تاریخ : 1399,شنبه 13 ارديبهشت12:32
کد خبر : 354298 - سرویس خبری : صنفی آموزشی

«خبرنامه دانشجویان ایران» در گفتگویی با اساتید دانشگاه بررسی کرد؛

ماجرای یکسان نبودن حقوق اساتید و کارمندان دانشگاه آزاد چیست؟

این استاد دانشگاه افزود: معمولا با حلوا حلوا کردن دهان شیرین نمی شود باید دید دوستان در دانشگاه آزاد که مدیریت را به دست گرفته اند در این خصوص می خواهند عدالت را پیاده کنند یا فقط کاراهای نمایشی و ظاهری را ترجیح می دهند.

به گزارش خبرنگار صنفی – آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ چند وقتی است که اساتید و کارکنان دانشگاه آزاد به نبود حقوق یکسان با دانشگاه های دولتی اعتراضاتی داشتند که گاهی در رسانه ها و گاهی نیز در برخی شبکه های اجتماعی حرف های از آن زده می شد. پس از آنکه این اعتراضات در واحدهای مختلف دانشگاه آزاد افزایش پیدا کرد شایعات نیز به آن اضافه شد و در برخی از آنان حتی به تعدیل نیرو، افزایش شهریه و به طبع آن کم شد دانشجو و ورشکسته شدن دانشگاه نیز پرداختند. هفته ی گذشته اما در یکی از شبکه های اجتماعی به نام دانشگاه که معمولا اخبار موثق را نقل می کند عنوان شد که حقوق کارکنان و اعضا هیات علمی در اولین فرصت با رشد 50 درصدی روبرو خواهد شد.

ماجرای یکسان نبودن حقوق اساتید و کارمندان دانشگاه آزاد چیست؟

کانال تلگرامی «زنگ فوری دانشگاه آزاد» می نویسد: «مصوبه افزایش حقوق اعضای هیات علمی و کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی که مورد تصویب هیات امنای مرکزی قرار گرفته است به رئیس دانشگاه ابلاغ شد.»

این کانال به نقل از یک منبع آگاه در دفتر هیات موسس و امنای دانشگاه آزاد اسلامی می گوید: «در اجرای مصوبات هیات دولت و مصوبات شورای عالی کار، مصوبه افزایش حقوق مورد تایید اکثریت اعضای هیات امنای مرکزی قرار گرفته است و به محمد مهدی طهرانچی رییس دانشگاه آزاد اسلامی برای اجرا ابلاغ شده است. بنابر این دانشگاه باید با توجه به پیش بینی افزایش حقوق پرسنل در بودجه مربوط به سال مالی ۹۸-۹۹ نسبت به اعمال ۱۵ درصد افزایش حقوق مطابق مصوبه هیئت محترم وزیران در اسرع وقت اقدام لازم را صورت دهد. همچنین به منظور ایجاد هماهنگی بین حقوق اساتید و کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی با اعضای هیئت علمی دانشگاهها سایر دانشگاه ها مقرر شد، رئیس دانشگاه طرح لازم را به منظور افزایش ۵۰ درصد فصل ۱۰ احکام پرسنل اعم از اعضای هیئت علمی و کارکنان با رعایت دقیق مصوبه هیئت وزیران در این خصوص تهیه و حداکثر ظرف دو ماه آینده تقدیم هیئت امنا نمایند.»

این کانال تلگرامی به نقل منبع آگاه خود در هیات امنا می گوید: «محل تامین بار مالی این بند نیز  توسط رئیس دانشگاه باید معرفی گردد این مصوبه شامل اساتید تمام وقت می شود که از محل دیگری حقوق دریافت نمی کنند. دانشگاه به نحوی باید عمل کند که در حقوق اردیبهشت ماه سال جاری این افزایش اعمال و مابه التفاوت افزایش فروردین ماه نیز پرداخت شود.»

همین مسئله باعث شد به سراغ تعدادی از اساتید و کارکنان این دانشگاه برویم و با آنان در این باره گفت و گو کنیم.

عضو هیات علمی واحد یادگار امام خمینی(ره) که نخواست نامی از او برده شود در گفت و گو با خبرنگار صنفی آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران» می گوید: «متاسفانه اشتباهی که سازمان مرکزی در این زمینه انجام داده مربوط به دوره مدیریت جدید است. دوستان در مدیریت فعلی تصمیم گرفتند جهت تامین هزینه واحدهای زیانده، شهریه همه واحدهای دانشگاهی را یکجا جمع آوری کنند و خودشان با مدیریت واحد پرداخت کنند  تا در این صورت بتوانند هزینه های واحدهای زیانده را نیز تامین کنند. این اقدام مدیریت دانشگاه راه درست و اساسی برای حمایت از واحدهای زیانده نیست چراکه واحدهای بزرگ هم در چند سال پیش رو دچار مشکل مالی خواهند شد و در نتیجه واحد های بزرگ هم در نهایت زیان ده خواهند شد.»

این استاد دانشگاه در ادامه می افزاید: «یکی از مسائلی که باعث می شد حقوق اساتید در این دانشگاه افزایش پیدا نکند همین عدم برنامه ریزی برای تامین مخارج و هزینه کردهاست به نظر من باید واحدهای زیانده جمع آوری شوند و تقریبا واحدهای که نزدیک یکدیگرند استانی شوند سپس با فروش ساختمانها و امکانات هزینه هایی را تامین کنند تا با این تامین مالی کارمندان با سابقه بالا را بازخرید و کارمندان دیگر را در استان متمرکز نمایم.» او در پایان گفت: «البته این مشکل عدم همسانی حقوق اساتید دانشگاه به مدیریت سابق نیز بازخواهد گشت و نباید آنان را که در طول دوران مدیریت خود بر این دانشگاه بزرگ کم کاری داشته اند مقصر نداست.»

دانشیار واحد تهران جنوب نیز در گفت و گو با «خبرنامه دانشجویان ایران» عنوان کرد: مدتهاست که ما در این دانشگاه زحمت می کشیم و مدیریت های مختلفی را تجربه کرده ایم اما یک مسئله همیشه ما را رنج می داد و آن نبود حقوق یکسان در بین اعضا هیات علمی و کارکنان دانشگاه آزاد و دیگر دانشگاه ها بود. متاسفانه چون اکثر افرادی که همواره بر این دانشگاه مدیریت کرده اند تقریبا از بدنه اصلی خود دانشگاه آزاد نبوده اند این مسئله را درک نکرده اند و همیشه این رفت و آمد مدیران این مشکل همسان سازی حقوق را مرتفع نکرده است از سویی دیگر اینکه امروز در برخی کانال ها خبری برای همسان سازی منتشر میشود چندان قابل باور نیست چرا که خود سازمان مرکزی هنوز آن را تایید نکرده است و ما تجربه کرده ایم اگر اتفاق به این مهمی در دانشگاه آزاد بخواهد اتفاق بیافتد حتما قبل از هر کانال روابط عمومی دانشگاه آزاد و رسانه ها دانشگاه آن را منتشر می کنند و تا مدت ها نیز بر روی آن کار رسانه ای می کنند.

این استاد دانشگاه افزود: معمولا با حلوا حلوا کردن دهان شیرین نمی شود باید دید دوستان در دانشگاه آزاد که مدیریت را به دست گرفته اند در این خصوص می خواهند عدالت را پیاده کنند یا فقط کاراهای نمایشی و ظاهری را ترجیح می دهند.

او بیان کرد: در طول سالیان گذشته این دانشگاه مدیریت خفقانی داشته و هر بار کسی به اعتراض نکته ای را بیان کرده معمولا با قهر مدیران همراه بوده در این دوره نیز انگار قرار است همین رویه پیش برود مگر اینکه غیر آن را ثابت کنند.


کد خبرنگار : 90