تاریخ : 1399,چهارشنبه 25 تير15:19
کد خبر : 363792 - سرویس خبری : صنفی آموزشی

راهکار وزارت بهداشت برای حفاظت از سلامت داوطلبین کنورها؛

پروتکل‌های بهداشتی وزارت بهداشت برای برگزاری آزمون‌ها +جدول

هر گونه تاخیر طولانی مدت علاوه بر اینکه ترم مهرماه را حذف می کند و برنامه های کلی اموزشی کشور را مختل می کند با نزدیک شدن به اواخر تابستان و اوایل پاییز خطر تلاقی آنفلوآنزای فصلی و کرونا را به شدت افزایش می دهد.

به گزارش خبرنگار«خبرنامه دانشجویان ایران»؛ این روزها یکی از پر بحث ترین خبرها و موضوعات، برگزاری آزمون های سراسری در شرایط بیماری است؛ کنکورهایی که با تعویق های چندباره و چالش های متعدد رو به رو شدند.

مهم ترین موضوع اما برگزاری این آزمون ها در شرایط سالم و امن است، شرایطی که در صورت هر گونه کوتاهی می تواند موج بزرگی از کرونا را در جامعه گسترش بدهد؛ از طرفی هر گونه تاخیر طولانی مدت علاوه بر اینکه ترم مهرماه را حذف می کند و برنامه های کلی اموزشی کشور را مختل می کند با نزدیک شدن به اواخر تابستان و اوایل پاییز خطر تلاقی آنفلوآنزای فصلی و کرونا را به شدت افزایش می دهد.

در این شرایط با درنظر گرفتن اصل اساسی سلامت جامعه و داوطلبین، مسئولین برگزاری آزمون ها با تدوین پروتکل های بهداشتی سعی در برگزاری آزمون ها دارند.

سعید نمکی، وزیر بهداشت و درمان درباره زمان بندی برگزاری آزمون و شروع دانشگاه گفت:  رعایت پروتکل های بهداشتی و سالمترین شیوه برگزاری امتحانات مورد توجه است.

او افزود: اولین مدافع سلامت شهروندان خودمان می دانیم و امید است بتواند اقدامات مناسب در این زمینه انجام داد.

نمکی وزیر بهداشت در خصوص وضعیت آزمون‌های سراسری سال ۹۹ گفت: یکی از نگرانی های که به ما منتقل شد، بحث احتمال آلودگی داوطلبین در آزمون‌هاست.

نشستی در حال برگزاری است که بتوانیم برای آزمون‌های سراسری اطمینان بخشی کنیم تا هم آزمون از دست نرود و هم اتفاقی برای سلامت دانشجویان نیوفتد.

در همین راستا پروتکل‌های بهداشتی اجرای آزمون‌ها و کنکور سراسری از سوی معوانت بهداشتی وزارت بهداشت اعلام شد:

علیرضا رئیسی معاون بهداشتی وزیر بهداشت درباره پروتکل‌های بهداشتی اجرای آزمون‌ها و کنکور سراسری گفت: کنکور چند جنبه دارد و باید آن را جامع‌تر ببینیم چون تنها به برگزاری آزمون و اجرای پروتکل‌های بهداشتی محدود نمی‌شود. همه افراد به نوعی تجربه کنکور را دارند. خود کنکور یک عامل استرس زا است و داوطلب مانند دونده ماراتن باید خودش را آماده کند.

رئیسی افزود: فردی که می‌خواهد کنکور بدهد آن را به نوعی برنامه ریزی می‌کند. درس خواندن کنکور یک کار طلاقت فرسا است و اگر خیلی آن را طولانی کنیم و بگوییم اصلا برگزار نمی‌شود جوانان از نظر روحی روانی آسیب می‌بینند.

پروتکل‌های بهداشتی جدید برای برگزاری آزمون‌ها

وی یادآور شد: قبلا پروتکل‌های بهداشتی برای برگزاری آزمون‌ها را ابلاغ کردیم، اما پروتکل‌های جدید برای حفظ و صیانت از سلامت داوطلبان و فرزندان این کشور بسیار سختگیرانه‌تر است.

معاون بهداشتی وزارت بهداشت با اشاره به تفاوت‌های پروتکل‌های بهداشتی جدید اجرای آزمون‌ها یادآور شد: محل برگزاری آزمون از قبل باید از سوی کارشناسان معاونت بهداشتی وزارت بهداشت تایید شود. میزان تراکم صندلی ها، شرایط تهویه فضا، میزان فاصله صندلی ها، میزان تراکم محیطی و ضدعفونی کردن محیط همه اهمیت دارند.

رئیسی یادآور شد: پذیرایی در آزمون در بخش جداگانه‌ای قرار می‌گیرد. بازدید بدنی هم شکل اش تغییر می‌کند و با استفاده از دستگاه‌های راکتی بازرسی بدنی صورت می‌گیرد.

ماسک از سوی ما به داوطلب داده می‌شود

وی با بیان اینکه مطرح شده است که برخی خودشان را برای جایگذاری تقلب در ماسک در زمان امتحان آماده کرده اند، گفت: بر همین اساس ماسک هم از سوی ما به داوطلب داده می‌شود تا امکان تقلب نباشد.

معاون وزیر بهداشت اضافه کرد: هم دست و هم خودکار و مداد داوطلب ضد عفونی می‌شوند. تجمع نباید در محل آزمون صورت گیرد. افراد امتحان را می‌دهند و از یک در دیگر خارج می‌شوند. نکته مهم این است که کنکور باید اجرا شود و سعی می‌کنیم آن را به بهترین وجه اجرا کنیم و سلامت داوطلبان حفظ شود.

اگر شرایط حوزه‌ای آماده نباشد اجازه برگزاری آزمون در آن محل داده نمی‌شود

وی افزود: ضمن اینکه اگر در جایی و محل حوزه‌ای این شرایط آماده نباشد اجازه نمی‌دهیم که محل اجرای آزمون باشد.

رئیسی در پیشنهادی عنوان کرد: نمی‌دانم این کار شدنی است یا خیر، اما اگر بشود در جایی که هوا اجازه می‌دهد و سرپوشیده نباشد، بتوان در آن کنکور برگزار کرد، می‌تواند کمک کننده باشد.

وی اظهار داشت: تاخیر در کنکور دو نکته دارد. باید روند بیماری را ببینیم که به چه صورت است و اینکه زمانی کنکور را برگزار کنیم که بیماری در پایین‌تر سطح باشد قابل پیش بینی نیست. ضمن اینکه اگر این امتحان آبان برگزار شود، نظر کارشناسی من این است که این موضوع با آنفولانزا که گروه هدف اش جوانان است همپوشانی پیدا می‌کند دردسر آن بیشتر است.


کد خبرنگار : 90