تاریخ : 1399,دوشنبه 12 خرداد13:05
کد خبر : 357998 - سرویس خبری : آخرین اخبار صفحه اول

تکنولوژی‌های نوین درخدمت ظرفیت‌های گلخانه‌ای بنیاد مستضعفان

دکتر علی خطیبی مدیرعامل موسسه دانشمند از طرح جایگزینی تکنولوژی نور مصنوعی در صنایع گلخانه ای بنیاد مستضعفان بر اساس مطالعات و ظرفیت های دانش بنیان این موسسه خبر داد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ به نقل ازمرکز روابط عمومی موسسه تحقیق و توسعه دانشمند بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی ، دکتر علی خطیبی مدیرعامل موسسه تحقیق و توسعه دانشمند با اشاره به اینکه تحقیق و توسعه برای استفاده از تکنولوژی های نوین در صنعت کشاورزی یکی از الویت های موسسه دانشمند به عنوان بازوی علمی ، پژوهشی بنیاد مستضعفان است ،گفت؛ فراخوان طرح استقرار سیستم نور مصنوعی در گلخانه های بنیاد مستضعفان توسط شبکه تحقیق و توسعه موسسه دانشمند طی سال پیش انجام و پس از دریافت پیشنهادات مختلف و داوری تخصصی هم اکنون در مرحله انتخاب پیمانکار برای طراحی و اجرا می باشد .

خطیبی در ادامه تشریح کرد؛ با توجه به اهمیت موضوع امنیت غذایی و محدودیت ­های منابع آبی، احداث گلخانه با هدف بهره وری منابع آب و خاک، تأمین تقاضای داخلی و نفوذ به بازارهای بزرگ سبزی، صیفی و میوه کشورهای منطقه از اولویت های مجموعه کشاورزی بنیاد می­باشد. در این راستا بنیاد، با بهره برداری از 22 هکتار گلخانه در حال تولید، با ظرفیت بیش از 4500 تن در سال و ده ها هکتار پروژه­ های گلخانه­ ای در حال احداث، پیشتاز در توسعه این فعالیت در کشور محسوب میشود.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه بر اساس مطالعات انجام شده در کشورهای پیشرو در صنعت کشاورزی گلخانه ­ای مانند هلند، به جای استفاده از نورطبیعی، از نورمصنوعی استفاده می­کنند که باعث افزایش کمیت و کیفیت تولید شده است ، خاطرنشان کرد؛ بر همین اساس در صورت جایگزینی تکنولوژی نور مصنوعی با نورطبیعی در گلخانه­ های بنیاد، میتوان با افزایش و بهبود کیفیت و عملکرد محصول، کوتاه­ کردن و یکنواختی چرخه رشد گیاهان، استفاده بهینه از فضا، صرفه ­جویی درانرژی و ... موجب افزایش بهره­ وری تا 50 درصد گردید.

به نقل از روابط عمومی موسسه دانشمند، شبکه تحقیق و توسعه دانشمند زیر مجموعه ای از موسسه دانشمند است که در راستای استفاده از توانمندی های شرکت های فناور،طرح های دانش بنیان شرکت های زیر مجموعه بنیاد مستضعفان را در یک محیط شفاف و رقابتی ارائه و این شرکت ها با توجه به زمینه تخصصی و توانمندی های خویش می توانند نسبت به شرکت در این طرح ها اقدام نمایند.