تاریخ : 1399,دوشنبه 23 تير21:21
کد خبر : 363543 - سرویس خبری : آخرین اخبار صنفی آموزشی

مهارت باید جایگزین مدرک در سیاست های استخدامی شود

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران گفت: سیاست های استخدامی و اشتغال زایی در کشور باید اصلاح شود که مهارت جایگزین مدرک شود.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»به نقل از تسنیم، سید محمودرضا آقامیری، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران و واحد تهران مرکزی، در رسانه ملی با بیان اینکه مدرک گرایی یک رویکرد ضد مهارت است، خاطر نشان کرد: آفت امروز در دانشگاهها این است که برای جذب دانشجو رقابتی عمل می کنند، اما باید شرایطی ایجاد شود تا بتوانیم متخصصان ماهر تربیت کنیم.

مهارت باید جایگزین مدرک در سیاست های استخدامی شود

وی با تأکید بر اینکه نظام آموزشی در کشور باید اصلاح شود، افزود: نظام آموزشی بدون توجه به کیفیت، رشد کمی را گسترش داده است. فضای آموزشی در دانشگاهها باید به سمتی رود تا نیازهای منطقه ای و جامعه را درک کند.

ثبت نام نقل و انتقال دانشجویان دانشگاه آزاد تا پایان تیر ادامه دارد

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران  افزود: معتقدم آمایش سرزمینی در ارتباط با آموزش در کشور ضروری است و دانشگاهها باید با آمایش سرزمینی و منطقه ای توانایی ها و پتانسیل های منطقه ای را شناسایی کرده و براساس آن رشته ایجاد و دانشجو بپذیرند و در این راستا ارتباط دانشگاه و صنعت نیز باید گسترش یابد.

آقامیری با اشاره به اینکه در چند دهه اخیر با شعار «علم برای همه» بر تعداد دانشگاههای ایران افزوده شد، گفت: در حال حاضر بیش از دو میلیون دانشجو و دو هزار و 460 دانشگاه در کشور داریم، این در حالی است که کشور آلمان 412 دانشگاه، هند 620 دانشگاه و کانادا 329 دانشگاه دارد.

وی ادامه داد: البته توانایی علمی دانشگاه های ایران بالاست، دانش آموختگان دانشگاه های ایران به لحاظ علمی قدرت رقابت با دانشگاه های جهان را دارند، اما به لحاظ مهارتی چنین توانایی را ندارند و ما باید به سمتی برویم که دانشگاه نسل سوم، دانشگاه حل مسئله و کارآفرین باشد. نسل اول دانشگاه، بر اساس آموزش بوده است و نسل دوم، تعداد محدودی از دانشگاه های کشور به سمت پژوهش رفتند.

اقا میری در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه ایجاد مدارس مهارتی ضروری است، گفت: مدرک تحصیلی به خودی خود اصالت ندارد، مگر اینکه همراه با مهارت باشد. سیاست های استخدامی و اشتغال زایی در کشور باید اصلاح شود که مهارت جایگزین مدرک شود. مهمتر از آن این است که باور و فرهنگ اجتماعی باید اصلاح شود تا مهارت پروری در جامعه نهادینه شود.