تاریخ : 1399,دوشنبه 01 ارديبهشت19:21
کد خبر : 352933 - سرویس خبری : صنفی آموزشی

واقعیت‌هایی از ۲۴ ساعت جنجالی؛

حمله هکرها به سامانه‌های دانشجویی از سکوت و انکار تا ارائه مستندات

روز گذشته سامانه نوید که سامانه آموزش مجازی در دانشگاه‌های علوم پزشکی است هک شد و مسئولان امر در زمان اطلاع از این موضوع بلافاصله سرور را خاموش کردند. البته با توجه به اینکه سرور چند دانشگاه در آنجا حضور داشته این هک بر روی سیستم چند دانشگاه مشاهده شده است.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ روز گذشته سامانه نوید که سامانه آموزش مجازی در دانشگاه‌های علوم پزشکی است هک شد، در همین راستا اطلاعات ضد و نقیضی مبنی بر هک سازمان امور دانشجویان به همراه همه مدارک هویتی دانشجویان خارج از کشور و اطلاعات ۹۵۰ هزار کاربر پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران در کانال های خبری منتشر شد.

درحالیکه وزیر علوم هک سامانه امور دانشجویان این وزارتخانه را تکذیب کرده بود سایت «وب آموز» اسکرین شاتی از دیتابیس و اطلاعات لو رفته دانشجویان را منتشر کرد و بر هک این سامانه صحه گذاشت.

سامانه نوید هک شد

در ادامه هک سایت های آموزش مجازی ؛ سامانه های نوید در دانشگاه های علوم پزشکی،البرز،شهید صدوقی یزد، تبریز و کاشان نیز هک شد!

بعضی دانشگاه ها در این مورد توضیحاتی ارائه کردند ولی بعضی دیگر فقط سکوت کردند.

پیام مدیر آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شهیدصدوقی یزد در پی هک سامانه‌ نوید این دانشگاه : اطلاعات سامانه سما در امنیت است. در سامانه نوید فقط شماره دانشجویی و نام دانشجو و درس درج شده است.

سرقت اطلاعات از سازمان امور دانشجویان صحت ندارد

منصور غلامی در گفت‌وگویی درباره هک شدن اطلاعات کامل وزارت علوم - سازمان امور دانشجویان به همراه همه مدارک هویتی دانشجویان خارج از کشور و اطلاعات ۹۵۰ هزار کاربر پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران گفت: بر اساس بررسی اولیه، خبر سرقت اطلاعات از سازمان امور دانشجویان صحت ندارد.

وی با بیان اینکه یک کانال تلگرامی این ادعا را مطرح کرده و ظاهراً در حال حاضر خبر را برداشته است، گفت: پیگیری‌های قانونی در مورد نشر این خبر جعلی در حال انجام است.

هکر بازداشت شد

مشاور معاون آموزشی وزارت بهداشت درباره هک سامانه نوید که به آموزش مجازی دانشگاه های علوم پزشکی اختصاص دارد، گفت: هکر شناسایی شده و هیچ آسیبی به محتوای آموزش مجازی علوم پزشکی وارد نشده است.

دکتر حسین قنبری در گفتگو با مهر افزود: روز گذشته سامانه نوید که سامانه آموزش مجازی در دانشگاه‌های علوم پزشکی است هک شد و مسئولان امر در زمان اطلاع از این موضوع بلافاصله سرور را خاموش کردند. البته با توجه به اینکه سرور چند دانشگاه در آنجا حضور داشته این هک بر روی سیستم چند دانشگاه مشاهده شده است.

وی افزود: اما با تلاش مسئولان آموزش مجازی و فناوری اطلاعات دانشگاه‌ها هکر شناسایی شده است و از ساعت ۶ صبح امروز اول اردیبهشت ماه نیز مشکل برطرف شد و سامانه نوید فعالیت خود را از سر گرفت.

مشاور معاون آموزشی وزارت بهداشت یادآور شد: هیچ آسیبی به محتوای آموزش مجازی علوم پزشکی وارد نشد و هیچ اطلاعاتی نیز در دسترس قرار نگرفته است اما در جلسه امروز کلان مناطق آمایشی دانشگاه‌های علوم پزشکی تصمیم گرفته شد که ایمنی سامانه افزایش یابد تا از این پس مشکلات اینچنینی بوجود نیاید.

وی با اشاره به جلسه امروز کلان مناطق آمایشی دانشگاه‌های علوم پزشکی گفت: این جلسه یک جلسه مشورتی با کلان مناطق آمایشی بود که در آن دبیران کلان مناطق گزارشی از آموزش مجازی و ارتقای کیفیت آموزش مجازی دانشگاه‌های علوم پزشکی و محتواهای خوبی که آماده شده است، ارائه کردند.


کد خبرنگار : 90