تاریخ : 1399,شنبه 11 مرداد13:44
کد خبر : 365676 - سرویس خبری : آخرین اخبار صنفی آموزشی

علوم پزشکی، دانشی پویا و در حال گسترش است

علوم پزشکی، از گسترده ترین موضوعات علمی و دانشگاهی است که برای نشر مطالب خود، به محتوای متنی و تصویری نیاز دارد. طراحی و گرافیک و تصویرسازی تخصصی همراه با فیلم سازی و موشن گرافی مطالب پزشکی هم برای آموزش و هم برای ارائه مطلب، مفید است. ترجمه تخصصی پزشکی، تایپ و پایان نامه نویسی، باید توسط افراد آشنا به مفاهیم مربوط به این حوزه، انجام شود.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ علوم پزشکی، از جمله جامع ترین موضوعات علمی است که بنیان ها و زیرمجموعه های بسیار متنوعی را در بر می گیرد و با وجود شاخه های تخصصی گسترده که روز به روز نیز افزایش می یابد، دروس و منابع مطالعاتی و تحقیقاتی بسیار گوناگون، بر اصول و پایه های زیرمجموعه علوم زیستی بنا شده و برای تحصیل و موفقیت در این زمینه، الزاماتی مانند دسترسی و مطالعه به روزترین مقالات و تحقیقات بالینی و پزشکی دنیا، آگاهی از دانش های پیراپزشکی و مطالعه دیگر علوم پایه مرتبط با دانش بالینی و فیزیولوژی بدن، مانند شیمی، بیوشیمی، بیوفیزیک، داروسازی و فارماکولوژی و ... توسط دانشجویان و اساتید و حتی فارغ التحصیلان پزشکی، باید در نظر گرفته شود.

علوم پزشکی، دانشی بسیار پویا و گسترده است

تمام افرادی که به نوعی با مجموعه علوم پزشکی در ارتباط هستند، نیاز دارند تا به مطالعه مقالات علمی، ژورنال های پزشکی معتبر جهانی، جدیدترین تحقیقات، و اخبار این علم، بپردازند و از آنجا که متون تخصصی علوم پزشکی مبتنی بر زبان انگلیسی و لاتین است و برای دسترسی به موضوعات این علم در سراسر دنیا، ترجمه متون الزامی است، با توجه به کمبود وقت برای دانشجویان، محققین و اساتید و پزشکان، چه برای یادگیری، چه در مقام آموزش و چه با هدف تحقیق و آپدیت اطلاعات، دستیاری مسلط و آشنا به موضوعات و رشته های پزشکی و پیراپزشکی، که بتواند در زمینه جمع آوری و ترجمه متون و محتواهای مربوطه به افراد این وزه، کمک رساند، تاثیر بسزایی در پیشرفت فردی و نیز اجتماعی اهالی جامعه پزشکی و زیستی کشور، خواهد داشت.

علوم پزشکی، دانشی پویا و در حال گسترش است

شکل 1: مطالب تخصصی علوم پزشکی

ترجمه تخصصی پزشکی، روش تسهیل کننده انتشار مطالب پزشکی است

همانطور که می دانید، ترجمه متون عمومی و متون تخصصی دو مساله کاملا جدا و متفاوت هستند. متون عمومی بر پایه زبان معیار، بدون نیاز به تسلط و آگاهی خاص، تنها با تسلط زبانی، قابل انجام است؛ اما وقتی پای متون تخصصی هر حوزه و موضوع علمی و فنی و حرفه ای، به میان می آید، علاوه بر تسلط زبانی، نیاز به تسلط دانشی و آشنایی با مفاهیم تخصصی آن حوزه نیز می باشد. به همین دلیل ترجمه عمومی متون تخصصی، موجب تقلیل و تحریف شدید این متون و نیز از بین رفتن اصل معنایی آن می شود و عملا استفاده از آن را در مجامع علمی مرتبط، غیر ممکن می سازد.

پزشکی نیز با توجه به پویایی سریع و گستردگی بسیاری که دارد، برای تبدیل داده های تحقیقاتی و آموزشی به فرمت قابل قبول ژورنال های بین المللی و یا برعکس، برای دریافت و استفاده از محتویات این ژورنال ها و تبدیل آن به جزوه، کتاب، متون آموزشی و نیز مقاله داخلی، نیاز به مترجم متخصص دارد. ترجمه تخصصی پزشکی، به خصوص برای اساتیدی که در صدد گردآوری کتاب می باشند و یا برای دانشجویانی که مشغول پژوهش و تحقیق و انجام پایان نامه و رساله آموزشی خود هستند، اهمیت بسیار بالایی دارد و وجود یک مرجع تخصصی دانش بنیان که این مهم را بر عهده بگیرد و معتمد و معتبر بوده و متون را دچار تحریف و نقصان نکند، برای جامعه محصلین و محققین علوم پزشکی، در اولویت قرار می گیرد.

علوم پزشکی، دانشی پویا و در حال گسترش است

شکل 2: ترجمه متون تخصصی پزشکی

پایان نامه نویسی و نگارش مقاله، نیاز به مهارت دارد

مشاوره و راهنمایی و اجرای پروژه های دانشگاهی از جمله پایان نامه نویسی و گردآوری مقاله، در علوم پزشکی، باید توسط نیروی متخصص انجام شود.

تحقیق، گردآوری مطلب، ترجمه کتاب، تهیه جزوات آموزشی، مقاله نویسی و پایان نامه نویسی، از جمله مهم ترین بخش های پروژه های تحقیقی و تحصیلی به ویژه برای زیرمجموعه علوم پزشکی به حساب می آید، زین روی با توجه به سنگینی دروس و نیز زمانبر بودن کارهای تحقیقاتی در محیط آزمایشگاه، برای نگارش داده های به دست آمده و تحلیل نتایج، به شیوه ای اصولی و استاندارد، نیاز به مرجعی تخصصی است که هم بر این اصول مهارت دارد و هم متخصص موضوعات این علم باشد. به همین دلیل مجموعه های تخصصی و تحقیقاتی مانند فاگوسیت، وظیفه انجام این امور را بر عهده می گیرند تا علاوه بر کمک به پیشبرد پروژه های علمی و تحقیقاتی پزشکی، کیفیت محتواهای تولید شده این علوم را نیز، تضمین نمایند.

 

طراحی و گرافیک به چه کار علوم پزشکی می آید؟!

شاید ارتباط میان طراحی و گرافیک با علوم پایه و علوم زیستی و پزشکی، عجیب به نظر برسد؛ اما با وجود تاثیرات بسزایی که تصور و تجسم، در فهم مطالب و تحقیقات علمی، می گذارد، طراحی و گرافیک محتواهای پزشکی و دیگر علوم، برای توضیح و شرح و فهم این مطالب، اهمیت می یابد. هرچند که این گونه پروژه ها نیز باید به دست افرادی انجام شود که دارای تخصص علمی باشند و با درک دقیق خود از موضوع و محتوا، به تصویرسازی آن اقدام نمایند و هم برای نگارش و چاپ کتب، هم برای تصویر بندی مقالات، و هم برای افزایش جذابیت و راحتی شرح محتواهای آموزشی، به کمک اساتید و دانشجویان و محققین بیاید.

علوم پزشکی، دانشی پویا و در حال گسترش است

شکل 3: فیلم سازی و موشن گرافی محتوای تخصصی علوم پزشکی

فیلم سازی و موشن گرافی، از نوین ترین شیوه های آموزشی به حساب می آید

علاوه بر تصویرسازی محتواهای علمی چه برای آموزش و چه برای ارائه تحقیقات، استفاده از تکنیک های متحرک سازی تصاویر و انیمیشن، بازده را به طور قابل توجهی بالا می برد و درک تصویری روندهای بالینی را ممکن می سازد.

به هرحال پزشکی نیز مانند بسیاری از علوم پایه، از مکانیسم های مختلفی تشکیل شده است که در جریان پروسه های متمادی، شکل می گیرد و برای شرح و درک و در یک کلام برای نشان دادن آن، چه چیزی بهتر از انیمیشن می تواند باشد؟

درست مانند کتابی که چون به صورت فیلم درآید، بیشتر در ذهن مخاطب جا باز می کند، فیلم سازی و موشن گرافی تخصصی برای علوم حوزه پزشکی، شرح و فهم مسائل مولکولی و بالینی و فیزیولوژیک بدن را، تسهیل و تسریع می نماید. با توجه به گسترش روزافزون استفاده از محتوای موشن گرافی، که به دلیل جذابیت بصری و گستردگی پرداخت و ابتکار از محبوبیت بالایی در سراسر جهان برخوردار است، تبدیل نتیجه تحقیقات و مطالب قابل ارائه در مجامع علمی و یا متون آموزشی، فیلم سازی و موشن گرافی تخصصی علوم پزشکی، در حال رونق یافتن است تا کیفیت ارائه و آموزش را افزایش دهد.

علوم پزشکی، دانشی پویا و در حال گسترش است

شکل 4: پایان نامه نویسی علوم پزشکی و تایپ مطالب تحقیقاتی و تخصصی

تایپ، نگارش، ویرایش و صفحه آرایی محتوای تحصصی پزشکی

برای آنکه هر محتوایی، ماندگار و قابل استفاده گردد، نیاز به ثبت و نگارش دارد و هر متن و نوشتاری نیز، برای آنکه شایسته نشر گردد، به بازبینی و اصلاح عمومی و تخصصی محتاج است و در آخر، همه متن تهیه شده، باید به قلم مدرن درآمده و تایپ و صفحه آرایی گردد.

فلذا گروه تخصصی فاگوسیت، در کنار خدمات تخصصی خود در مسیر تهیه محتوای متنی و تصویری علوم پزشکی، به تایپ و نگارش این محتواها، مبادرت می ورزد و برای انجام امور مربوطه به کمک و یاری اساتید و محصلین، می آید.  


کد خبرنگار : 16