تاریخ : 1399,دوشنبه 23 تير14:20
کد خبر : 363442 - سرویس خبری : آخرین اخبار صنفی آموزشی

هیچ مورد فوتی ناشی از ابتلا به کرونا تاکنون در بین دانشجویان نداشتیم

معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: هیچ مورد فوتی ناشی از ابتلا به کرونا تاکنون در دانشگاه‌ها در بین دانشجویان نداشتیم اما ابتلا داشته‌ایم.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از ایرنا، علی اکبر حق دوست روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش ایرنا در مورد میزان پراکندگی ابتلای دانشجویان در دانشگاه های سراسر کشور اظهار داشت: هنوز آمار دقیقی از کل کشور به دست ما نرسیده است.

معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی همچنین در خصوص تغییر شیوه سنجش آموزش پزشکی و نحوه ارزیابی دانشجویان پزشکی نیز گفت: تلاش بر این شد که سنجش از حالت یک امتحان چهار جوابی صرف تا حد امکان خارج شود و انواع و اقسام مدل های مختلف را داشته باشیم.

وی توضیح داد: از سوالات تشریحی گرفته تا پرسش های شنیداری اساتید از دانشجویان؛ به این صورت که در شرایطی که لازم بوده اساتید تلفنی یا از طریق ابزارهای مجازی با دانشجویان مصاحبه کرده اند. در واقع سعی شده اطمینان نسبی ایجاد شود که آموزش ها به صورت موثر ارائه شده است.

حق دوست گفت: برنامه ریزی شده است که آزمون های پزشکی و همچنین آزمون های سازمان سنجش سروقت برگزار شود. تمام تدابیر با رعایت پروتکل های بهداشتی نیز اندیشیده شده است تا کمترین آسیبی نداشته باشیم.

وی ادامه داد:‌ آزمون ها در سطح کشور چه در علوم پزشکی و چه غیر علوم پزشکی از همین الان با چند ماه تاخیر برگزار می شوند و تاخیر بیش از این اندازه برای برخی از این امتحانات که بسیار حساس و کلیدی هستند مانند پذیرش دستیاران پزشکی مشکل آفرین است. پذیرفته شدگان دستیاری پزشکی باید حتما اول مهر ماه وارد بیمارستان ها شوند و الا آموزش علوم پزشکی در ارائه خدمات در بیمارستان ها با اشکالات جدی مواجه می شود.

حق دوست اظهار داشت: تاخیر قابل ملاحظه ای در آزمون ها داشته ایم و تدابیر لازم اندیشیده شده است که در فضایی امن با کمترین خطر آزمون ها به بهترین شکل ممکن برگزار شود؛ بنابراین تاخیری در برگزاری آزمون ها نخواهیم داشت.

تدابیر حفاظتی آزمون‌ها

معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی توصیه کرد:‌ داوطلبان خود را آماده کنند که در جلسات حضور پیدا کنند و مطمئن باشند که با وسواس بسیار زیاد در مورد جزئیاتی که ممکن است حتی خطرات اندکی برای آنها داشته باشد، فکر و بحث شده است تا زمینه برگزاری آزمونی بدون خطر را فراهم کنیم.

حق دوست گفت:‌ فاصله صندلی ها بیش از حد متعارف خواهد بود، جمعیت حاضر در سالن ها نیز کاسته خواهد شد و تعداد فضاهایی که برای امتحان است افزایش پیدا خواهد کرد.

وی تاکید کرد:‌ استفاده از ماسک نیز اجباری است و محل برگزاری آزمون ها به طور کامل ضدعفونی شده اند و اگر کسی علامت مختصری از بیماری داشته باشد، با تدابیری که اندیشیده شده در فضای مجزا امتحان خواهد داد و سعی خواهیم کرد که این نگرانی را از دیگران دور کنیم اما در  عین حال شرایطی را فراهم خواهیم کرد که احیانا اگر کسی کسالت دارد و مشکوک است، بتواند با آرامش کافی امتحانات خود را بدهد.

حق دوست اظهار داشت:‌ برای جلوگیری از آلودگی، کاغذهای امتحانی دیگر روی زمین گذاشته نخواهد شد. پنجره ها باز خواهد بود و به شکلی که در عین اینکه ایمنی امتحانات حفظ می شود، امکان جابجایی هوا و پاک بودن فضا برای شرکت کنندگان فراهم شود. البته جزئیات بسیار زیاد است که در برنامه های متعدد اطلاع رسانی خواهد شد.

وی گفت:‌ افرادی که بیمار هستند نیز که قطعا تعداد آنها در اقصی نقاط کشور بسیار اندک است. با سازمان سنجش تدابیری اندیشیده شده است که برای کنکور یا امتحاناتی که جمعیت خیلی زیادی دارند، بتوانیم با امکاناتی که وجود دارد، در فضای مجزا از آنها امتحان بگیریم.

سهل‌انگاری نسبت به رعایت پروتکل‌های صحنه بازی را عوض می‌کند

حق دوست خاطرنشان کرد:‌ اخیرا به ویژه در دو هفته گذشته با افزایش قابل ملاحظه در ابتلا و متاسفانه مرگ و میر ناشی از کرونا مواجه بودیم و قسمت قابل ملاحظه ای از این اتفاقات نیز به دلیل این بود که جمعیت زیادی در فضاهای سربسته گرد یکدیگر جمع شده اند.

وی افزود:‌ پروتکل های بهداشتی که از ابتدا وزارت بهداشت به شدت فشار آورده است اجرا شوند متاسفانه در مرحله اول به اندازه کافی توسط بخشی از مردم و مسوولان اصناف جدی گرفته نشد. اتفاقاتی که در چند روز اخیر افتاده است همچون بازگشت برخی از محدودیت‌ها و استفاده از ماسک به خصوص در استان ها و شهرستان های با آلودگی بالا به نظر می رسد اثر خودش را دارد نشان می دهد.

حق دوست گفت:‌ کوچکترین سهل انگاری می تواند صحنه را عوض کند؛ چرا که ویروس بسیار زیرک است و ما در یک بازی شطرنج هستیم و لحظه ای غفلت، باعث بازگشت به شرایط بحرانی خواهد شد که امیداریم مردم فهیم و مسوولان کشور از جمله اصناف توصیه های وزارت بهداشت را جدی بگیرند.

وی افزود: تهران نیز همچون سایر مراکز کشور می تواند سریع دچار وضعیت قرمز شود و طبیعتا هر چقدر شهر بزرگ تر باشد، حساسیت ها باید بیشتر باشد و سهل انگاری در شهرهای بزرگ از جمله تهران عواقب طولانی مدتی به دنبال خواهد داشت. در یک شهر کوچک ممکن است با برگشت به اصول و محدودیت ها، طی یک هفته اثر کاهنده را ببینیم اما در شهرهای بزرگ این زمان ممکن است چند هفته باشد.

حق دوست اظهار داشت: در خصوص اینکه اگر اصول بهداشتی و زدن ماسک از سوی مردم رعایت شود، چه زمانی طول می کشد که به وضعیت سفید شود گفت: پیش بینی خیلی آسان نیست اما معمولا از شروع مداخلات حداقل ۱۴ روز طول می کشد که وضعیت مناسب شود.

برگزاری کلاس‌های ترم آینده به صورت تلفیقی

وی درخصوص اینکه آیا آموزش مجازی برای ترم های آینده برگزار می شود یا خیر نیز گفت: برای سناریوهای مختلف خود را آماده کرده ایم و به نظر می رسد ترم آینده تلفیقی از آموزش های حضوری و مجازی با هم داشته باشیم و به همین دلیل سعی شده است که دانشگاه های علوم پزشکی شرایط را مهیا کنند که در مواقع ضروری بتوانند آموزش مجازی را بهتر از این ترم به دانشجویان ارائه کنند.

حق دوست ادامه داد: دانشگاه ها در ترم های آینده به خصوص علوم پزشکی فعال خواهند بود چراکه این دانشگاه ها ضمن آموزش، ارائه خدمت نیز می دهند و امیدواریم که آموزش در ترم های آینده بهتر از این ترم باشد و احتمالا بسته به شرایط نیز ممکن است در استان ها و دانشگاه ها کمی تغییرات را متناسب با شرایط شاهد باشیم. ممکن است اگر منطقه ای آلوده شد، آموزش مجازی بیشتر باشد.

شروع کلاس‌های نورودها از میانه مهر

وی افزود: بر اساس مصوبات ستاد کرونا در مورد شروع کلاس ها تلاش می شود ترم نوورودها با یکی دو هفته تاخیر از میانه مهرماه آغاز شود. در واقع تلاش می کنیم با درس هایی که در شرایط کرونا گرفتیم، ایرادهای نهفته در پروتکل های آموزشی کلاسیک را برطرف کنیم. به طور حتم آموزش بعد از کرونا متفاوت با قبل از کرونا خواهد بود و به شدت اصرار داریم کیفیت آموزشی نیز حفظ شود.

حق دوست در خصوص شروع کلاس های تابستانی نیز گفت: ترم تابستانی شروع شده و دانشجویان در حال گذراندن واحدهای متعدد به صورت مجازی هستند. برای ترم جاری نیز آنهایی که نتوانسته اند به دلیل شرایط موجود سر کلاس های عملی حاضر شوند، درس ها ناتمام اعلام می شود و در ترم آینده دوباره این درس ها را خواهند داشت.