تاریخ : 1399,دوشنبه 23 تير12:06
کد خبر : 363421 - سرویس خبری : آخرین اخبار صنفی آموزشی

اتاق تک نفره دانشجویی برای مهر ۹۹

اکنون این سوال اساسی درباره فعالیت دانشگاه در ترم بعد ایجاد شده است: «آیا باوجود همه شرایط حداقل سازی واجدان شرایط حضور در خوابگاه ها، ظرفیت خوابگاه های دانشگاه ها برای پاسخ گویی به نیاز دانشجویان واجد شرایط کافی است؟»

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ طبق برنامه‌های اعلام شده اولویت وزارت علوم در ترم آینده «کلاس خلوت خوابگاه خلوت» است.

بر این اساس مقرر شده کلاس های درس تا حد ممکن به صورت غیرحضوری برگزار شود و همچنین خوابگاه های دانشجویی با ظرفیت یک سومی فعالیت کنند و هر اتاق به یک دانشجو اختصاص داده شود. همچنین اگر خوابگاه کمتر از نیاز دانشجویان باشد، دانشجویان به صورت چرخشی در خوابگاه ساکن می شوند.

برای رسیدن به این هدف هم روش هایی برای حداقل سازی تعداد واجدان شرایط حضور در خوابگاه ها، پیش بینی شده است؛ از جمله اینکه کلاس های مقاطع پایین تر تا حد امکان غیرحضوری باشد، کلاس های نظری به صورت غیرحضوری برگزار شود و تا جای امکان دانشجویان فقط برای حضور در کلاس های عملی در دانشگاه حضور پیدا کنند و فقط به دانشجویانی که به دلیل نوع درس و پژوهش با تشخیص استاد و دانشگاه، ملزم به حضور هستند خوابگاه واگذار خواهد شد.

*مشکل کمبود خوابگاه دانشجویی در سیستم آموزش عالی، با کرونا حاد شد
شرایط جدید فعالیت با یک سوم ظرفیت خوابگاه ها و اسکان یک دانشجو در هر اتاق، در حالی اعلام شده که همواره در شرایط عادی هم، آموزش عالی با مشکل کمبود خوابگاه دانشجویی مواجه بوده است.

اکنون این سوال اساسی درباره فعالیت دانشگاه در ترم بعد ایجاد شده است: «آیا باوجود همه شرایط حداقل سازی واجدان شرایط حضور در خوابگاه ها، ظرفیت خوابگاه های دانشگاه ها برای پاسخ گویی به نیاز دانشجویان واجد شرایط کافی است؟»

*فقط ۱۰۰ هزار خوابگاه دانشجویی با رعایت پروتکل های بهداشتی قابل استفاده است
مجتبی صدیقی رئیس سازمان امور دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری دراین باره، گفت: به جز خوابگاه های خودگردان دانشگاه ها، ۲۰۰ هزار نفر ظرفیت خوابگاهی در دانشگاه ها وجود دارد و پیش بینی می کنیم در بهترین شرایط، ۵۰ درصد از ۲۰۰ هزار خوابگاه با رعایت شرایط اعلام شده قابل استفاده باشد.

وی گفت: تعداد اتاق های خوابگاهی قابل استفاده در ترم مهر ۹۹، به معماری هر خوابگاه و فضاهای مشترک موجود در خوابگاه بستگی دارد که هر دانشگاه با توجه به شرایط و امکانات خود این بررسی ها را انجام می دهد و موضوع خوابگاه ها را مدیریت خواهد کرد.