تاریخ : 1399,دوشنبه 18 فروردين21:18
کد خبر : 351250 - سرویس خبری : آخرین اخبار فناوری اطلاعات و ارتباطات

افزایش ۴برابری سرعت اینترنت با VDSL بدون تغییر تعرفه

وزیر ارتباطات می‌گوید افزایش چهار برابری سرعت اینترنت خانگی با تبدیل ADSL به VDSL، با افزایش قیمت همراه نیست و تنها افزایش حجم مصرف یا تغییر مودم، منجر به افزایش هزینه‌ی بیشتر برای کاربران می‌شود.

به گزارش خبرنگار فناوری اطلاعات «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات پیش‌تر با انتشار توییتی اعلام کرده بود سرعت اینترنت خانگی حداقل چهار برابر افزایش پیدا خواهد کرد. او همچنین گفته بود عملیات اجرایی ارتقای اینترنت خانگی از ADSL به VDSL در استان تهران و قم آغاز شده است. وزیر ارتباطات در نشست خبری روز اول نمایشگاه الکامپ سال ۹۸ گفته بود که تعرفه‌ی VDSL براساس مصوبه‌ی ۲۶۶ کمیسیون تنظیم مقررات برنامه‌ریزی می‌شود. همچنین طبق گفته‌ی او در نمایشگاه الکامپ سال گذشته، قیمت سرویس‌ها در این مصوبه براساس سرعت‌ها تنظیم شده است؛ همان‌گونه که قیمت سرویس‌های خانگی امروز در دسترس کاربران قرار دارد، قیمت سرویس‌های سریع‌تر و حرفه‌ای‌تر هم طبق مصوبه‌ی مذکور قابل دسترس خواهد بود و تغییری نخواهد داشت.

وزیر ارتباطات امروز در لایو اینستاگرامی خود توضیحات بیشتری را در مورد اینترنت VDSL ارائه داد. او اعلام کرد که افزایش سرعت اینترنت خانگی به معنای افزایش قیمت نیست و هزینه‌ی اضافی (مگر برای هزینه‌ی مودم و ارتقای آن) از مشترک گرفته نمی‌شود. او در توضیح بیشتر این موضوع گفت:

درواقع برای این توسعه پول جدیدی از مشترکان دریافت نمی‌شود و می‌توانند با همان هزینه‌ی ثابتی که پرداخت می‌کنند، از خدمات بهره‌مند شوند. البته ممکن است با توجه به افزایش سرعت، حجم مصرف منصفانه افزایش یابد که به میزان همان استفاده هم، هزینه‌ی کاربر افزایش می‌یابد. بنابراین ارتقای چهار برابری سرعت اینترنت، با قیمت فعلی عرضه می‌شود و هزینه‌ی مازادی ندارد، مگر اینکه مشترک درخواست مودم بدهد که باید هزینه‌اش را پرداخت کند.

وزیر ارتباطات در ادامه اضافه کرد تا شب گذشته، نزدیک به ۳۰ هزار کاربر در قم به سرویس VDSL‌ ارتقا پیدا کردند و سرعتشان حدود پنج برابر شده است. همچنین این کار در تهران نیز از روز گذشته آغاز شده و روزانه ۱۰ هزار مشترک در شرکت‌های مخابرات و شاتل به VDSL ارتقا پیدا می‌کنند؛ بقیه‌ی شرکت‌ها نیز در حال اقدام هستند تا ظرفیت خوبی را برای افزایش سرعت اینترنت خانگی ایجاد کنند.
از طرفی گفته می‌شد که کاربران برای داشتن اینترنت VDSL باید مودم جداگانه تهیه کنند و باتوجه به کم‌آمدن ظرفیت پهنای باند کشور در این روزها، اگر به کاربر پهنای باند بیشتری اختصاص داده شود نیز احتمال دارد که مشکل کنونی سرعت اینترنت حل نشود. همچنین گفته می‌شود برای داشتن اینترنت VDSL، فاصله از مخابرات باید ۱/۵ کیلومتر باشد. آذری‌جهرمی در همین رابطه در برنامه‌ی زنده‌ی اینستاگرامی خود گفت:

اینترنت با چهار برابر سرعت برای تلفن همراه نیست و برای اینترنت خانگی است. اینترنت خانگی عموما روی سیم مسی ارائه می‌شود و به فاصله‌ی منزل کاربران تا مرکز مخابراتی وابسته است. با تکنولوی ADSL، ماکزیم سرعت ممکن از یک خط مسی، ۱۶ مگابیت‌برثانیه است. با تکنولوژی VDSL بدون اینکه تجهیزات سمت مشترک عوض شود، می‌توان تجهیزات را تا نزدیک کاربر با فیبر نوری آورد و از کافوی مخابراتی تا منزل کاربران، ارتباط با سیم مسی برقرار می‌شود.
با این کار فاصله به کمتر از ۳۰۰ متر کاهش پیدا می‌کند و قادر خواهیم بود سرعت اینترنت خانگی را تا ماکزیمم ۷۰ مگابیت‌برثانیه ارتقا دهیم. البته برای دریافت سرعت بالاتر، باید مودم‌ها را عوض کرد. کاربران می‌توانند از همان مودم‌های قدیمی استفاده کنند اما ماکزیمم سرعت ۲۰ مگ است. در برنامه‌ی توسعه‌ای که داریم، می‌خواهیم طی دو ماه، ۸۵۰ هزار پورت در تهران و قم دایر کنیم. تلاش می‌کنیم طی برنامه‌ریزی‌ها VDSL‌ را به سایر شهرهای کشور هم برسانیم اما چون مشکل اصلی ما روی شبکه‌ی تلفن همراه در شهر تهران و قم بود، توسعه‌ی این دو شهر را در اولویت گذاشتیم.

وزیر ارتباطات در ادامه در مورد کیفیت اینترنت موبایل توضیح داد که طراحی شبکه‌ی تلفن همراه کشور برای همراه اول و ایرانسل روزانه ۷/۵ پتابایت ترافیک را پیش‌بینی کرده بود که این عدد در ۱۸ اسفند سال ۹۸، برای هر اپراتور تلفن همراه به حدود ۶/۸ پتابایت رسید. به گفته‌ی وزیر ارتباطات در این شرایط متوسط سرعت اینترنت نسل چهار موبایل در کشور، می‌توانست حدود ۱۵ مگابیت‌برثانیه باشد، اما هر چه حجم مصرف بالا می‌رفت، سرعت اینترنت نسل چهار نیز کاهش پیدا می‌کرد. او همچنین گفت شب گذشته مصرف ترافیک از ۱۱/۲ پتابایت هم گذشت اما با اقدامات مناسبی از سوی اپراتورها همراه بود. اکنون ظرفیت شبکه‌ی موبایل از متوسط روزانه ۷/۵ پتابایت به ۱۱/۲ پتابایت افزایش پیدا کرده است. او گفت:

ظرفیت شبکه‌ی موبایل از ۱۱ پتابایت عبور کرده است و این یعنی ظرفیتی که برای شبکه‌ی نسل چهار موبایل فراهم شده بود دوباره تکمیل شده است. به دلیل استفاده کلاس‌های مجازی مدارس و دانشگاه‌ها که برای آموزش نیازمند اینترنت هستند، این ظرفیت شبکه افزایش پیدا می‌کند، اما ما منابع فرکانسی را در اختیار نداریم و همه‌ی تلاشمان را برای توسعه‌ی ظرفیت شبکه انجام داده‌ایم. فرکانس‌های لازم اکنون در اختیار صداوسیما است.

 


کد خبرنگار : 28