تاریخ : 1399,پنجشنبه 21 فروردين04:53
کد خبر : 351535 - سرویس خبری : آخرین اخبار زنان

در دانشگاه یزد صورت گرفت؛

آسیب شناسی روابط اجتماعی دانشجویان (دختران و پسران)

ارتباط دختران و پسران پیش از ازدواج یکی از مسایل پیچیده و اساسی جامعه ماست که بدون شک آسیب ها و مخاطراتی همچون ناهنجاریهای رفتاری و جنسی، ناراحتی های روحی و روانی و مشکلات خانوادگی لزوم توجه به آن را در ارایه الگوهای ارتباطی می طلبد، چرا که مسلما حفظ سلامت فردی و اجتماعی در پرتو ارتباطات سالم انسانی ممکن می گردد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ این مطالعه با هدف شناخت عوامل موثر در روند شکل گیری این روابط، به بررسی آن در بین دانشجویان دانشگاه یزد به روش پیمایشی پرداخته است. داده های مورد نیاز تحقیق از طریق پرسشنامه محقق ساخته به دست آمده است که در بین 240 نفر از دانشجویان مجرد توزیع و از طریق برنامه SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج حاکی از آنست که تنها حدود 10درصد از دانشجویان نسبت به این ارتباطات نگرش منفی دارند. 43.9 درصد دانشجویان دارای حداقل یک دوست می باشد که 10.8 درصد از این دوستی ها با تماس فیزیکی و جنسی همراه بوده است. بر اساس آزمونهای انجام شده، دانشجویان درگیر ارتباط به لحاظ سرمایه اجتماعی، دینداری، ارتباط با والدین و وضعیت تحصیلی نمرات پایین تری را دریافت کرده اند لیکن این شرایط با توجه به تعداد دوستان و سطوح ارتباط، سن و میزان تحصیلات متفاوت است. نتیجه رگرسیون نیز نشان میدهد عامل عاطفی از مهمترین دلایل ارتباط و در کنار متغیرهای پذیرش احکام شرعی، رقابت با دوستان، اطمینان به رابطه و اعتماد اجتماعی حدودا 62 درصد از تغییرات ارتباط با جنس مخالف را تبیین میکند.

با توجه به اینکه افراد درگیر روابط پیش از ازدواج به لحاظ روحی و یا جسمی و یا در سایر ابعاد زندگی خانوادگی، اجتماعی تحصیلی در معرض آسیب قرار دارند و از آنجاییکه نیاز عاطفی به عنوان مهمترین خلا ارتباطات جوانان، غالبا با سائق های جنسی همراه است لزوم تقویت و آگاهی بخشی هرچه بیشتر به خانواده ها، سازمانهای قانونگذار در جهت تدوین مجراهای ارتباطی و موسسه های آموزشی جهت ارایه الگوهای ارتباطی سالم اهمیت زیادی می یابد.

جهت مطالعه متن این پژوهش که توسط اکبر زارع شاه آبادی و زکیه سلیمانی صورت گرفته است اینجا را کلیلک کنید.


کد خبرنگار : 45