تاریخ : 1399,پنجشنبه 08 خرداد18:23
کد خبر : 357588 - سرویس خبری : آخرین اخبار صفحه اول

شهادت ۱۰۰ هزار عراقی در حملات انتحاری سعودی

ک گزارش جدید نشان می‌دهد که یکصد هزار عراقی در جریان عملیات تروریست‌های انتحاری سعودی از سال ۲۰۰۳ میلادی در عراق جان خود را از دست داده‌اند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از تسنیم، روزنامه العربی الجدید در گزارشی آورده است: یکصد هزار عراقی در جریان عملیات تروریستی که عناصر انتحاری سعودی از سال 2003 میلادی در عراق انجام داده‌اند، جان باخته‌اند و فعالیت گسترده پارلمانی برای گشودن این پرونده در جریان است.

این روزنامه نوشت: نیروهای سیاسی عراقی از چند روز پیش فعالیت گسترده‌ای را برای ایجاد بسیجی در داخل پارلمان به منظور گشودن پرونده عناصر انتحاری دارای تابعیت سعودی آغاز کرده‌اند. این عناصر انتحاری بعد از سال 2003 میلادی به عراق آمده و باعث قتل عراقی ها در عملیات های خود شده‌اند.

العربی الجدید نوشت: این فعالیت گسترده همراه با آغاز فعالیت دیگری در سطح بین‌المللی درخصوص همین پرونده خواهد بود تا ریاض را ملزم به پرداخت غرامت به بستگان قربانیان عراقی کند.

این روزنامه به نقل از سعد المطلبی از مسئولان ارشد ائتلاف دولت قانون در عراق نوشت: نیروهای سیاسی اصلی کشور و نیز دولت باید عملا گامی را برای گرفتن حقوق حدود یکصد هزار عراقی آغاز کنند که به خاطر عملیات تروریستی کشته شدند. آنها همچنین باید کشورهایی را که تروریست ها از آنجا به عراق آمدند و در صدر آنها عربستان را مورد بازخواست قرار دهند.

وی تصریح کرد: این گام باید از طریق وضع قانونی در پارلمان براساس ادله و حقائق صورت گیرد و کشورهایی که شهروندان آنها در قتل عراقی ها دست داشتند یا ورود آنها به عراق را تسهیل بخشیدند، محکوم شود.

المطلبی از "دلایل و مدارک رسمی" سخن گفت که "مشارکت نهادها و شخصیت های رسمی و غیررسمی در حمایت از تروریسم در عراق و برخی تروریست ها تایید می کند لذا باید اقدامی براساس این دلایل و مدارک برای اعمال تحریم و درخواست برای دریافت غرامت از حامیان تروریسم در عراق صورت گیرد".

در همین باره، طارق حرب از کارشناسان حقوقی گفت: از جنبه حقوقی، عراق می تواند در چارچوب شورای امنیت سازمان ملل برای صدور مصوبه ای وارد عمل شود که به این کشور حق دریافت غرامت از عربستان را بدهد.