تاریخ : 1399,سه شنبه 13 خرداد19:29
کد خبر : 358169 - سرویس خبری : آخرین اخبار صفحه اول

انتشار دستورالعمل سفر هوشمند در آستانه تعطیلات

در آستانه تعطیلات نیمه خرداد دستورالعمل شماره 3 سفر هوشمند (سفر + سلامت) در ایام بیماری کرونا از سوی ستاد هماهنگی خدمات سفر وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی منتشر شد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از فارس؛ در آستانه تعطیلات نیمه خرداد، ستاد هماهنگی خدمات سفر کشور به منظور رعایت کامل مقررات ایمنی و بهداشتی و آمادگی خدمات‌رسانی شایسته به هموطنان دستورالعمل شماره 3 سفر هوشمند (سفر + سلامت) در ایام بیماری کرونا را منتشر کرد.

در این دستورالعمل که در 12 ماده و یک تبصره به 7 پیوست تهیه و تنظیم شده، آمده است:

نظر به ابلاغ مصوبه‌های اخیر ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا مبنی بر بازگشایی مسیرهای رفت و آمد بین استان‌ها و شهرستان‌های کشور، ضمن تأکید بر ضرورت پرهیز از انجام سفرهای غیرضرور، به منظور پیشگیری از شیوع بیماری کرونا و بهبود وضعیت سفرهای ضروری مردم، دستورالعمل شماره 3 سفر هوشمند در ایام بیماری کرونا به شرح ذیل برای اجرا ابلاغ می‌شود.

رویکرد کلی در این دستورالعمل و پروتکل‌های مربوطه، انجام هوشمندانه سفر با رعایت الزامات بهداشتی و سلامت است.

مرجع و اساس تهیه ضوابط و پروتکل‌های بهداشتی این دستورالعمل، راهنمای گام دوم مبارزه با کووید 19 وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی در مراکز اقامتی و حمل‌ونقل و ملاحظات عملیاتی مدیریت بیماری کووید 19 در بخش اقامتی تهیه شده توسط سازمان جهانی بهداشت مورخ 21 مارس 2020 است.

بر اساس این دستورالعمل، همه فعالان زنجیره سفر موظف به رعایت پروتکل‌ها و مقررات این دستورالعمل هستند و مسئولیت نظارت در سطح استان‌ها بر عهده اداره کل استان و نظارت عالیه بر عهده حوزه‌های ستادی وزارت است.

بر اساس ماده 4 این دستورالعمل،‌ کلیه مدیران تأسیسات گردشگری موظف هستند ضمن شرکت در جلسات آموزشی شرکت کرده و پروتکل بهداشتی صنف خود را تحویل گرفته و نسبت به رعایت مفاد آن و انتقال نکات الزم به کارکنان واحد خود متعهد شوند.

گروه‌های هدف در این آموزش عبارتند از کارشناسان ادارات استانی، ناظرین عضو در کمیته نظارت، عموم مردم و مسافران از طریق نصب اطلاعیه در ترمینال‌ها و پایانه‌های مسافربری، مدیران ترمینال‌ها، راه آهن و فرودگاه‌ها از طریق مکاتبه و ارسال دستورالعمل، مدیران واحدهای اقامتی، واحدهای پذیرایی بین راهی، موزه ها، سایت‌های تاریخی و دیگر تأسیسات گردشگری و کارکنان واحدها و تأسیسات.

مسئولیت عدم رعایت مفاد این دستورالعمل به عهده مدیر واحد مربوطه بوده و با خاطیان برخورد قانونی خواهد شد.

نحوه برخورد با واحد متخلف به تشخیص اداره کل استان حسب مورد در چارچوب آئین نامه ها و دستورالعمل‌های مربوطه می‌تواند از تذکر، اخطار کتبی و در مراحل بعدی تعلیق فعالیت و پلمب واحد در صورت تکرار تعیین و اجرا می‌شود.

مطابق ماده 7 این دستورالعمل، کلیه پرسنل تأسیسات گردشگری پیش از شروع به کار موظف هستند فرم خوداظهاری که به پیوست این دستورالعمل آمده را تکمیل کرده و آن را در اختیار ناظران اداره کل و کارشناسان بهداشت قرار دهند.

در این پروتکل برای ایجاد فاصله ایمن بین گردشگران و کارکنان شاغل در تأسیسات گردشگری و حفاظت فردی گردشگران، پروتکل حمل و نقل زمینی و استفاده از خودروهای شخصی و خودروهای سواری بین شهری و، هواپیما، مراکز اقامتی، قطار رستوران، واحدهای پذیرایی بین‌راهی، موزه‌ها و … مواردی تاکید و توصیه شده است.

اقلام بهداشتی موردنیاز جهت حفاظت فردی و بهداشتی کارکنان و گردشگران شامل انواع دستکش یکبار مصرف، انواع ماسک، شیلد محافظ، محلول ضدعفونی سطوح کلره یا الکلی و محلول ضدعفونی دست الکلی بوده که وظیفه تأمین آن در واحدهای اقامتی به عهده مدیر واحد، در پایانه‌ها، راه آهن و فرودگاه فقط برای کارکنان به عهده مدیران این مراکز است.

همچنین لازم است در فضاهای عمومی مانند کنار آسانسور در واحدهای اقامتی، میز پذیرش، صندوق رستوران، سرویس عمومی، کنار دستگاه حضور و غیاب کارکنان، سالن های ورودی فرودگاه، محل تحویل بار و ... ماده ضدعفونی دست نصب شود.

در صورت برخورد با پرسنل مشکوک به بیماری کرونا و دارای علائم مربوطه از ادامه فعالیت شان جلوگیری شده و بازگشت به کار منوط به ارائه گواهی سلامت از پزشک معتمد متخصص طب کار یا دیگر تخصص های اعلام شده خواهد بود.

همچنین در صورت مشاهده فرد مشکوک در بین گردشگران جهت پیشگیری از انتقال احتمالی آلودگی به دیگران، وی را به استفاده از وسایل حفاظت فردی توصیه کرده و اقلام لازم در اختیار وی قرار داده شود. در موارد پیشرفته و علائم شدید از طریق سامانه تلفنی بهداشت به شماره های 910 و 1030 راهنمایی لازم دریافت شود.

به منظور ایجاد فاصله ایمن بین گردشگران و کارکنان شاغل در تأسیسات گردشگری در وهله اول با گذاشتن میزهای بزرگ یا موانع و اجسام فاصله بین کارکنان و گردشگران را به بیش از 9 متر رسانده شود. در مرحله دوم از موانع طلقی، شیشه ای یا پلاستیکی جهت محفوظ کردن واحدهایی چون صندوق، گیشه، پذیرش هتل‌ها و ... استفاده شود.

در نهایت کلیه پرسنل شاغل در تأسیسات گردشگری جهت حفاظت فردی موظف هستند در هنگام کار از ماسک، دستکش و لباس کار تمیز استفاده کنند و بر اساس نوع شغل و لزوم نزدیکی به گردشگران مانند خانه دار هتل ها استفاده از شیلد محافظ هم توصیه می شود. افرادی که در واحدهای اداری و مالی مشغول هستند به شرط وجود فاصله مناسب بین کارکنان و عدم حضور ارباب رجوع از انجام این عمل مستثنی خواهند بود. پرسنل واحدهای دارای ارتباط مستقیم با گردشگران موظف هستند قبل از خروج از محل کار دوش بگیرند.

ضمن توصیه اکید به عموم هموطنان جهت کاهش ترددهای بین شهری و پرهیز از سفرهای غیر ضروری، به منظور حفظ سلامت مسافرانی که با وسیله نقلیه شخصی بین شهرها تردد می‌کنند، توصیه می‌شود تا قبل از سفر از سلامت وسیله نقلیه اطمینان حاصل کرده و داخل خودرو و دستگیره های در را نظافت و گند زدایی کنند. قبل از سفر به همراه داشتن اقلام بهداشتی حفاظت شخصی شامل دستکش یکبار مصرف،ماسک،محلول ضدعفونی دست، دستمال کاغذی ضروری است.

درهنگام سوخت گیری در جایگاه های ارائه سوخت از ماسک و دستکش استفاده و در سفرهای کوتاه از مواد غذایی سبک از پیش تهیه شده در منزل استفاده شود.

در سفرهای طولانی فقط در واحدهای بین راهی تحت نظارت سازمان گردشگری توقف شود و پس از استفاده از سرویس های بهداشتی عمومی، دست‌ها طبق پروتکل های اعلام شده از سوی وزارت بهداشت به خوبی شستشو داده شود.

همچنین پس از خرید هر نوع کالا یا ماده غذایی قبل از استفاده یا ورود به خودرو، بسته بندی آن گندزدایی شود، ضمن اینکه برای پرداخت عوارض بزرگ‌راهی ترجیحاً از روش های الکترونیکی استفاده شود.

با توجه به ایام خلوتی و به منظور تمرکز خدمات بهداشتی، دسترسی مهمانان به تمام فضای نشیمن لابی، رستوران یا صبحانه خوری به نحو شایسته محدود یا تا حد ممکن از خدمات روم سرویس استفاده شود، میزهای رستوران و صبحانه خوری با فاصله 1.5 متر از یکدیگر چیدمان شوند و از دیوارها، پرده ها، میز صندوق و... حداقل 1.5 متر فاصله داشته باشند.

منوهای رستوران قابل نظافت بوده و مرتب ضدعفونی شوند و همراه منو محلول ضدعفونی دست به مهمان داده شود تا در صورت تمایل دست خود را ضدعفونی کنند، ظروف، تجهیزات و لوازم اضافی در معرض آلودگی محدود شوند، رومیزی ها و لچکی ها جمع آوری تا امکان گندزدایی سطح میزها فراهم شود.

تمامی ظروف بازگشتی از میز مهمان حتی در صورت عدم استفاده با آب گرم شسته شوند، بوفه سالاد و غذا در این ایام تعطیل شده و اقلام خوراکی طبق استاندارد و درجه هتل به صورت بسته بندی و در ظروف یک نفره ارائه شود.

در این دستورالعمل همچنین یک چک لیست نظارتی نیز برای ناظران تعیین شده تا در زمان بازدید از تأسیسات گردشگری آن را تکمیل کنند.

انتظار می‌رود گردشگران و مسافران عزیز به منظور پیش‌گیری از شیوع و گستردگی بیماری کرونا، با انتخاب خدمات سفر مجاز و بسته‌های سفر هوشمند و برنامه‌ریزی شده به جای سفرهای مستقل و بی برنامه، سفری مسئولانه و حرفه‌ای را در پیش گرفته و ضمن کمک به بازیابی و التیام‌بخشی صنعت گردشگری، از فعالان و زنجیره رسمی صنعت گردشگری کشور حمایت کنند.