تاریخ : 1399,جمعه 09 خرداد16:44
کد خبر : 357652 - سرویس خبری : یادداشت

حمیدرضا معروف خانی

ونزوئلا و واقعیت تاریخی

ما باید بتوانیم اقتدار با عزت را تثبیت کنیم و در این میان نقش دولت بسیار مهم است، اما صدایی که از بعضی از مسئولان که متاسفانه هنوز آمریکا را ابرقدرت و تعیین کننده مناسبات منطقه خیال می کنند، می شنویم احساس می‌شود که مقامات آمریکایی در حال سخن گفتن هستند!

«خبرنامه دانشجویان ایران» حمیدرضا معروف خانی*// یک روز آمریکا برای زدن موشک به هواپیمای مسافربری ما به فرماندهانش مدال می‌داد، لکن امروز کسانی که زیر آتش سنگین موشکی ما ضربه مغزی می‌شوند و لانه موش را به چند صد هزار دلار می خرند مدال شجاعت دریافت می‌کنند و این خود یک مسئله معناداراست.

امروزمی بینیم که با وجود همه تهدیدهای آمریکا به منظور ممانعت از رسیدن نفتکش‌های ما به ونزوئلا، ایران با قدرت کشتی‌های خود را به سواحل این کشور می‌رساند و حتی آمریکا را تهدید می‌کند که هر اتفاقی که مانع رسیدن کشتی‌ها به ونزوئلا شود با عکس العمل جدی ایران مواجه خواهد شد و این موضوع به همه جهان به ویژه آمریکایی‌ها نشان داد که شرایط مثل گذشته نیست و باید این اقتدار و عزت جمهوری اسلامی ایران را ببینند و تغییر راهبردها و نقش ها در منطقه را بپذیرند که دیگر آنها تعیین کننده مناسبات منطقه نیستند بلکه امروز ایران یک کشور تعیین کننده در همه مناسبات و به ویژه در منطقه است.

اهمیت این موضوع در پاسخ قاطعانه‌ و آشکار ایران و ونزوئلا به نیابت از بسیاری از کشورهای جهان در برابر اعمال فشارها و تحمیل سیاست‌های یکجانبه آمریکا است که با اقتدار به آنها«نه» گفتند.

چگونه است که آمریکا نیروها، ناوهای هواپیمابر و ارتش و ... به خلیج فارس و خاورمیانه و بسیاری از کشورهای دیگر در جهان می‌فرستد؟ چگونه حق دارد به قاره‌ها و مناطق دیگر برود اما کشورهای دیگر مانند ایران به طورمثال حق تجارت مشروع در قانون توافقنامه‌های بین‌المللی معمول یا دریانوردی به سمت آمریکای لاتین را ندارند؟

آمریکا همواره از بزرگترین ناقضان قانون بین‌الملل و توافقنامه‌های بین‌المللی در جهان بوده و هست اما اکنون باید به توافقنامه‌های بین‌المللی که آن را امضا کرده، احترام بگذارد و مسئولیت آن را بپذیرد؛ در قانون بین‌الملل اصلی مهم وجود دارد که بر "برابری در حاکمیت کشورها" تأکید می‌کند و بیانگر حق تعیین سرنوشت، تجارت آزاد و عبور و مرور آزادانه برای تمام کشورهااست، ایران و ونزوئلا نشان دادند که این حق وجود دارد و آمریکا دیگر بر جهان تسلط ندارد و نمی‌تواند به کشورهای جهان بگوید که چه کاری انجام دهند یا ندهد بلکه دولت‌های دارای حاکمیت، خود آزادانه و به شیوه‌ای که می‌خواهند، تصمیم گیری میکنند.

جمهوری اسلامی ایران، دولت مقاومت است و این یک واقعیت تاریخی است که ملّت ایران، دشمنان را در توطئه هایشان ناکام کرده است، به تعبیر رهبر معظم انقلاب اسلامی «دولتِ مقاومت»، نه اهل سلطه‌طلبی و دست‌اندازی به کشورها است و نه در موضع دفاعی و انفعالی قرار دارد بلکه دارای شاخصه‌های به هم تنیده و تکمیل کننده سیاست، اقتصاد، نیروهای مسلح، تحرک بین المللی و منطقه نفوذ وسیع است. امروز شرایط کشور از نظر اقتدار همراه با عزت، توانمندی‌های بسیاری تولید کرده اما متأسفانه نگاهی که دولت به موضوعات دارد سبب شده که ما استفاده حداقلی از این ظرفیت‌ها داشته باشیم،دولت وآنهایی که شعار می‌دادند که با مذاکره می‌خواهند جنگ را از سر کشور بردارند و امنیت را به کشور هدیه کنند باید این را بپذیرند،که اتفاقاً مذاکره تولید ناامنی کرده و دشمن را جسورتر می‌کند در حالی که اقتدار است که امنیت تولید می‌کند و می‌تواند ناجی اقتصاد کشور باشد.

ما باید بتوانیم اقتدار با عزت را تثبیت کنیم و در این میان نقش دولت بسیار مهم است، اما صدایی که از بعضی از مسئولان که متاسفانه هنوز آمریکا را ابرقدرت و تعیین کننده مناسبات منطقه خیال می کنند، می شنویم احساس می‌شود که مقامات آمریکایی در حال سخن گفتن هستند!

ملت ایران از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تا به امروز، در مقابل توطئه های دشمنان ایستاده و نفوذ ناپذیری خود را در مقابل آنان به اثبات رسانده است و امنیت کنونی خود را مرهون همراهی، آگاهی و مشارکت سیاسی مردم همیشه در صحنه، در کنار قدرت نظامی کارآمد و خون شهیدان می باشد، لذا مردم بصیر و فهیم این مرز و بوم باید بیش از پیش با پایبندی به ارزش های انقلاب اسلامی و روحیه انقلابی و جهادی نسبت به مسائل اساسی کشور و حساسیت به دشمن دیرینه و سیاست های رسانه ایی آنان در فضای مجازی که با هدف از درون‌تهی‌کردن جمهوری اسلامی است، هشیار،آگاه و پیرو سیاست های اصلی نظام باشند.

* قائم مقام جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی


کد خبرنگار : 16