تاریخ : 1399,دوشنبه 15 ارديبهشت13:23
کد خبر : 354598 - سرویس خبری : فرهنگی اجتماعی

در گفت‌وگو با وزیر سابق آموزش و پروش مطرح شد؛

دولت‌ها در بحث توجه به آموزش و پرورش نمره خوبی را کسب نمی‌کنند/ آموزش و پرورش باید پرچم قرمز خود را بالا ببرد

در هیچ کشوری چه در کشور‌های سوسیالیستی و لیبرالیستی اسمی از خصوصی سازی آموزش عمومی برده نمی‌شود با این وجود کسانی که در کشورمان بحث خصوصی سازی آموزش را مطرح می‌کند خوشبینانه آدم‌های کم سواد و کم مطالعه‌ای هستند.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان به مناسبت گرامیداشت هفته معلم در گفتگوی زنده تصویری با بطحائی وزیر سابق آموزش و پرورش در مورد  چگونگی بازیابی نقش نظام آموزش و پرورش در فرآیند تحولات آینده انقلاب اسلامی رایزنی کردند، متن کامل این گفتگو به شرح زیر است:

بطحائی وزیر سابق آموزش و پرورش گفت: در هیچ کشوری چه در کشور‌های سوسیالیستی و لیبرالیستی اسمی از خصوصی سازی آموزش عمومی برده نمی‌شود با این وجود کسانی که در کشورمان بحث خصوصی سازی آموزش را مطرح می‌کند خوشبینانه آدم‌های کم سواد و کم مطالعه‌ای هستند.

وی با بیان در کشور‌هایی مثل سوئد، آلمان، فنلاند و سنگاپور اصلا بحث خصوصی سازی آموزش‌های عمومی مطرح نیست و هزینه این آموزش‌ها برای مردم رایگان است، چون دولت این هزینه‌ها را می‌پردازد، افزود: بنابر نتایج تحقیقی که بنده انجام داده ام در کشور‌های اروپایی که اقتصاد آن‌ها باز است ۹۰ درصد هزینه آموزش عمومی توسط دولت‌ها تامین می‌شود.

وزیر سابق آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه خصوصی سازی نه حرف جمهوری اسلامی است و نه حتی حرف کشور‌های سوسیالیستی و سرمایه داری، گفت: رهبر معظم انقلاب تنها کسی است که همواره در سخنرانی‌های خود به موضوع توجه جدی به آموزش و پرورش تاکید داشته اند؛ اما متاسفانه سایر دولت‌ها در بحث توجه به آموزش و پرورش نمره خوبی را کسب نمی‌کنند.

بطحائی با اشاره به اینکه امروز به محض اینکه اسم معلم می‌آید اولین چیزی که در افکار عمومی نمود پیدا می‌کند بحث معیشت است، افزود: صدا و سیما به خود جرات می‌دهد و از یک معلم می‌پرسد که چقدر حقوق دریافت می‌کند، اما آیا جرات می‌کنند که این سوال را از کسان دیگری هم بپرسند. به هر روی در افکار عمومی جا افتاده که حقوق معلم کم است و معلم همیشه ناله می‌کند و ضعیف است.

وی با بیان اینکه تمام تلاش بنده در آموزش و پرورش این بود که بگویم معلمین ما با کمترین حقوق به فرزندان این سرزمین خدمت می‌کنند و چرا مردم این خدمت را نمی‌بیند، اظهار کرد: بار‌ها شاهد بوده ایم که آقای اللهیار ترکمن مجبور شده است که در رسانه‌ها اعلام کند حقوق معلم‌ها افزایش یافته و یا اضافه کار‌ها پرداخت شده به هر روی خود ما مقصر هستیم، چون این موضوعات را به رسانه‌ها می‌کشانیم.

وزیر سابق آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه سالهاست که دولت‌های مختلف دغدغه معلم برای تامین معیشت را برطرف نکرده اند، گفت: چطور است که صدا و سیما در ساخت فیلم‌ها کارشناسان نظامی را به کار می‌گیرد، ولی از کارشناسان تربیتی برای رفع ایراد‌هایی که امروز در برخی از برنامه‌ها شاهد آن‌ها هستیم استفاده نمی‌کند. به هر روی آموزش و پرورش باید پرچم قرمز خود را بالا ببرد و برای اصلاح این وضعیت یا مستقیم با صدا و سیما مذاکره کند و در صورت عدم اصلاح این موضوع را به اطلاع دفتر رهبر معظم انقلاب برساند.

بطحائی با بیان اینکه سهم نیروی انسانی در تحول و پیشرفت آموزش و پرورش آنقدر زیاد است که می‌توانیم بگوییم تنها عامل تحول آموزش و پرورش نیروی انسانی است، تصریح کرد: شالوده‌ای که شهید رجایی و شهید باهنر برای تامین نیروی انسانی آموزش و پرورش ایجاد کردند اتفاقات خوب دهه ۶۰ را رقم زد. چرا که تمام کسانی که در دهه ۶۰ وارد اموزش و پرورش شدند در انقلاب سال ۵۷ نقش مستقیم داشتند.

وی با تاکید بر اینکه اگر بهترین افراد را نیز در مناصب مختلف آموزش و پرورش به کار بگیریم مسائل و مشکلات آن تا زمانی که مسئولین کشور درک درستی از مسائل آموزش و پرورش نداشته باشند حل نمی‌شود، افزود: آموزش و پرورش در دهه ۶۰ مرهون رئیس جمهوری بود که خودش معلم بود و تا ۱۰ سال توانست آموزش و پرورش را واکسینه کند.

وزیر سابق آموزش و پرورش با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم انقلاب گشودن در‌های تمدن اسلامی را از اهداف انقلاب اسلامی در راستای زمینه سازی برای ظهور امام زمان (عج) برشمرده اند، گفت: در این بیانیه مفاهیمی همچون علم و پژوهش، معنویت و اخلاق، اقتصاد، عدالت و مبارزه با فساد، استقلال و آزادی و سبک زندگی در راستای تحقق تمدن اسلامی به کار گرفته شده است با این وجود ما به عنوان آموزش و پرورش باید این مفاهیم را در جهت تحقق تمدن نوین اسلامی محقق کنیم.

بطحائی آموزش و پرورش را مخاطب اصلی بیانیه گام دوم انقلاب دانست و افزود: آموزش و پرورش بزرگترین مسئولیت خطیری را در جهت تحقق بیانیه گام دوم انقلاب بر عهده دارد با این وجود باید نظام آموزش و پرورش را متناسب با این بیانیه بازمهندسی کنیم.

وی با بیان اینکه متاسفانه در این سال‌ها با سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به صورت تشریفاتی برخورد کرده ایم، اظهار کرد: علی رغم تمام دستاوردها، اما آموزش و پرورش نتوانسته توقعی را که نظام و مردم از آن داشته اند محقق کند.

وزیر سابق آموزش و پرورش با اشاره به اینکه رهبر معظم انقلاب چند بار به بنده تذکر دادند که آموزش و پرورش باید نگران تمام فرزندان این آب و خاک باشد، افزود: دشمن همواره تلاش می‌کند تا با بزرگ کردن معایب و کوچک کردن محاسن، نظام آموزش و پرورش رسمی کشورمان را که وظیفه آن تربیت و هدایت نسل جوان کشور است در مهجوریت قرار دهد.

بطحائی با بیان اینکه باید بررسی کنیم که چرا آموزش و پرورش نتوانسته شانه به شانه بهداشت و درمان، صنایع دفاعی و توسعه زیرساخت‌ها در کشور حرکت کند، تصریح کرد: شالوده و اساس اتفاقاتی که در حوزه علم و فن آوری در کشور افتاده در آموزش و پرورش نهاده شده است، اما در مجموع آموزش و پرورش نتوانسته توقعات نظام و مردم را محقق کند.

وی با اشاره به اینکه موضوع آموزش و پرورش به گونه‌ای است که همه خود را در این حوزه کارشناس و صاحبنظر می‌دانند به همین دلیل به آن نگاه تخصصی نمی‌شود، افزود: بنده زمانی که وزیر آموزش و پرورش بودم در کمیسیون‌های مختلف شاهد بودم که افراد با کمترین سابقه فعالیت در آموزش و پرورش به اظهار نظر در مورد کار معلم و مدرسه داری می‌پرداختند.


کد خبرنگار : 90