تاریخ : 1399,یکشنبه 18 خرداد05:39
کد خبر : 358572 - سرویس خبری : آخرین اخبار صنفی آموزشی

جای خالی اقلام بهداشتی در خوابگاه‌های دانشجویی

هرچند پروتکل رعایت بهداشت به دانشگاه‌های علوم پزشکی و خوابگاه‌ها ابلاغ شده است اما برخی دانشجویان علوم پزشکی می‌گویند در محل اسکان آنها، این پروتکل‌ها رعایت نمی‌شود.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ بر اساس اعلام ستاد ملی مقابله با کرونا، دانشگاه‌ها از روز گذشته ۱۷ خرداد بازگشایی شدند، این خبر روز ۲۶ اردیبهشت اعلام شد و پس از آن بررسی‌ها پیرامون برخی از مکان‌ها که بازگشایی آنها سخت است مثل خوابگاه‌ها شروع شد.  

نباید از این نکته غافل شد که در خوابگاه‌ها تعداد زیادی دانشجو از شهر‌های مختلف حضور دارند و در اتاق‌هایی ۴ تا ۷ نفره که وسعت هر کدام در نهایت به ۳۰ متر می‌رسد، زندگی کرده و از آشپزخانه مشترک، سرویس حمام و دستشویی مشترک استفاده می‌کنند.

خوابگاه‌ها در حالت عادی روزانه باید چندین بار ضدعفونی و تمیز شوند و این فرایند با شیوع ویروس کرونا، ویروسی که ناشناخته است و راه درمانی برای آن وجود ندارد، اهمیت بیشتری پیدا می‌کند؛ موضوعی که نگرانی دانشجویان را در پی داشت و بسیاری از آنها در شهرهای مختلف خواستار تعویق مجدد بازگشایی دانشگاه‌ها و خوابگاه‌ها شدند.

*نگرانی از شیوع کرونا 

برای بررسی وضعیت خوابگاه‌های دانشجویی با تعدادی از دانشجویان علوم پزشکی سراسر کشور ارتباط برقرار کردیم، یکی از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی گرگان در این خصوص به فارس گفت: به دنبال اظهارات مدیر کل امور دانشجویی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی مبنی بر اینکه خوابگاه‌ها با ظرفیت کمتری آماده اسکان دانشجویان می‌شوند و دانشگاه‌ها در حال آماده سازی خوابگاه‌های دانشجویی هستند و در حال فراهم کردن مقدمات از جمله مواد ضدعفونی کننده هستند تا بتوانند دانشجویان را اسکان دهند همچنین در هر اتاق حداقل 2 نفر اسکان می یابد و فاصله گذاری رعایت می شود، هنوز که هنوز است هیچ کدام از این اقدامات انجام نشده و حتی در حال حاضر خوابگاه‌ها باز هستند و خبری از گندزدایی نیست و با همان شرایط قبل به کار خود ادامه می دهند.

وی ادامه داد: برای مثال خوابگاه‌های دانشگاه علوم پزشکی گلستان با همان شرایط و ظرفیت قبل به کار خود ادامه می‌دهند و اتاق‌ها با ظرفیت قبلی پذیرای دانشجویان هستند و اتاق هایی که 4 یا 5 دانشجوی تحصیلات تکمیلی در آنها اسکان داشتند با همان وضع خود به سر می‌برند و در مقابل اتاق‌های دانشجویان مقطع کارشناسی که به دلیل تعطیلی آنها خالی است استفاده نمی‌شوند.

این دانشجو افزود: متاسفانه رعایت نکات بهداشتی و گندزدایی اتاق‌ها و فضاهای رفت و آمد نیز مورد توجه مسؤولان خوابگاه‌ها قرار نگرفته است، آن هم در شهری مثل گرگان که یکی از قطب‌های اصلی شیوع کرونا بود.

وی با اشاره به تعطیل بودن مدارس پیشنهاد داد: وزارت بهداشت می‌توانست با همکاری آموزش و پرورش هر منطقه، مدرسه‌ها را برای اسکان دانشجویان آماده کنند.

*ارائه نشدن ماسک و اقلام بهداشتی

یکی از دانشجویان علوم پزشکی همدان نیز درباره وضعیت بازگشایی خوابگاه‌های این دانشگاه توضیح داد: متأسفانه این دانشگاه از 6 اردیبهشت حضور دانشجویان تحصیلات تکمیلی رو الزامی اعلام کرد. این در حالی بود که طی این مدت دانشگاه حاضر نشد حتی یک ماسک ساده و دستکش در اختیار دانشجویان قرار بدهد. از چند هفته قبل هم تعداد زیادی از دانشجویان بین‌الملل به دانشگاه آمدند.

وی افزود: رعایت نکردن نکات بهداشتی در خوابگاه‌ها به یکی از دغدغه‌های اصلی دانشجویان تبدیل شده است.

*شرایط مناسب دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران

برای بررسی وضعیت خوابگاه‌های دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران نیز با یکی از دانشجویان گفت‌وگو کردیم، این دانشجو در این باره گفت: اولویت بر دانشجویان تحصیلات تکمیلی و دانشجویان پی اچ دی و افرادی که کارهای آزمایشگاهی داشتند شد، هر سه خوابگاه دانشگاه باز هستند و اواخر اردیبهشت فعالیت خود را آغاز کردند.

وی افزود: بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته قرار شد که در هر اتاقی بیش از دو نفر حضور پیدا نکنند و دانشجویانی که کار ضروری دارند در خوابگاه حضور یابند و هنوز دانشجویان لیسانس در دانشگاه حاضر نیستند.

این دانشجو گفت: پک بهداشتی تاکنون در اختیار دانشجویان قرار نگرفته است اما هفته گذشته از دانشجویان خوابگاه تست گرفته شد و مکانی خارج از خوابگاه برای آنها درنظر گرفته شد و سوئیتی که این دانشجویان در آن حضور داشتند، گندزدایی شد.

وی خاطرنشان کرد: موضوع امتحانات حضوری ملغی شده است و باید دید طی روزهای آینده چه تصمیماتی گرفته خواهد شد.

*لزوم رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در خوابگاه‌ها

برای بررسی تصمیمات وزارت بهداشت برای اجرای پروتکل‌های بهداشتی در خوابگاه‌ها و دانشگاه‌ها با معاون فرهنگی وزارت بهداشت گفت‌وگو کردیم.

سیما سادات لاری، معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت در اینباره به فارس گفت: ‌اتاق‌های دانشجویان شرایط قبل را ندارد و از آنجا که بیش از دو نفر نباید در هر اتاق حاضر شوند حضور دانشجویان در خوابگاه‌ها به صورت شناور خواهد بود. همچنین با پیگیری‌های انجام شده اقدامات عملی و امتحانات عملی که باید در بیمارستان‌ها انجام شود فعلا به تعویق افتاده است و تنها امتحانات عملی که کم خطر بوده برگزار می‌شود.

معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت ادامه داد: ‌در وسایل ایاب و ذهاب نیز فاصله گذاری اجتماعی رعایت می‌شود و دانشگاه‌ها موظف شده‌اند تا تعداد وسایل حمل و نقل خود را افزایش دهند. همچنین رانندگان سرویس توجیه شده‌اند تا بین هر بار سوار کردن دانشجویان وسیله نقلیه را ضد عفونی کنند.

لاری افزود: در خوابگاه‌های دانشجویی، اتاق قرنطینه برای دانشجویان در نظر گرفته‌ایم و دانشجویانی که از قبل در خوابگاه حضور داشته‌اند تست غربالگری داده‌اند و همچنین از تمام پرسنل خوابگاه تست گرفته شده و موارد مشکوک را قرنطینه کرده‌ایم.

*برگزاری پلکانی امتحانات

وی درباره بازگشایی دانشگاه‌های علوم پزشکی و خوابگاه‌های این مجموعه‌ها توضیح داد: با تدابیر صورت گرفته تاکنون دانشگاه‌هایی که اقدام به بازگشایی کرده‌اند شرایط مطلوبی داشته‌اند هر چند به دلیل اینکه دانشجویان علوم پزشکی باید دروس عملی را در بیمارستان‌ها و دانشگاه‌ها بگذرانند لازم بود در این اماکن حضور یابند و ما نمی‌توانستیم به برگزاری کلاس‌ها به صورت تئوری، اکتفا کنیم.

وی با اشاره به تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا برای بازگشایی دانشگاه‌ها توضیح داد: ما طی روزهای گذشته به صورت ویدئو کنفرانس شرایط بازگشایی را به رؤسای دانشگاه‌ها اعلام کردیم و تصمیم گرفته شد که بازگشایی خوابگاه‌ها و دانشگاه‌ها با توجه به شرایط هر منطقه و به صورت پلکانی صورت گیرد و هر دانشجویی که تمایل داشت ادامه تحصیل را در شهر خود به صورت مهمان بگذارند بدون پرداخت شهریه بتواند این کار را انجام دهد.

*دانشگاه‌هایی که شرایط مناسب ندارند، تعطیلند

لاری ادامه داد:‌ اولویت حضور در دانشگاه‌ها با دانشجویانی است که ترم آخر خود را می‌گذرانند لذا تصمیم گرفتیم تا در خوابگاه‌ها حداکثر دو نفر در هر اتاق اسکان پیدا کنند و تمهیدات لازم در این زمینه نیز انجام شده است و دانشگاه‌هایی که شرایط مناسب بازگشایی را نداشته‌اند همچنان تعطیل بوده و بازگشایی‌ها با تعویق انجام خواهد شد. به طور مثال دانشگاه‌های کرمانشاه واهواز شرایط پذیرش دانشجو را نداشته‌اند و مقرر شد تا پس از فراهم شدن شرایط بازگشایی آنها صورت گیرد.

وی تصریح کرد: پرسشنامه تست سلامت جسمانی در اختیار تمامی دانشجویان قرار خواهد گرفت و همچنین دانشگاه‌ها موظف هستند با استفاده از دستگاه تب سنج وضعیت سلامت دانشجویان را کنترل کند. در خوابگاه‌هایی دانشجویی نیز مواد ضد عفونی کننده و ماسک به صورت پک بهداشتی در اختیار دانشجویان قرار می‌گیرد و در این زمینه کمبودی وجود ندارد.

وی گفت: برگزاری امتحانات دانشجویان علوم پزشکی به صورت پلکانی خواهد بود. به این صورت که یکسری دانشجویان با حضور در دانشگاه امتحانات خود را ارائه می‌دهند و پس از اتمام کار آنها نوبت بعدی دانشجویان برای ارائه امتحان در دانشگاه حاضر خواهند شد که این موضوع باعث می‌شود ما از 50 درصد ظرفیت دانشگاه  و خوابگاه‌ها استفاده کنیم.

لاری افزود: به خوابگاه‌ها توصیه کرده‌ایم که اماکن عمومی خود را تا اطلاع ثانوی تعطیل کنند و هیچ خوابگاهی حق بازگشایی سالن‌های ورزشی، سالن مطالعه و نمازخانه را ندارد و سلف سرویس خوابگاه‌ها نیز تعطیل است.

وی با بیان اینکه دانشجویان می‌توانند هر گونه تخلف خوابگاه‌ها را به معاونت فرهنگی دانشگاه اطلاع دهند، افزود: بررسی‌های ما نشان می‌دهد که طی هفته‌های گذشته بیشترین آمار تست مثبت کرونا مربوط به  دانشجویان علوم پزشکی دانشگاه کرمان بوده است که از بین 80 تست انجام شده 17 نفر نتیجه تست‌شان مثبت بوده که همین موضوع باعث شد انجام تست برای همه دانشجویان صورت گیرد و خوشبختانه در برخی از شهرها این رقم صفر بوده و به طور کلی میزان دانشجویان کرونا مثبت به زیر 10 درصد می‌رسد.

معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت  گفت: ‌ما به دلیل اینکه وظیفه تربیت دانشجویان علوم پزشکی و پزشکان را بر عهده داریم باید اقدام به برگزاری کلاس‌ها می‌کردیم تا بتوانیم دانشجویان را فارغ التحصیل کنیم لذا توصیه می‌کنیم دانشجویانی که در خوابگاه‌ها حضور دارند به رعایت نکات بهداشتی بیش از پیش توجه داشته باشند.

هرچند بنابر تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا خوابگاه‌ها و دانشگاه‌های علوم پزشکی فعالیت خود را از روز گذشته آغاز کرده‌اند اما باید دید وضعیت رعایت پروتکل‌های بهداشتی در دانشگاه‌ها و خوابگاه‌های دانشجویی طی روزهای آینده چگونه خواهد بود نظارت بر اجرای پروتکل‌های بهداشتی به چه نحوی انجام می‌شود.