تاریخ : 1399,پنجشنبه 21 فروردين15:51
کد خبر : 351578 - سرویس خبری : آخرین اخبار صفحه اول

حزب جمهوریخواه آمریکا به عربستان هشدار داد

جمعی از نمایندگان جمهوریخواه کنگره آمریکا به عربستان سعودی هشدار دادند که عدم کاهش سقف تولید نفت به زیان رابطه راهبردی ۲ کشور است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از مهر، جمعی متشکل از ۴۸ عضو جمهوریخواه مجلس نمایندگان آمریکا، از عربستان سعودی خواستند سقف تولید نفت را کاهش دهد.

آنها همچنین هشدار دادند تصمیم عربستان در ماه میلادی مارس مبنی بر کاهش بهای نفت خام که به ایجاد بحران اقتصادی همزمان با شیوع کرونا منجر شد، رابطه راهبردی ۲ کشور را خدشه دار می‌کند.

با اینکه آمریکا طی سال‌های اخیر در رقابت با روسیه و اعضای اوپک، به بزرگترین تولیدکننده نفت تبدیل شده، عدم تفاهم روسیه و عربستان سعودی درباره سقف تولید نفت به کاهش دو سومی قیمت طلای سیاه منجر شده و بسیاری از شرکت‌های نفتی آمریکا را به مرز ورشکستگی کشانده است.

این در حالی است که سناتورهای جمهوریخواه «کوین کارمر» و «دان سالیوان» که لایحه تهدیدآمیزی مبنی بر خروج سامانه‌ها و نیروهای نظامی از عربستان سعودی در صورت عدم کاهش سقف تولید نفت از سوی این کشور را ارائه کرده‌اند؛ قرار است شنبه آینده گفتگویی تلفنی با مقامات ریاض داشته باشند.

این تماس تلفنی ۲ روز بعد از جلسه اوپک پلاس که انتظار می‌رود طی آن عربستان و روسیه به کشمکش بر سر سقف تولید نفت پایان دهند، برقرار خواهد شد.

گفتنی است طبق لایحه حزب جمهوریخواه، در صورتی که ریاض با مسکو به توافق نرسد، آمریکا علاوه بر خروج نظامیانش از عربستان، سامانه‌های پاتریوت و تاد را نیز از این کشور خارج خواهد کرد.