به گزارش خبرنگار صنفی آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ شرایط ویژه ای کرونایی و برگزاری کلاس های دانشگاه ها به صورت مجازی در ترم جاری با رسیدن به مرحله امتحانات غیر حضوری به مرحله ویژه ای وارد شده است؛ امتحانات آنلاین و با کمترین نظارتی از سوی مسئولین فرصتی شیرین برای دانشجویان ایجاد کرده است تا به راحتی به تقلب در امتحانات بپردازند.
امتحان آنلاین و جلوگیری در تقلب در این نوع آزمون ها خود آزمون جدیدی برای دانشگاه ها و آموزش در کشور است و صدالبته یکی از مهم ترین چالش های روز دانشگاه ها نیز به حساب می آیند،خصوصا برای نوع ویژه ای از امتحانات که در سطح گسترده در حال برگزاری است و این اولین محک جدی و تجربه غیر حضوری دانشگاه ها به حساب می آید.
این روزها در فضای مجازی پر شده از عکس ها و اطلاعیه های دانشجویی که خواستار همراهی در امتحانات با پرداخت پول هستند و از کسانی که درس مورد نظر را خبره هستند برای تقلب در جلسه امتحان دعوت می کنند؛ موردی که به همیار تقلب معروف شده و این روزها به منبع درآمدی برای خیلی ها تبدیل شده است.
اگرچه کمپینهای مجازی زیادی توسط دانشجویان درباره گلایه از کیفیت آموزش مجازی، لغو امتحانات حضوری به دلیل نگرانی بابت ابتلا به کرونا و لغو هر گونه امتحان به دلیل کیفیت پایین آموزش مجازی تشکیل شد؛ اما در هیچ یک از این کمپینها، هیچ نگرانی بابت کیفیت امتحان یا احتمال تقلب در امتحان از سوی دانشجویان ابراز نشده است؛ به نظر می رسد این موضوع جزء دغدغههای دانشجویان نیست.گویا از دید برخی دانشجویان همیار تقلب در امتحان، راهحل خوشایند و میانبری برای امتحانات مجازی است.
سیف برقی با اشاره به آموزشهای ارائه شده به اساتید برای برگزاری امتحانات پایان ترم، افزود: یکی از شیوههای آزمون به صورت تستی با زمانهای کوتاه است و سوالاتی که پیش از این توسط اساتید طراحی شده است به صورت اختیاری در دسترس دانشجویان قرار میگیرد؛ برای مثال ۵۰ سوال توسط استاد طراحی شده و به صورت تصادفی ۲۰ سوال در اختیار دانشجویانی که پشت سیستم نشسته اند قرار میگیرد و به این صورت سوالات دو دانشجو هم شکل در نمیآید که با این روش امکان تقلب از دانشجویان گرفته میشود.
معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه الزهرا (س) درباره برگزاری امتحانات مقطع ارشد و دکتری دانشجویان، گفت: در روش اول اساتید باید برای دروس تخصصی به خصوص در مقطع تحصیلات تکمیلی مانند کارشناسی ارشد و دکتری با توجه به تعداد کم دانشجویان دوربینها را روشن بگذارند و از آنها آزمون بگیرند و روش دوم این است که قالب سوالات آزمون یکی باشد و دادههای ادبی متفاوت باشد که این نوع روش امکان تقلب از دانشجویان را میگیرد.
معاونت آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، دستورالعملی را در قالب توصیه نامه، برای افزایش ایمنی و کاهش تقلب در امتحانات آنلاین به دانشگاه ها ابلاغ کرده است.
در این سند راهنمای اجرای آزمونها در دانشگاهها به ۳ روش، آزمونهای حضوری، آزمون برخط غیر همزمان بدون نظارت و آزمون برخط همزمان دارای نظارت اشاره شده و روشهایی برای به حداقل رسیدن خطا در آزمونهای آنلاین پیشنهاد شده است. از جمله اینکه:
- فرآیند آزمون به گونهای باشد که با شروع آزمون توسط دانشجو در هر لحظه امکان دیدن فقط یک سوال وجود داشته باشد و در صورت پاسخ دادن یا رد کردن سوال، سوال بعدی نمایش داده خواهد شد.
- امکان برگشت به عقب در آزمون برای دانشجو وجود نداشته باشد تا نتواند جواب های قبلی خود را به دیگران اعلام کند یا تغییر دهد.
- زمان آزمون محدود باشد و هنگامی که زمان به پایان برسد همه پاسخها به صورت خودکار ارسال شود.
- هر دانشجو فقط یکبار مجاز به شرکت در آزمون باشد.
- یک سوال با پاسخ شفاهی در نظر گرفته شود که دانشجو در آن خودش را معرفی کند تا اطمینان حاصل شود که خودش در آزمون شرکت کرده است.
- ترتیب سوالات آزمون برای هر دانشجو متفاوت از دیگران باشد.
- در سوالات چند گزینهای، چینش گزینهها برای دانشجویان تغییر خواهد کرد.
- با یک نام کاربری امکان چندین ورود موازی به سیستم وجود نداشته باشد.