تاریخ : 1399,سه شنبه 13 خرداد17:24
کد خبر : 358159 - سرویس خبری : آخرین اخبار اقتصادی

بارش‌های اخیر، عامل توهّم پرآبی!

مدیرکل دفتر مدیریت بحران شرکت مدیریت منابع آب ایران گفت: بارش‌های اخیر نباید این تصور را ایجاد کند که کشور از شرایط خشکسالی عبور کرده است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ سیف الله آقابیگی در گفت‌‎وگو با میزان با اشاره به بارش‌های اخیر در کشور اظهار کرد: با وجود کاهش ۹ درصدی بارش‌های امسال نسبت به مدت مشابه در سال گذشته و کاهش ۳۸ درصدی ورودی آب به مخازن سد‌ها میزان پرشدگی مخازن به ۷۹ درصد معادل ۴۰ میلیارد مترمکعب رسیده است.

مدیرکل دفتر مدیریت بحران شرکت مدیریت منابع آب ایران با اشاره به توهم پرآبی پس از بارش های اخیر  تصریح کرد: بارش‌های اخیر نباید این تصور را ایجاد کند که کشور از شرایط خشکسالی عبور کرده و دیگر می‌توان بدون رعایت صرفه جویی به هر میزان آب استفاده کرد.

وی افزود: به دلیل فزونی نیاز نسبت به مصرف آب به منابع ذخیره شده، باید نسبت به مدیریت مصرف و استفاده بهینه از این منابع که متعلق به آیندگان است؛ اقدام کرد.

مدیرکل دفتر مدیریت بحران شرکت مدیریت منابع آب ایران ادامه داد: نیاز سالانه بخش‌های متفاوت شامل خدمات، صنعت و کشاورزی بسیار بیشتر ازورودی به سد‌ها است.

آقابیگی با بیان اینکه بزرگترین سدکشور کرخه با توانایی ذخیره سازی ۵.۵ میلیارد مترمکعب آب است؛ عنوان کرد: آورده سالیانه ما از بارش‌های کشور نسبت به ظرفیت مخازن بیشتر است و امکان مهار تمام بارش‌ها و جریانات سطحی وجود ندارد.

وی افزود: بیش از نیمی از بارش موجود به دلیل گرما تبخیر و برخی دیگر به سفره‌های زیر زمینی سرازیر و تنها بخشی از آب‌های سطحی وارد مخازن سد‌ها می‌شود و بخشی از این منابع برای تامین آب در پایین دست سد‌ها و مدیریت و ایمنی سد‌ها رها سازی می‌شود.

آقابیگی تصریح کرد: در بسیاری از دشت‌های کشور به دلیل برداشت‌های بی رویه آب از منابع زیرزمینی با ذخائر آبی با کسری مواجه است و نمی‌توان با دو سال بارش سفره‌های زیرزمینی را کامل کرد.

مدیرکل دفتر مدیریت بحران شرکت مدیریت منابع آب ایران عنوان کرد: مدیریت مصرف آب باید در دستور کار بخش‌های دولتی، مشترکان خانگی و کشاورزی قرار گیرد تا به عنوان بخشی از فرهنگ نهادینه شود.