تاریخ : 1399,پنجشنبه 21 فروردين07:53
کد خبر : 351546 - سرویس خبری : صنفی آموزشی

در گفتگوی «خبرنامه دانشجویان ایران» با تشکل‌های دانشجویی بررسی شد؛

چند راهکار برای خلاص شدن دانشگاه آزاد از عودت شهریه و آموزش مجازی

دانشجویانی که شهریه پرداخت می کنند به این مهم اعتراض دارند که؛ چرا کلاس حضوری برگزار نمی شود و پول کلاس حضوری از ما گرفته می شود. از این رو دانشگاه آزاد اسلامی یکی از دانشگاه های بزرگ و گسترده ایران است که نقدهای بسیاری توسط تشکل ها و فعالین دانشجویی را در پی داشته است. از این رو طی گزارشی سعی شده که تمامی دیدگاه ها را گرد هم آوریم تا به جواب دانشجویان این دانشگاه جواب داده شود.

به گزارش خبرنگار صنفی-آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ قریب به ۵۰ روز است که از شیوع ویروس کرونا می‌گذرد. ویروسی که تمامی کشورها را در برگرفته و یک توقف وصف نشدنی را در جهان پدید آورده است! با شیوع این ویروس در کشورمان می‌توان گفت که تمامی نظامات اداری به هم ریخت که دانشگاه ها هم از آن بی نصیب نبودند. بر کسی پوشیده نیست که دنیای فعلی؛ دنیای ارتباطات و فناوری اطلاعات است. چند سالی است که روشی تحت عنوان آموزش مجازی یا همان آموزش الکترونیکی (آموزش برخط) توسط دانشگاه های مطرح، اجرایی شده است که در جای خود؛ روشی خوب و مقرون به صرفه است.

در همان روزهای اول که زمزمه تعطیلی دانشگاه ها یا بعضا حذف ترم (ترم تحصیلی بهمن ۹۹-۹۸) به گوش می‌رسید؛ نقل قول هایی هم وجود داشت که این ترم به صورت مجازی برگزار می‌شود. این طرح هم، مثل تمامی طرح ها مزایا و معایبی داشته و دارد. دانشگاههای سایر کشور ها هم روش های جالبی را پیش گرفته اند. مثلا ژاپن در اقدامی عجیب جشن فارغ التحصیلی دانشجویان را با کمک ربات ها برگزار کرد!

در ایران اما؛ دانشجویانی که شهریه پرداخت می کنند به این مهم اعتراض دارند که؛ چرا کلاس حضوری برگزار نمی شود و پول کلاس حضوری از ما گرفته می شود. از این رو دانشگاه آزاد اسلامی یکی از دانشگاه های بزرگ و گسترده ایران است که نقدهای بسیاری توسط تشکل ها و فعالین دانشجویی را در پی داشته است. از این رو طی گزارشی سعی شده که تمامی دیدگاه ها را گرد هم آوریم تا به جواب دانشجویان این دانشگاه جواب داده شود.

آموزش مجازی به پای آموزش حضوری نمی‌رسد/ بعضی دانشگاه‌ها آموزش مجازی ندارند

باز هم دانشجویان؛ قربانی سیاست های آقایون می‌شوند
محمد امین احمدی؛ دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز گفت: با توجه به اینکه دانشجویان دانشگاه آزاد  نسبت به سایر دانشجویان دانشگاه های دولتی برای تحصیل خود هزینه‌ای پرداخت می کنند و با همچنین  وضعیت معیشتی و اقتصادی که الان کشور و خانواده های ما با آن روبرو هستند و ایضا افزایش شهریه ای که در  سال گذشته با آن مواجه بودیم که این هزینه در بعضی از رشته ها هزینه های قابل توجه ای بوده است بایستی  نسبت به این مسئله توجه ویژه ای نمود.

او در ارامه گفت: با توجه به کیفیت پایین آموزش مجازی که در این روزها دانشجویان در حال فراگیری آن هستند بایستی نسبت به هزینه ای که از دانشجویان گرفته می شود خدمات قابل قبولی از جانب دانشگاه در اختیار این قشر قرار بگیرد ،متاسفانه با توجه به اینکه بسترهای لازم برای اجرای آموزش مجازی در اختیار بسیاری از دانشگاه ها فراهم نیست و در ضرب الاجلی بسترهای لازم فراهم شده اما همچنان شاهد نواقص و کمبودهای در این زمینه هستیم که استفاده از این بستر را برای بسیاری از دانشجویان بعضا غیرممکن کرده است ، با توجه به شرایط پیش رو و میزان خدماتی که در این بستر به دانشجویان ارائه می شود میزان هزینه ای که از طریق شهریه از این دانشجویان گرفته می شود همخوانی و تراز نیست و مسئولین دانشگاهی نسبت به این مسئله بایستی تدبیری بیندیشند.

احمدی در پایان یادآور شد: شهریه ثابت و متغیر ای که از دانشجویان گرفته می شود بایستی با محاسباتی به فراخور هر رشته  به میزان دروس( عملی ،تئوری )به دلیل آنکه دانشجویان از فضای دانشگاه و امکانات و خدمات دانشگاه استفاده نمی کنند و حضور فیزیکی ندارند  طبق محاسبات  بخشی از این شهریه به دانشجویان عودت داده  شود. در این غیر این صورت این دانشجو است که در این مسیر قربانی سیاست های آقایون میشود.

جعفری: راهکارهایی مثل امتحان مجدد همان درس در ترم های آینده وجود دارد
محمدصادق جعفری؛ دبیر گفتمان سازی و مطالبه گری مرکز بسیج دانشجویی دانشگاههای آزاد در گفتگو با «خبرنامه دانشجویان ایران» گفت: موضوعی که در بحث کلاس های مجازی و بازگرداندن شهریه به دانشجویان در نظر گرفت حقوق چندین هزارنفر از کارکنان است که از همین شهریه ها تامین میشود و موضوع مهمی است؛ بنظرم با راهکار هایی مثل امتحان مجدد همان درس در ترم های آینده و در نظرگرفتن بالاترین نمره برای دانشجو میتواند یکی از راه حل های این وضع باشد.

کافی: شفاف سازی پیرامون شهریه ثابت صورت گیرد
آرمین کافی دیگر فعال دانشجویی بود که در مصاحبه با «خبرنامه دانشجویان ایران» گفت: در راستای اتفاق تلخی که در کشور ما پیش آمده و شاهد عدم امکان برگزاری کلاس ها و آموزش به صورت حضوری هستیم. در این برهه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی از سایر دانشجویان آسیب پذیر تر شده اند. چرا که هم کلاس های حضوری را از دست دادند و هم پول آن را پرداخت کردند. و در چنین شرایطی باید از آسیب جدی  دانشجو در دو حوزه جلوگیری کرد که آموزش و مالی می باشد.

او ادامه داد: در حوزه مالی ۲ بخش وجود دارد که باید مورد بررسی قرار گیرد: 1. شهریه ثابت و 2. شهریه متغیر. در وهله اول، به نظر بنده باید شفاف سازی پیرامون  شهریه ثابت از طرف دانشگاه صورت بگیرد و به دانشجویان  اعلام گردد که با توجه به چه شرایط و ضوابطی این شهریه در نظر گرفته شده. در مرحله دوم پس از شفاف سازی ،آن بخش هایی که از تعرفه های شرایط حضوری می باشد حذف شود و به حساب دانشجو باز گردد.

این فعال دانشجویی در باب مسائل مالی دانشجویی گفت: با توجه  به این که حدود یک ماه از شروع  ترم گذشته وحد اقل 2 جلسه ایجاد شده بود وسپس فعالیت های آموزشی متوقف گردید هر واحد دانشگاهی، پس از کسر هزینه کلاس برگزار شده  الباقی را به دانشجو بازگرداند و آن واحد از دروس  ترم جاری دانشجو حذف شود و یا ادامه آموزش  واحد های مذکور پس ازشرایط کنونی کشور با همان قیمت و بدون پرداختی مضاف بر سابق از سرگرفته شود.

کافی در رابطه با چگونگی وضعیت مالی  آموزش مجازی  نسبت به آموزش حضوری تصریح کرد: از آنجایی که شهریه گرفته شده شامل تمام هزینه ها یک دانشجو در صورت شرکت به صورت حضوری محاسبه شده و در این زمان که دانشجو از آموزش مجازی استفاده می کند باید اولا با محاسبه آموزش مجازی  و  دوم مقایسه با دانشگاه های دیگر قرار بگیرد و ما به التفاوت آن به کاربری دانشجو وبه عنوان بستانکار مسترد گردد  تا در ترم آتی دانشجو بتواند از آن استفاده کند.

در این رابطه نیز جمعی از فعالین دانشجویی دانشگاه آزاد دزفول با درج یک استوری مشترک؛ مطالبه ای از ریاست این واحد دانشگاه آزاد داشتند که به ثمر نشست و ریاست واحد به این مطالبه پاسخ داد. محنوای کلی این مطلب این بود که "شما دانشجو ها را درک نمی‌کنید و جیبتان برایتان مهمم است".

افروس: چاره‌ای جز آزمون مجازی نداریم!
به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ ریاست دانشگاه آزاد اسلامی دز چنین گفته است: ینده هم وارد سامانه شده ام و هم تدریس کرده ام.

علی افروس در پاسخ به مطالبه دانشجویان گفته است: این سامانه تنها راه موجود است. البته قبول دارم مشکلاتی هم در سیستم و هم برای خود دانشجوها وجود دارد ولی باید از این تک فرصت استفاده بشود. مثلا دانشجوهایی که سیستم ندارند، فایلها را به صورت آفلاین از دانشجوهای دیگر بگیرند یا فایل پی دی اف را از استاد یا سایر دانشجوها. بالاخره ما یک سری قوانین و بخشنامه های بالاسری داریم، نمی‌توانیم که خودسرانه عمل کنیم. انشاالله که اول از این ویروس به سلامت گذر کنیم و بعد از این ظرفیت آموزش مجازی در نهایت ممکنه کمی ترم طولانی تر بشود و جبرانی ها برگزار گردد؛ بهتر است که یک نیم سال دانشجویان عقب بیفتند.

افروس در ادامه گفته است: از دانشجویان فعال و کنشگر دانشجویی و اجتماعی، انتظار داریم در این راه به ما کمک کنید.

این استاد دانشگاه گفته است: می دانیم که وسیله سفر در دریا، کشتی است، حالا این کشتی به مشکل برخورده، و مثلا سوراخ شده، یه تعداد تیوب هست، تا رسیدن کشتی بعدی و امداد، مجبوریم از این تیوبها کمک بگیریم تا کشتی برسه، حالا هم واقعیتش به شخصه درک می کنم دانشجوها را و حق هم میدم، ممکنه بعضیا گوشی خوب یا لب تاب یا سیستم نداشته باشند، بعضی در روستا باشند و نت نباشه، به همدیگر کمک کنیم، مثلا دیگه در بدترین شرایط پرینت بزنیم به دست اون دسته برسونیم، یا آفلاین با ایتا یا سروش یا واتساپ منتقل کنیم ولی چون دستورالعمل هست و در کل کشور هم اجرا میشه، بیاییم از این ظرفیت استفاده کنیم تا عقب نمونیم.

ریاست دانشگاه آزاد اسلامی در نهایت پاسخ به سوال یک فعال دانشجویی گفته است: با این حال قطعا نیاز به یک سری کلاس های جبرانی به صورت حضوری بعد از بهبود شرایط داریم.

امروز هم شورابی؛ دبیر مرکز هماهنگی بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی کشور در توئیتی از پیشنهاد بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد رونمایی کرد.


کد خبرنگار : 87