تاریخ : 1399,چهارشنبه 20 فروردين18:09
کد خبر : 351471 - سرویس خبری : آخرین اخبار صنفی آموزشی

انتقاد وزیر سابق علوم به وضعیت دانشگاه‌ها

بعضی از مراکز مثل علوم پزشکی ایران که گفته ترم تا آخر تابستان است، یعنی اصلا می‌توان ترم تابستانی را جایگزین کرد و ترم بهاره را به صورت مجازی پیش برد. اساتید و اعضای هیات علمی فداکار هستند و از 45 روز مرخصی که در تابستان دارند، می‌گذرند.

خبرنامه دانشجویان ایران: به نقل از ارس، کامران دانشجو وزیر اسبق علوم با تاکید بر اینکه حضور دانشجویان تحصیلات تکمیلی در دانشگاه مستلزم آماده کردن خوابگاه‌ها است، گفت: طبق فرمایش رئیس‌جمهور محترم دانشجویان تحصیلات تکمیلی باید از ۳۰ فروردین در دانشگاه‌ها حضور یابند، خیلی از دانشجویان خصوصاً در دانشگاه‌های بزرگ غیر بومی هستند و از شهرستان‌های متفاوت می‌آیند. خوابگاه می‌خواهند و غذای گرم و باید فعالیت پخت و پز و غذاخوری برای آنها مهیا شود. با حضور این عزیزان در دانشگا‌ه‌ها قسمت‌های متفاوت اداری، معاونت‌‌ها و بخش خدماتی مانند نظافت سرویس‌ها و کلاس‌ها باید راه‌اندازی شود. اگر یک مقطع تحصیلی شروع به فعالیت کند همه دانشگاه‌ فعال می‌شود و علی‌القاعده باید خوابگاه‌ها و سالن غذاخوری هم آماده شود، عده‌ای از این افراد شهرستانی هستند و این اقدام می‌تواند خطرات زیادی را در برداشته باشد. ضمن اینکه برخی از دانشگاه‌ها مانند دانشگاه تربیت مدرس فقط مختص تحصیلات تکمیلی است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر یکسری از کلاس‌ها به صورت غیر حضوری برگزار می‌شود، گفت: با بازگشایی دانشگاه‌ها به صورت حضوری با توجه به وضعیت کنونی بیماری کرونا مشخص نیست دانشجویان بتوانند به دانشگاه بیایند یا خانواده‌های آنها اجازه چنین ریسکی را بدهند.

دانشجو خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه دانشگاه‌هایی مثل مشهد، شیراز، اصفهان، تبریز و تهران و اکثرا دانشگاه‌های بزرگ کشور دانشجویان شهرستانی دارند، در نتیجه نمی‌توان ریسک کرد و خواستار حضور دانشجویان از ۳۰ فروردین در کلاس‌های حضوری شد.

* تضاد حضور دانشجویان از ۳۰ فروردین در دانشگاه‌ها با تمهیدات وزارت بهداشت
به گفته وی، حضور دانشجویان از ۳۰ فروردین در دانشگاه‌های کشور با تمهیدات وزارت بهداشت که تاکید دارد مردم در خانه بمانند، تضاد دارد، شما می‌بینید روزانه حداقل ۵  -۱۰ بار تلویزیون پرستارانی که جان‌شان را کف دست گرفته‌اند نشان می‌دهد، چند نفر از پرستاران و پزشکان شهید شده‌اند. جامعه پزشکی ما که در خط مقدم حضور دارند، می‌گویند باید مردم در خانه بمانند، در این شرایط چطور می‌شود که دانشگاه‌ها کلاس‌های دانشجویان تحصیلات تکمیلی را به صورت حضوری برگزار کنند.

وزیر اسبق علوم افزود: اعلام شده استان‌هایی که وضعیت‌شان سفید است و در مناطق جنوبی کشور هستند فعالیت‌های دانشگاهی یا فعالیت‌های دیگرشان را می‌توانند به صورت عادی شروع کنند، از سوی دیگر سخنگوی رسمی وزارت بهداشت اعلام می‌کند هیچ استانی به عنوان استان سفید شناخته نشده است. وقتی سخنگوی وزارت بهداشت رسماً اعلام می‌کند استان سفید نداریم، چطور می‌گوییم در جنوب کشور فعالیت عادی شود؟ اول باید مشخص شود کدام استان سفید است؟! آمار رسمی که نشان می‌دهد که منطقه سفید نداریم، در خبرها اعلام می‌شود و مرتب هم گفته می‌شود به مرحله‌ای که بگوییم جایی سفید است، نرسیده‌ایم. چطور می‌خواهیم برای مناطق جنوبی حالت عادی اعلام کنیم؟!

وی گفت: مسئولینی که این موضوع را اعلام می‌‌کنند خودشان این ازدحام را نمی‌بینند؟! آقای دکتر حریرچی که اعلام کرد این ترافیک را که دیدم وحشت کردم، چطور است که جامعه فداکار پزشکی، پرستاران و پرسنل خدمات بیمارستان‌ها روزانه چندین بار از مردم می‌خواهند در خانه قرنیطنیه باشند تا بتوانند از فداکاری و جانفشانی خود نتیجه مطلوب بگیرند و صداوسیما هم هر روز اعلام می‌کند مردم باید در خانه بمانند و این مطلب را تأیید می‌کنند که ازدحام و ترافیک درست نیست، بعد از سوی دیگر تصمیم بگیریم دو سوم کارمندان بیایند؟ چطور این دو سوم را انتخاب کنیم؟ بعد چطور ازدحام و ترافیک بزرگراه‌های ناشی از این تصمیم گیری را که بیداد می‌کند را کنترل کنیم با توجه به اینکه آمار  مبتلا شدگان هم روزانه از ۲ هزار نفر پایین‌تر نیامده است؟

به گفته دانشجو، در کشورهای دیگر مثل چین وقتی آمار مبتلایان به زیر ۱۰۰ نفر رسید فعالیت‌های مردم رو به عادی شدن رفت تازه در استان ووهان چین وقتی آمار مبتلایان صفر شد فعالیت‌ها رو به عادی شدن رفت، الان آمار مبتلایان ما روزانه از ۲ هزار نفر پایین‌تر نیامده و هنوز مشخص نیست از پیک گذشته‌ایم یا نه.

وی خاطرنشان کرد: وقتی پیک فوتی‌ها هم هنوز تغییر نکرده و فقط آمار مبتلایان از ۳ هزار نفر به سمت ۲ هزار نفر کاهش یافته است، اینگونه تصمیمات نمی تواند کمک کننده باشد باید صبر کرد تا آمار مبتلایان ویروس کرونا به زیر ۱۰۰ نفر در روز برسد تا بتوان چنین گام‌هایی برداشت.

* تاثیر حضور دانشجویان تحصیلات تکمیلی در دانشگاه‌ها سه هفته بعد مشخص می‌شود
دانشجو با تاکید بر اینکه تاثیرات حضور دانشجویان تحصیلات تکمیلی و حضور دو سوم کارکنان و ازدحامی که ناشی از این تصمیم بوجود می‌آید سه هفته بعد مشخص می‌شود، گفت: در این شرایط نمی‌توان گفت که « چرخ اقتصاد هم باید با چرخ سلامت بچرخد». این شعار آدم را به یاد شعار  چرخ معیشت مردم کنار چرخ سانتریفیوژ می‌اندازد که متاسفانه هر دو از کار افتادند.

* ساعت کار ادارات را می‌توان برای سلامتی مردم شناور کرد
وی گفت: ساعت کار را خیلی راحت می‌شد مقداری کم و شناور کرد، به عنوان مثال یکسری از ادارات مشخص شود که از ساعت ۷  صبح تا ۱۲ ، یکسری ۸  صبح تا ۱۳ و یکسری هم ۹ صبح تا ۱۴ و برخی ۱۰ صبح تا ۱۵ باشد تا ازدحام صورت نگیرد و ترافیک‌ کمتر شود. اگر واقعا نیاز مبرم وجود دارد که حتما باید دوم سوم کارکنان دولت یعنی همان حقوق بگیران ثابت دولت بیایند که در همین هم باز بحث هست، اما اگر نیاز مبرم وجود دارد باید برنامه‌ریزی کنند. خیلی راحت می‌توانند ساعت کاری ادارات را شناور کنند تا ازدحام جمعیت و ترافیک کمتر شود.

* تصمیم حضور دانشجویان تحصیلات تکمیلی از ۳۰ فروردین در دانشگاه‌ها، نیازمند بازنگری اساسی است
وزیر اسبق علوم، تحقیقات و فناوری تاکید کرد که در مجموع این چند مورد نشان می‌دهد که واقعا تصمیم‌گیری خصوصا در مورد دانشگاه‌ها نیازمند بازنگری اساسی است، اینکه فقط در شعار بگوییم سلامت مردم اولویت ما است و فقط جامعه پزشکی و پرستاران در خط مقدم جانفشانی کنند نمی‌تواند کشور را به نتیجه مطلوب برساند.

وی افزود: خانواده هایی داریم که دو یا سه نفر از آنها در ادارات کار می‌کنند، اگر تا قبل از این 3 نفر در اتاقی مشغول بودند حالا این تعداد به 2  نفر برسد، در اصل موضوع انتقال این ویروس اتفاقی نمی‌افتد و این روند تغییری ایجاد نمی‌کند. با چه حساب و کتابی به این جمع‌بندی رسیده‌اند و نیاز به بازنگری است. چه در بحث دانشگاه و چه در بحث دو سوم کارکنان و چه در بحث ساعت کاری که 7 صبح تا 14 اعلام شده است. حداقل خود دولت صدای جامعه پزشکی و پرستارانی که در خط مقدم هستند را بشوند.

دانشجو با تاکید بر اینکه بستر دانشگاه‌ها برای حضور اینچنینی فراهم نیست، گفت: الان بستر آموزش دانشگاه‌ها فراهم شده و تدریس به صورت مجازی صورت می‌گیرد و کار به خوبی پیش می‌رود. این تصمیم یک دفعه فضا را به هم می‌ریزد. الان اساتید با کلاس‌های مجازی کار آموزش دانشگاه‌ها را دارند پیش می‌برند و ان‌شاءالله وقتی شر این ویروس کنده شد، می‌توانیم ۲۰ روز فشرده کلاس بگذاریم که  به صورت حضوری رفع اشکال کنیم.

وی گفت: بعضی از مراکز مثل علوم پزشکی ایران که گفته ترم تا آخر تابستان است، یعنی اصلا می‌توان ترم تابستانی را جایگزین کرد  و ترم بهاره را به صورت مجازی پیش برد. اساتید و اعضای هیات علمی فداکار هستند و از 45 روز مرخصی که در تابستان دارند، می‌گذرند. اساتید در حال حاضر پای کار هستند و قطعا از مرخصی 45 روزه خود می‌گذرند و وقتی فضا به قول آقایان سفید شد در اواخر تابستان ۴۵ روز را می‌آییم، حتی به صورت مجانی. خون اساتید که از کادر پزشکی و کادر درمان رنگین‌تر نیست و من مطمئن هستم با شناختی که از اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها دارم، اینها عزیزانی هستند که برای ملت،‌ دولت و کشورشان واقعا حاضر هستند، فداکاری کنند. ۴۵ روز از مرخصی خودشان را بدون هیچ چشم‌داشتی صرف آموزش دانشجویان که فرزندان این ملت هستند، می‌کنند.

* می‌شود تصمیمات‌ جدی‌تر و بهتری در این شرایط بحرانی در ارتباط با دانشگاه‌ها گرفت
دانشجو ادامه داد: فکر می‌کنم می‌شود تصمیمات‌ جدی‌تر و بهتری در ارتباط با دانشگاه‌ها گرفت و به دانشگاه‌ها شوک وارد نکرد. امیدوارم صحبت‌هایی که من می‌کنم جناحی در نظر گرفته نشود  چرا که بحث سلامت و مردم است و شرایطی فراهم کنند که مردم در خانه بمانند و آنطور که جامعه پزشکی می‌خواهد، دولت باید تمام  تلاشش را بکند و همت کند و که مردم در خانه‌ها بمانند و راه اساسی این است. اگر بخواهیم چرخ اقتصاد بگردد از داخل خانه‌ها کاری کنیم که این چرخ بچرخد و باید شرایط فراهم شود، نه خدای داستان مثل چرخ سانتریفیوژها و معیشت مردم شود البته اینبار چرخ سلامت مردم مطرح است که اگر نتایج خدای نکرده با تصمیمات غلط مثل شعار قبلی شود مشکلات فاجعه آمیز خواهد بود.