تاریخ : 1399,چهارشنبه 31 ارديبهشت14:20
کد خبر : 356678 - سرویس خبری : خبرهای ویژه

در نشست خبری «اولویت‌های مجلس یازدهم» مطرح شد؛

شریعتی: در دوره‌های گذشته استقلال مجلس حفظ نشد/ شاکری: مجلس باید به جایگاه اصلی خودش بازگردد

در دوره‌های گذشته استقلال مجلس حفظ نشده و در واقع به کار بردن تعابیری مثل وکیل الدوله نیز ناشی از این موضوع بوده چرا که روابط بین قوا از آنچه که در قانون اساسی ذکر شده فراتر رفته است. به هر روی همکاری بین مجلس و دولت ضرورت دارد، ولی در یک جا‌هایی کار تا جایی پیش می‌رود که دولتی‌ها می‌گویند مجلس خوبی بود، چون هر آنچه را ما خواستیم مصوب کردند.

به گزارش خبرنگار«خبرنامه دانشجویان ایران»؛نشست خبری «اولویت‌های مجلس یازدهم» به همت بسیج دانشجویی در لانه جاسوسی سابق امریکا و دفتر سفیر سابق این کشور و با حضور سه نفر از منتخبین مجلس یازدهم: اقبال شاکری، سمیه رفیعی و مالک شریعتی برگزار شد.مشروح این نشست در ادامه آمده است:

شاکری: مجلس باید به جایگاه اصلی خودش بازگردد

اقبال شاکری منتخب مردم تهران در یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، گفت: وقتی امام فرمودند مجلس در راس امور است، یعنی همه نماینده‌ها در راس امور هستند برای همین ما در مجلس، نماینده تر نداریم.

وی در ادامه با اشاره به ضعیف بودن بعد نظارتی مجلس، تصریح کرد: بحث نظارت در مجلس یکی از ابزاری است که برای در راس  بودن مجلس کمک می‌کند.

شاکری تصریح کرد: مردم از نمایندگان مجلس یازدهم، انتظار تشکیل یک مجلس جهادی و انقلابی دارند و باید در بحث قوانین و اصلاحاتی که باید صورت گیرد این مسئله مورد توجه قرار گید.

منتخب مردم تهران در مجلس یازدهم با بیان اینکه جایگاه مجلس تضعیف شده ادامه داد: مجلس باید به جایگاه اصلی خودش بازگردد.

وی درباره بحث شفافیت آرای نمایندگان هم تاکید کرد: یکی از مسائلی که کمک می کند مجلس جایگاه اصلی خودش را پیدا کند، بحث شفافیت آرای نمایندگان است. وقتی نمانیده‌ای دارد آگاهانه تصمیم می‌گیرد و هیچ فشاری هم وجود ندارد چه ایرادی دارد که رای وی شفاف باشد و هر مکانیزمی هم لازم است باید فراهم شود تا این اتفاق رخ دهد.

شاکری تاکید کرد: شفافیت باید در همه امور باشد، به خصوص در اقدامات دولت، در بحث مالی، بودجه، قراردادها و قراردادهای دستگاه های اجرایی، اینها شفافیت آرای نمایندگان را تکمیل می‌کند.
منتخب مردم تهران در مجلس یازدهم تصریح کرد: مردم اعلام کرده اند ما نماینده ای می خواهیم که در تراز سردار سلیمانی باشد و انشالله بتوانیم که در دور بعدی مجلسی در تراز انقلاب و نمایندگانی در تراز شهید سلیمانی داشته باشیم.

وی درباره چگونگی تحقق شعار سال هم گفت: منابع کشور ما آنقدر زیاد است که اگر مسئولان در حد همین منابع هم کار کنند کارهای خیلی بزرگی انجان خواهد شد. بارها هم مشخص شده که هیچکدام از موانع خارجی جلوی راه پیشرفت و فعالیت های ما را نگرفته است.

شاکری تاکید کرد: در حوزه های علمی و فناوری یک جهش بسیار بی‌نظیری در کشور رخ داده، در صنایع دفاعی هم همینطور، در همین بحث پرتاپ ماهواره دیدیم که چه اتفاق بزرگی رخ داد.
وی گفت: ما مانعی از نظر منابع انسانی، طبیعی و اقتصادی نداریم، یک همت و عزم نیاز است که مطمئنم جوانان ما این را دارند و انشالله در فراکسیونی که تشکیل خواهد شد پیگیر این مسائل و حمایت از نخبگان هستیم.

منتخب مردم تهران در مجلس یازدهم گفت: اگر دولت نتوانست اقداماتی را که تعهد دارد انجام دهد، باید با استفاده از ابزارهای موجود به دنبال حل مشکل بود و مسئولان باید نسبت به اقدامات خودشان پاسخگو باشند.

شاکری اظهار داشت: چرا یک تحقیق و تفحص یه اندازه عمر یک مجلس طول می کشد و سالها هم قرائت نمی شود؟  باید در مجلس یازدهم برای رفع این مشکلات تلاش کرد.

وی با بیان اینکه امروز مسکن و خانه برای جوانان جزو آرزو‌ها شده است گفت: با شیوع ویروس کرونا اگر گروه‌های جهادی پای کار نمی‌آمدند بخش پزشکی کشورمان نیز مانند دیگر کشور‌ها فرو می‌پاشید به هر روی سایر دستگاه‌های اجرایی می‌توانند به مانند گروه‌های جهادی به مسائل ورود کنند، اما این کار را انجام نمی‌دهند.

شاکری افزود: مسئولانی که قوانین را اجرا نمی‌کنند و به اقدامات مورد نیاز مردم ورود نمی‌یابند متخلف هستند بنابراین باید تحت پیگرد قرار بگیرند. باید در مجلس یازدهم هم فکری به حال این مسئولین شود.

وی ادامه داد: ما تا از کسب و کار‌های جدید، فناورانه و علمی بهره نگیریم جوانان تحصیلکرده ما شغلی متناسب با تحصیلات خود پیدا نمی‌کنند با این وجود سیستم مالی کشورمان باید به گونه‌ای عمل کند که به سرعت از کسب و کار‌های زودبازده و استارت آپ‌ها حمایت شود و این موضوعی است که جوانان ما را امیدوار می‌کند و در داخل کشور نگه می‌دارد.

شاکری گفت: مسئولان باید مانند گروه‌های جهادی پای کار بیایند، ما دیدیم با شیوع کرونا پنجاه نوع محصول بهداشتی در یک دانشگاه تولید شد و در حال حاضر ده نمونه از این محصولات پیش فروش شده است.

منتخب مردم تهران در مجلس یازدهم افزود: مسئولانی که به توان داخلی باور نداشته باشند چشم شان به دست خارجی‌ها است.

شاکری گفت: مجلس باید در قانون ازدواج، کسب و کار، مالیات و در هر جای دیگری حتما حوزه نظارتی خود را متناسب با سامانه‌های اندازه گیری شاخص‌های بهبود و قابل پیگیری طراحی کند.

رفیعی: در مجلس یازدهم برخی قوانین را به نفع مردم حذف کنیم

سمیه رفیعی منتخب مردم تهران در یازدهمین دوره مجلس شورای با اشاره به برخی مسائل و مشکلات کشور گفت: یکی از مسائلی که موجب ایجاد این مسائل شده این است که نمی دانیم باید چه کنیم.

وی ادامه داد: بنده اعتقاد دارم خیلی از مسائل کشور یا تکیه بر توان و ظرفیت  داخلی و به کمک نیروهای جوان و نخبه کشور حل می شود.

رفیعی با اشاره به مشکلات اقتصادی تصریح کرد: در حوزه مسائل اقتصادی چطور است که برای خرید یک کالای کوچک یا مواد غذایی باید مالیات بدهیم ولی در از مسکن‌های خالی و مشاغل پردرآمد و.... مالیاتی گرفته نمی شود. اگر بحث مالیات حل شود، بسیاری از مسائل اقتصادی هم رفع خواهد شد.

منتخب مردم تهران در مجلس یازدهم گفت: متاسفانه یک عده در کشور هستند که می توانند خیلی از مسائل را یه نفع خودشان تمام کنند، درد ما این است یک جوان برای ازدواج با مشکلات بسیاری مواجه است ولی از آن سو یک نفر در یکی از نقاط تهران هزار و ۵۰۰ واحد خالی دارد و مالیاتی هم از او گرفته نمی‌شود.

وی با بیان اینکه مجلس بازدهم‌ باید این مسائل را ریشه ای پیگیری کند، اظهار داشت: یکی از مسائلی که باید مورد توجه قرار گیرد بحث شرکت های دانش بنیان است و باید نگاه ویژه ای به این شرکت های دانش بنیان داشته باشیم.

رفیعی در ادامه با اشاره به سردرگمی‌هایی که برخی قوانین برای مردم ایجاد کرده، گفت: باید قوانین به گونه ای تصویب شود که از سردرگمی هایی که وجود دارد جلوگیری شود.

منتخب مردم تهران در مجلس یازدهم به بحث نقدینگی بالا در کشور هم اشاره کرد و گفت: در مجلس یازدهم باید برای بحث نقدینگی هم یک فکر اساسی کنیم.

وی در ادامه با انتقاد از بی توجهی به توان داخلی تصریح کرد: مثلا مرغ خوراکی یک کالای مونتاژی است و از خوراک گرفته تا واکسن و ... را باید وارد کنیم، چرت در برنامه‌های اقتصادی فکری برای ظرفیت های داخلی نداشتیم، چرا حواسمان به استعدادهای منطقه ای نیست؟

رفیعی همچنین به بحث ازدیاد قانون، هم اشاره کرد و افزود:مجلس یازدهم نیاز است برخی قوانین را یه نفع مردم بردارد، اینگونه جهش تولید هم ایجاد خواهد شد.‌مجلس باید یه بعد نظارتی بیشتر توجه کند.

وی تاکید کرد:در بحث مناطق آزاد هم مشکلات زیادی وجود دارد که در مجلس یازدهم باید برای آن چاره اندیشی شود.

رفیعی همچنین گفت: نظام بودجه‌ای کشور بیمار است و تا زمانی که این بودجه ریزی زیر نظر یک قوه باشد اوضاع همین است. باید در نظام بودجه ریزی یه آمایش سرزمین توجه شود.

شریعتی: شفافیت آرای نمایندگان نیاز به مصوبه ندارد

مالک شریعتی، منتخب یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی گفت: مجلس یازدهم برای تاثیرگذاری باید پنج ویژگی داشته باشد که نخستین ویژگی آن انقلابی بودن است که تعهد به مطالبات مردم از الزامات این انقلابی بودن است.

وی با بیان اینکه مجلس برای تاثیرگذاری و کارآمدی مجلس مستلزم حفظ استقلال آن است افزود: در دوره‌های گذشته استقلال مجلس حفظ نشده و در واقع به کار بردن تعابیری مثل وکیل الدوله نیز ناشی از این موضوع بوده چرا که روابط بین قوا از آنچه که در قانون اساسی ذکر شده فراتر رفته است. به هر روی همکاری بین مجلس و دولت ضرورت دارد، ولی در یک جا‌هایی کار تا جایی پیش می‌رود که دولتی‌ها می‌گویند مجلس خوبی بود، چون هر آنچه را ما خواستیم مصوب کردند.

شریعتی انسجام مجلس را یکی از الزامات تشکیل یک مجلس کارآمد و تاثیرگذار داشتن برنامه تحولی دانست و افزود: منتخبین مردم در مجلس یازدهم برنامه‌های تحولی را تهیه کرده اند و این برنامه‌های از طریق فراکسیون انقلابی مجلس دنبال خواهند شد.

منتخب مردم تهران به نقش مدیریت مجلس در شکل گیری یک مجلس کارآمد و تاثیرگذار اشاره کرد و افزود: مدیریت در مجلس باید توزیع شود یعنی نباید وضعیت به گونه‌ای باشد که اختیارات در یکی از نمایندگان تجمیع شود.

وی با اشاره به اینکه طبق آئین نامه فعلی مجلس تمام اختیارات به دست رئیس مجلس است، افزود: این وضعیت موجب شده که مثلا برخی از دستور کار‌های مجلس دهم از روال از پیش تعیین شده خود جهت بررسی خارج شوند.

شریعتی با اشاره به اینکه شفافیت آرای نمایندگان منطبق بر قانون اساسی و یک حق است، افزود: آقای مجید انصاری مدعی این است که شفافیت به کار نمایندگان لطمه می‌زند با این وجود بنده در پاسخ به او گفتم در زمانی که رای گیری به صورت قیام و قعود انجام می‌شد آرای نمایندگان شفاف بود، ولی از وقتی مکانیزم جدید جهت رای گیری به کار گرفته شد رای نمایندگان مخفی شد به هر روی این روال باید اصلاح شود.

وی با تاکید بر اینکه شفافیت آرای نمایندگان نیاز به مصوبه ندارد، چون طبق قانون اساسی باید در جلسات علنی رای نمایندگان معلوم باشد، اظهار کرد: حتی در قانون پیش بینی شده که رای نمایندگان در جلسات غیرعلنی پس از برداشته شدن دلیل علنی بودن آن مصوبه به صورت شفاف اعلام شود.

شریعتی با اشاره به اینکه جلسات کمیسیون برجام به غیر از یکی دو جلسه به صورت علنی برگزار می‌شد با این وجود این اتفاق نیز می‌تواند در تمام کمیسیون‌ها بیفتد، چون کمیسیون‌ها قوانین را پخت و پز می‌کنند گفت: مذاکرات کمیسیون‌ها باید به صورت شفاف پخش شود از طرفی مسئله مهم شفافیت رایزنی‌ها و لابی‌هایی است که در مجلس اتفاق می‌افتد، چون اگر این مذاکرات پنهانی باشند به محل فساد تبدیل می‌شوند.

منتخب مردم تهران در یازدهمین دوره مجلس تصریح کرد: همچنین باید معلوم شود که چه افرادی و برای چه با نمایندگان مذاکره کرده اند از طرفی مذاکرات دستگاه‌های اجرایی با نمایندگان نیز باید شفاف باشد.

وی گفت: بسیاری از مشکلات در رایزنی‌های مربوط به فصل بودجه به خصوص در مورد نمایندگان عضو کمیسیون بودجه و تلفیق پیش می‌آید به گونه‌ای که بسیاری از لابی‌ها بعضا تا ۱۸۰ درجه مسائل را در بودجه تغییر می‌دهند.

شریعتی با بیان اینکه مجلس باید شأن نظارتی خود را در رابطه با شفافیت اموال انجام دهد، تصریح کرد: فراکسیون شهید دیالمه یک فراکسیون مبارزه با رانت و تحقق شفافیت است.

منتخب مردم تهران در یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه بسیاری از پروژه‌های وزارت نفت با مشکل تامین مالی مواجه هستند، با این وجود این وزارتخانه پیش بینی کرده که تامین مالی خود را از طریق عرضه اوراق و صندوق توسعه ملی تامین کند، افزود: یکی از راه‌های تامین نقدینگی از طریق مردم است به هر روی اگر مکانیزمی طراحی شود که تامین مالی پروژه‌ها از طریق نقدینگی تامین شود این موضوع می‌تواند به دولت کمک کند.

وی گفت: پروژه‌های جذابی در حوزه وزارت نفت وجود دارند با این وجود دولت می‌تواند با تعیین مشوق‌هایی برای پیمانکاران آن‌ها را به جذب نقدینگی از طریق مردم تشویق کند. به هر روی این مسئله کمک می‌کند تا سیل نقدینگی دچار التهاب نشود.

شریعتی با اشاره به اینکه قانون رفع موانع تولید قانون مفصلی است افزود: یکی از مواد این قانون به دولت اجازه می‌دهد مطالبات اشخاص حقیقی و حقوقی را از دستگاه‌های دولتی تهاتر کند به هر روی تصمیم‌های درست در قوانین پیش بینی شده و آئین نامه‌های آن نیز وجود دارد، اما اجرای این قوانین نیازمند به جسارت در اجرا هستند.

منتخب مردم تهران با اشاره به اینکه مترقی‌ترین قوانین انرژی را در کشور داریم اظهار کرد: اصل ۵۰ قانون اساسی می‌گوید هر گونه فعالیت اقتصادی که مخل محیط زیست باشد ممنوع است، ولی در کشور ما به این قانون عمل نمی‌شود از طرفی اجرای قوانین نیز توسط دستگاه‌های اجرایی پیگیری نمی‌شوند. مثلا بخش‌هایی از قانون اصلاح الگوی مصرف هنوز آئین نامه اجرایی ندارند به هر روی یکی از اولویت‌های مجلس نظارت بر اجرای قوانین باشد.

وی با تاکید بر اینکه در حوزه اشتغال بعضی از کار‌ها مثلا در حوزه پتروشیمی و نفت نیازمند به سرمایه گذاری است، ولی برخی نیاز به اصلاح دارند گفت: مثلا با وجود بیست میلیارد دلار قاچاق در کشور حداقل چهار میلیون شغل را از بین می‌رود پس با جلوگیری از قاچاق که مستلزم یک کار نظارتی و اقدامات کم هزینه است خیلی از مشاغل احیا می‌شوند.

وی با بیان اینکه اگر در حوزه نفت صنایع پایین دستی پتروشیمی فعال شوند خیلی از زنجیره‌های ارزش صنایع پتروشیمی ایجاد خواهند شد و بنده این موضوع را در مجلس یازدهم پیگیری خواهم کرد، اضافه کرد: البته توسعه اشتغال در پایین دستی پتروشیمی مستلزم این است که ما مواد اولیه را صادر نکنیم به هر روی ما به جای اینکه تجارت را در خدمت تولید قرار دهیم آن را در خدمت صادرات مواد اولیه و واردات کالا قرار داده ایم و از طرفی مناطق آزاد تجاری هم در خدمت واردات قرار گرفته اند به گونه‌ای که می‌توان گفت با این مناطق کشور را به مانند یک آبکش سوراخ کرده ایم.


کد خبرنگار : 90