تاریخ : 1399,سه شنبه 19 فروردين13:33
کد خبر : 351312 - سرویس خبری : آخرین اخبار صفحه اول

پروژه مشترک پژوهشگاه رویان و ۲ بیمارستان تهران برای درمان کرونا

رییس پژوهشگاه رویان گفت: این پژوهشگاه برای درمان کرونا، با کمک بیمارستان‌های مسیح دانشوری و شریعتی پروژه‌هایی را آغاز کرده که یکی از آن‌ها استفاده از سلول‌های بنیادی است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از خبرگزاری دانشجو، عبدالحسین شاهوردی رییس پژوهشگاه رویان در برنامه رادیویی «گفت و گوی علمی» در خصوص دستاورد‌ها و یافته‌های کرونایی گفت: این بیماری یک تلنگر به تمام مشاغل از جمله جامعه علمی است و همکاران علمی خیلی زود خودشان را پیدا کردند و توانستند گوشه‌ای از این کار را بگیرند و امیدوار هستند بتوانند این گرفتاری‌ها را به حداقل برسانند.

وی تصریح کرد: تلنگر کرونا به جامعه علمی این بود که باید در خصوص علم نگاه کاربردی داشته باشیم و در این راستا جهاد دانشگاهی از ابتدا به علم یک نگاه کاربردی داشته است؛ یعنی هم به تولید دانشگاه و هم به کاربرد دانشگاه نگاه می‌کرد.

رئیس پژوهشگاه رویان، وجود نیرو‌های زبده علمی و عملیاتی را در پشت سر گذاشتن بیماری کرونا بسیار حیاتی دانست و عنوان کرد: پژوهشگاه رویان در زمینه ناباروری، سلول‌های بنیادی و همچنین موضوعات بیوفناوری مانند شبیه سازی سابقه درخشانی دارد. یکی از بخش‌های مهمی که رویان روی آن کار کرده است، بخش سلولی و مولکولی است که این روز‌ها اهمیت بیشتری پیدا کرده است.

وی بیان کرد: چرخه کرونا شامل تشخیص و درمان و همچنین پیشگیری می‌شود و جهاد دانشگاهی و پژوهشگاه رویان در این حوزه‌ها از جمله تشخیص ورود پیدا کرد و توانستیم شناسایی بیماری را تسریع کنیم تا گسترش بیماری کاهش پیدا کند. اگر در حوزه درمان، پروتکل‌های مختلف مورد آزمایش قرار گیرد، مطمئنا در آینده با دلگرمی و اطمینان بیشتر با بیماری‌های مختلف روبرو می‌شویم.

شاهوردی درباره دستاورد‌ها برای درمان کرونا بیان کرد: نخستین اقدامی که پژوهشگران رویان انجام دادند، زیرساخت‌های لازم برای فعالیت‌های پژوهشی مولکولی بود که در یک ساختمان مستقل از ساختمان پژوهشگاه فراهم کردیم و روزانه حداقل صد بیمار را پذیرا هستیم. نکته قابل توجه این است که هزینه‌های این آزمایشگاه توسط پزشکان جهاد دانشگاهی تامین شده است و یک ریال در این زمینه بودجه دولتی دریافت نکرده ایم.

وی تصریح کرد: در حوزه درمان، پژوهشگاه رویان با کمک بیمارستان مسیح دانشوری و بیمارستان شریعتی پروژه‌هایی را آغاز کرده ایم و دو پروژه مجوز‌های لازم را نیز دریافت کرده است. یکی از پروژه‌ها استفاده از سلول‌های بنیادی به دلیل نقش ضد التهابی است که کار‌های لازم انجام شده است و امیدوار هستیم تا آخر این هفته گزارش آن به شکل مقاله در مجامع علمی منتشر شود.