟

دستورالعمل ج) استفاده از ظرفیت دیگر اعضای باسواد خانواده

نقد و بررسی : ملاک تشخیص باسوادی فرد در خانواده و صلاحیت او چیست؟ و آیا در این بازه زمانی، با توجه به حجم خانواده های محروم، کار شناسایی قابلیت دارد؟

۳. پیرامون زیر دستورالعمل های اجرایی گروه ب سوالات زیر قابل توجه است :

دستورالعمل الف) جدول بودجه بندی دروس، با توضیحات تهیه و در اختیار دانش آموزان قرار گیرد و همچنین بر اساس جدول، درسنامه خودآموز یا نیمه خودآموز به آن ها داده شود.

نقد و بررسی : به راستی این دستورالعمل برای دانش آموزان مقطع ابتدایی امکان پذیر و کارا خواهد بود؟ این جدول‌ها چگونه آماده و توزیع می شود؟ چرا که اگر تهیه آن ها متمرکز انجام گیرد، تطابق لازم با شرایط و سطوح مختلف دانش آموزان را نخواهد داشت و اگر بومی سازی شود آیا امکان تولید در تک تک مناطق آموزشی کل کشور را خبر دارید؟

دستورالعمل ب) استفاده از ظرفیت مخابرات برای تماس راهبران با اولیا و دانش آموزان

نقد و بررسی : کارآیی این تماس ها تا چه حد پیش بینی شده است؟

دستورالعمل پ) اعزام هفتگی راهبران همراه با امکانات

نقد و بررسی : تأمین امکانات همراه با راهبر برای همه دانش آموزان و درتمام مناطق مخاطب این طرح میسر است؟

۴. پیرامون زیر دستورالعمل های اجرایی گام های تکمیلی سوالات زیر قابل توجه است:

نقد و بررسی : با توجه به اینکه در این قسمت همه چیز موکول به طراحی و سپس اجرا شده است، گام های تکمیلی تا چه زمانی عملی خواهند شد؟ برای رسیدن به چنین بخشنامه ای بیش از 50 روز زمان برده است، رسیدن به چنین طراحی ها و اجراهایی چقدر زمان خواهد گرفت؟ در جمع بندی نهایی، بنظر می رسد:

۱. این دستورالعمل کلی و مبهم است و درکل در شیوه اجرا، دارای ابهامات بسیاری می باشد و طبیعتا با توجه به زمان، رفع ابهامات اجرایی آن ضروری می نماید.

۲. مشخص نیست متولی بررسی و راستی آزمایی آن، متناسب با وضعیت هر قشر محروم از تحصیل، کیست؟ و مرجع نظارت بر این موضوع مهم کیست؟

۳. گام های اجرایی، نیروی انسانی و زمان مورد نیاز برای اجرای طرح پیش بینی نشده است.

۴. بسیاری از موارد به آینده‌های مبهم اشاره شده است و تکلیف واضحی برای آن مشخص نیست.

امید است که با رفع نقد ها وسوالات، و با توجه به زمان موجود، دستورالعمل اجرایی مناسب و عملیاتی، نگارش شود و قشر مستضعف به عنوان ولی نعمتان، از نعمت آموزش محروم نمانند. در پایان اعلام آمادگی می گردد، إن‌شاءالله پس از مساعد شدن فضای عمومی و بازگشایی مدارس، گروه‌های جهادی بسیج دانشجویی با همتی مضاعف  آمادگی دارند تا برای یاری نظام تعلیم وتربیت، جهت جبران عقب ماندگی‌ها، حضور پیدا کنند.

با کمال احترام
بسیج دانشجویی پردیس فاطمه الزهرا دانشگاه فرهنگیان یزد


کد خبرنگار : 87