تاریخ : 1399,چهارشنبه 03 ارديبهشت17:33
کد خبر : 353197 - سرویس خبری : فرهنگی اجتماعی

ناصر یوسفی از کتاب خود می‌گوید؛

مقدامه‌ای بر کتاب ابن عباس

کتاب ابن عباس، سرگذشت شیعه سیاسی و کارگزار بصره امیرالمؤمنین است که با ضعف های بصیرتی و اشتباهات عامدانه خود (توهم اجتهاد در برابر امام) سبب غربت امامش شد.خواننده این کتاب به صورت ضمنی به فاصله های فکری خویشتن با آرمان‌های سیاسی امام خود پی خواهد برد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ ناص یوسفی نویسنده کتاب ابن عباس در مورد این کتاب می‌گوید: کتاب ابن عباس، سرگذشت شیعه سیاسی و کارگزار بصره امیرالمؤمنین است که با ضعف های بصیرتی  و اشتباهات عامدانه خود (توهم اجتهاد در برابر امام) سبب غربت امامش شد. خواننده این کتاب به صورت  ضمنی به فاصله های فکری خویشتن با  آرمان‌های سیاسی  امام  خود پی خواهد برد.

قدمت تاریخ  تحلیلی و سیاسی  در شیعه شاید کمتر از صد سال  باشد ، از دیرباز  شخصیت های  تاریخی در علم رجال  مورد تحلیل  قرار میگرفتند اما صرفا  وثاقتشان بحث  میشد و همین  سبب غربت اسلام  سیاسی  بود، آیا الزاما هرکسی  که  مفسر قرآن است  و راستگوست بینش  سیاسی  قوی  هم دارد ؟ آیا هرکه  محب  اهل بیت است یعنی  از  خطر  نفوذ  دشمن  ایمن  است ؟ 

کتاب  ابن عباس  درصدد تفکیک همین مساله است تا بفهماند ارادت نداشتن رهبر انقلاب  به ابن عباس  تناقضی با وثاقت ایشان ندارد زیرا ایشان بعد سیاسی  و بصیرتی  زندگی  ابن عباس  را که  قریب به  14 قرن مغفول  بود را دیده اند .

ما در  6  فصل ضمن حفظ وثاقت  دلایل  خود را مبنی  بر  تنقیص  بصیرتی  ابن عباس  بیان کردیم:

فصل  اول  کتاب  شامل  زندگی  نامه  و شرح حال  زندگی ابن عباس  است.

فصل  دوم  کتاب درصدد  اثبات محبت  ابن عباس  به اهل  بیت  و  وفاداری  او به  جبهه علوی  است .

از  فصل  سوم  چالش  سیاسی  کتاب  آغاز  شده جایی  که  دشمن  در  پروژه  هم  عرض سازی  روی  خانواده عباس  عموی  پیامبر  جهت حذف  اهل  بیت  از  اذهان  عمومی  سرمایه  گذاری  میکند و این  پروژه تا  حدی  هم به نتیجه  رسید  و فرزندان عباس  را دچار  روحیه اجتهاد و  سهم خواهی  در  برابر  اهل  بیت نمود

فصل چهارم خطای  تحلیلی  ابن عباس  را در  مواجهه با خلفا نشان میدهد جایی که ابن عباس  تعامل با خلفا را با پروژه آشتی  ملی  اشتباه گرفته و همنشین  با خلفای  غاصب شده است .

فصل  پنجم  نتیجه  همنشینی  با مخالفین اهل  بیت است که سبب شد ابن عباس  فاصله فکری  قابل توجهی    در  مواضع  سیاسی  خود با اهل  بیت پیدا کند.

و در  نهایت در  فصل ششم با 5  فصل  مقدمه  ثابت کردیم که ابن عباس  به نیت  دزدی  دست در  اموال  بیت المال  بصره نبرده  که  رجالیون شیعه  برای  عدم خدشه به وثاقتش  سرقت اموال  بصره  را نفی میکنند بلکه  ابن عباس  توهم جزو اهل  بیت بودنش  و سهمی که از  خمس  دارد سبب  شد که به نیت گرفتن حقش  دست در  اموال  بصره  ببرد.

کتاب  پیش  رو به  خواننده می آموزد که دشمن همیشه درصدد ایجاد رقیب  و هم  عرض برای  ولی  خداست.  به راستی  امروز  سرمایه گذاری  معاندین شیعه  بر کدام ابن عباس هاست ؟


کد خبرنگار : 90