تاریخ : 1399,دوشنبه 23 تير15:54
کد خبر : 363469 - سرویس خبری : آخرین اخبار صنفی آموزشی

پذیرش دانشجو متناسب با برند دانشگاه باید باشد

رییس دانشگاه علم و صنعت ایران با بیان اینکه استقلال دانشگاه‌ها در حوزه‌های مختلف تجلی پیدا می‌کند، گفت: گام نخست در استقلال، سیاست‌گذاری دانشگاه‌ها است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل ازدانشجو، جبار علی ذاکری رئیس دانشگاه علم و صنعت در برنامه رادیویی «گفتگوی علمی» با بیان اینکه استقلال دانشگاه‌ها در حوزه‌های مختلف تجلی پیدا می‌کند، گفت: طبیعتاً گام نخست در استقلال، سیاست‌گذاری دانشگاه‌ها است و در کنار آن، به استقلال مالی نیز دست پیدا می‌کنیم. وقتی دانشجو در اختیار دانشگاه باشد، طبیعتاً بحث‌های مالی دانشگاه و منابع درآمدی دانشگاه نیز باید مستقل باشد.

وی افزود: لازمه استقلال دانشگاه‌ها هم از بعد ساختاری و هم از بعد برنامه‌ریزی‌ها و استعداد‌های کلان دانشگاه‌ها بنا به ظرفیت و توانمندی‌هایشان مطرح است.

رئیس دانشگاه علم و صنعت با اشاره به موضوع برندسازی در حوزه آموزش عالی اظهار کرد: دانشگاه‌ها متناسب با برندی که ایجاد می‌کنند می‌توانند دانشجو بپذیرند و بر مبنای آن می‌توانند درآمد‌های خود و هزینه‌های دانشجویی را تعیین کنند.

وی استقلال دانشگاه‌ها را یک ضرورت دانست و عنوان کرد: این ضرورت برای دانشگاه‌های سطح یک که همتراز دانشگاه‌های بین‌المللی در کشور فعالیت می‌کنند از اهمیت دو چندان برخوردار هستند.

ذاکری با بیان اینکه دانشگاه‌ها به سمتی سوق داده می‌شوند که منابع مالی خودشان را به نوعی تأمین کنند، گفت: طبیعتاً در ابتدای کار، دانشگاه‌ها نمی‌توانند تمام هزینه‌های خود را از محل آموزش، پژوهش، حوزه‌های فناوری و تجاری سازی تأمین کنند، اما حال حاضر به این سمت در حال حرکت هستیم که بخشی از هزینه‌های خود را از این محل‌ها تأمین کنند.

رئیس دانشگاه علم و صنعت با اشاره به اینکه دانشگاه‌ها نقشی در ورود دانشجو ندارند، بیان کرد: دانشجو از طریق کنکور و رقابت سنگین در بین رشته‌ها و دانشگاه‌های خاص به آموزش عالی ورود می‌کند. هیچ کدام از دانشگاه‌ها تفاوت بودجه‌ای ندارند یعنی دانشگاهی که رتبه‌های زیر هزار را پذیرش و تربیت می‌کند طبیعتاً هزینه‌های مازاد بیشتری دارد و با دانشگاه‌های دیگر تفاوت زیادی نمی‌کند؛ بنابراین سرانه دانشجویی بین دانشگاه‌ها تقریباً هم سنگ است و تنها در برخی شهر‌ها تفاوت اندکی دارند.