تاریخ : 1399,سه شنبه 02 ارديبهشت22:42
کد خبر : 353091 - سرویس خبری : فناوری اطلاعات

ایکس باکس برای شما مناسب‌‌تر است یا پلی استیشن؟

وقتی صحبت از کنسول بازی خانگی می‌شود، بیشترین اسم‌های که به گوش می‌رسد ایکس باکس وان و پلی استیشن 4 است؛ آن هم جدیدترین مدل‌های آن‌ها که شامل ایکس باکس وان ایکس و پلی استیشن 4 پرو است.

به گزارش سرویس فناوری اطلاعات «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ اگر قصد دارید در این روزهای کسل کننده قرنطینه کمی هیجان به سبک زندگی‌تان اضافه کنید و بازی‌ها یا گیم‌های ویدئویی را تجربه کنید، احتمالا شما هم بر سر دو راهی ایکس باکس وان یا پلی استیشن 4 قرار می‌گیرید و صحبت‌های ضد و نقیضی را درباره این دو کنسول خواهید شنید. اگر می‌خواهید سر در گم نشوید و بتوانید گزینه مناسب برای خودتان را انتخاب کنید، این مقاله با بررسی چهار نکته ضروری کلی، ده‌ها مورد جزئی و مقایسه آن‌ها در هر دو دستگاه به کمک شما خواهد آمد و کمکتان می‌کند مناسب ترین کنسول را در نه تنها برای این روزها؛ بلکه برای تمام روزهای سال انتخاب کنید و از داشتن آن لذت ببرید.

طراحی ظاهری، کدام یک بهتر است؟

یکی از اولیه‌ترین مواردی که می‌تواند توجه شما را به خودش جلب کند، طراحی دستگاه بازی است. طراحی تا حدود بسیار زیادی به سلیقه شما، جایی که قرار است دستگاه را در آن قرار دهید و موارد مشابه بستگی دارد. پلی استیشن 4 و ایکس باکس وان از نظر طراحی شباهت‌ها و تفاوت‌هایی با هم دارند که در ادامه به بررسی‌شان می‌پردازیم.

  •     اندازه: جدیدترین مدل‌های ایکس باکس و پلی استیشن، مدل‎‌های ایکس و پرو هستند؛ البته مدل اس ایکس باکس هم در بازار موجود است. هر دوی این مدل‌ها، یعنی ایکس و پرو در طراحی نسبت به مدل‌های ما قبل خود کاهش اندازه‌ای معادل 40 درصد پیدا کرده‌اند؛ اما ایکس باکس وان ایکس از نظر اندازه از پلی استیشن 4 پرو کوچکتر است.
  •     وزن: ایکس باکس وان ایکس کمی سنگین‌تر  از پلی استیشن 4 ایکس است.
  •     پورت‌ها: مدل پرو از سه پورت اینترنت و یک پورت دوربین استفاده می‌کند و ایکس باکس وان ایکس یک پورت HDMI اضافه‌تر دارد.
  •     رنگ: رنگ هر دو مدل مشکی است؛ البته نه مشکی براق بلکه طیف مات آن توجه طراحان را به خودش جلب کرده است.

پیشنهاد می‌کنیم به بقیه المان‌ها بیشتر از طراحی ظاهری کنسول بازی دقت کنید؛ مگر اینکه هیچ طوری نتوانید مدل کنسول رقیب را تحمل کنید. برای مثال پشتیبانی گرافیکی از بازی‌ها، میزان مصرف برق و بازی‌های اختصاصی هر کنسولی می‌تواند اهمیتی به مراتب بیشتر از شکل ظاهری کنسول داشته باشد.

تنوع و کیفیت بازی‌ها

اگر به تازگی با دنیای گیم آشنا شده‌اید، احتمالا می‌دانید که بازی‌ها در دو دسته عمده قرار می‌گیرند؛ یکی آن دسته‌ای که به هر دو کنسول بازی می‌خورند و یکی دیگر دسته بازی‌هایی که انحصاری هر کدام از کنسول‌ها هستند. مسئله اصلی در انتخاب بازی و کنسول‌ها معمولا همین بازی‌های اختصاصی هر کمپانی است؛ چون بعضی از بازی‌ها ممکن است به شدت برای شما چالش برانگیز باشند؛ اما کنسول بازی‌تان از آن‌ها پشتیبانی نکند. بنابراین باید در انتخاب کنسول بر اساس بازی های محبوب برای پی اس 4 و ایکس باکس توجه کامل داشته باشید.

یکی از وبسایت‌هایی که به بررسی و امتیاز دهی آلبوم‌های موسیقی، بازی‌های ویدئویی، کنسول‌های بازی، برنامه‌های تلویزیونی و کتاب می‌پردازد، متاکریتیک  Metacritic است که برای هر محصول نمره دهی و امتیاز دهی خاص خودش را دارد. با بررسی این وبسایت در مورد بازی‌هایی که امتیاز بالا دارند می‌توان به نکات زیر پی برد:

  •     ایکس باکس وان نزدیک به 600 بازی با امتیاز بالا دارد. ضمن اینکه اگر در گذشته علاقه داشتید، بازی‌های ایکس باکس 360 را انجام دهید و این امکان برایتان فراهم نشد، اکنون می‌توانید با ایکس باکس وان این کار را انجام دهید. البته بر عکس این قضیه صادق نیست؛ یعنی بازی‌های ایکس باکس وان به ایکس باکس 360 نمی‌خورد.
  •     بازی‌های پلی استیشن 4 با امتیازی هم رده بازی‌های ایکس باکس وان حدود 800 بازی را به خودش اختصاص داده است؛ که بعضی از آن‌ها بازی‌های اختصاصی پرطرفدارش هستند که گاهی تنها دلیل موثر برای خرید یک کنسول محسوب می‌شوند.
  •     علاوه بر اینکه باید قبل از خرید بررسی کنید و ببینید کدام بازی‌ها را بیشتر دوست دارید، خوب است از دوستان گیمرتان هم پرس و جو کنید و ببینید چه کنسولی دارند. البته اگر فکر می‌کنید که ممکن است در آینده با هم بازی کنید. برای مثال ممکن است شما و دوستانتان در انتخاب چند مورد از محبوب ترین بازی ها که در سال 2020 نباید از آنها غافل شد، مشترک باشید که این قضیه به نفعتان تمام خواهد شد.

مصرف برق هر کدام از کنسول‌ها چقدر است؟

با توجه به ساعت‌های زیاد بازی مصرف برق و داغ کردن دستگاه از مسائلی است که قبل از خرید باید به آن توجه داشته باشید:

  •     پلی استیشن 4 پرو 150 وات برق مصرف می‌کند و درجه حرارت آن به 40 خواهد رسید.
  •     ایکس باکس وان ایکس از 170 وات برق کمک می‌گیرد و وقتی دمایش بالا برود به 61 درجه سانتی گراد خواهد رسید. بعضی این قضیه را به داشتن سیستم سخت افزاری قوی‌تر ایکس باکس نسبت به پلی استیشن ربط می‌دهد.
  •     صدای تولید شده توسط ایکس باکس وان ایکس و پلی استیشن 4 پرو بسیار خفیف است و از این جهت تفاوت خاصی با هم ندارند.

بررسی سخت افزاری کنسول‌ها

قاعدتا بخش مهمی از هزینه‌ای که برای خرید کنسول جدید می‌کنید، به ویژگی‌های سخت افزاری آن برمی‌گردد.

  •     حافظه رم ps4 هشت گیگ است و ایکس باکس وان ایکس حافظه 12 گیگابایتی دارد.
  •     گرافیک ps4 پرو 4.2  ترا فلاپس است و ایکس باکس وان ایکس 6 ترافلاپسی است.
  •     حافظه داخلی هر دو دستگاه یک ترابایت است.
  •     درایو پی اس فور پرو زیر مجموعه بلو ری/ دی وی دی قرار می‌گیرد و ایکس باکس وان ایکس 4K HDR  بلو ری/ دی وی دی است.
  •     پردازشگر هر دو کنسول بازی هشت هسته‌ای است؛ اما ایکس باکس وان ایکس تفاوت 200 مگاهرتزی با پی اس فور پرو دارد.

    به خاطر داشته باشید هدف نهایی ورود مدل‌های جدید کنسول‌ها پشتیبانی گرافیکی قوی‌تر و امکانات بیشتر در بازی‌هاست.

منبع: شبکه