تاریخ : 1399,یکشنبه 12 مرداد19:39
کد خبر : 365864 - سرویس خبری : آخرین اخبار صنفی آموزشی

کمک ۳۰ میلیارد ریالی وزارت بهداشت به تجهیز فضاهای فرهنگی دانشگاهی

مدیرکل فرهنگی وزارت بهداشت از کمک ۳۰ میلیارد ریالی وزارت بهداشت به دانشکده‌ها و دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور برای تجهیز فضاهای فرهنگی درون دانشگاهی خبر داد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از وزارت بهداشت، دکتر حسن زائری‌لطف گفت: ما همیشه موضوعات مختلف را به مباحث فرهنگی گره می‌‍زنیم اما سرمایه‌گذاری مشخصی برای آن انجام نمی‌دهیم. خوشبختانه در وزارت بهداشت و با تاکید وزیر بهداشت و معاون فرهنگی و دانشجویی به این موضوع توجه خوبی شد و برنامه‌های فرهنگی مختلفی برای حمایت و تجهیز فضاهای فرهنگی در حال برگزاری و برنامه‌ریزی است.

وی با اشاره فعالیت‌های فرهنگی گسترده در وزارت بهداشت افزود: گستردگی کارهای فرهنگی در دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور رسالت اداره کل فرهنگی را دشوار می‌کند. در بین نهادهای دانشجویی در سراسر کشور بالغ بر ۷۰۰ کانون فرهنگی، قریب به ۸۰۰ انجمن‌ علمی و ۱۶۸ تشکل سیاسی و ۱۲۰۰ نشریه وجود دارد. بعلاوه دبیرخانه حجاب و عفاف و اردوهای جهادی از جمله فعالیت‌های مرتبط با حوزه اداره کل فرهنگی است. این حجم گسترده از فعالیت‌های فرهنگی نیازمند تجهیزات و در اختیار داشتن فضاهای فیزیکی مناسب است.

وی ادامه داد: لازمه حضور در فعالیت‌های فرهنگی فراهم کردن عرصه مناسب برای فعالیت‌ است تا دانشجویان بتوانند فعالیت‌های علمی و تشکیلاتی خودشان را داشته باشند و آزادانه نقطه نظرات خودشان را بیان کنند.

زائری لطف افزود: برای فراهم کردن بستر مناسب برای فعالیت فرهنگی نیازمند فعالیت در دو عرصه سخت‌افزاری و نرم‌افزاری هستیم. در ابتدا دانشجویان باید برای فعالیت‌های فرهنگی فضای مناسبی داشته باشند و متناسب با آن باید تجهیزات مناسبی را در اختیار دانشگاه‌های علوم پزشکی قرار دهیم تا حداکثر مشارکت دانشجویان را داشته باشیم و دانشجویان با طیب خاطر بتوانند در این عرصه دست به فعالیت بزنند.

مدیرکل فرهنگی وزارت بهداشت با اشاره به فعالیت بالای دانشجویان در عرصه فرهنگی اظهار داشت: خوشبختانه دانشجویان فعالی در عرصه‌های فرهنگی داریم و به جرات می‌توانم بگویم که بسیاری از آن‌ها از جیب خودشان برای انجام فعالیت‌های فرهنگی هزینه می‌کنند و خلاقیت‌هایی از خودشان نشان می‌دهند که بسیار موفقیت‌آمیزتر از برنامه‌هایی بوده است که ما از پشت میز برای آن‌ها برنامه‌ریزی می‌کنیم. وقتی دانشجویان برنامه‌ای را تدارک می‌بینند مشارکت دانشجویان بالاتر است و در ضمن تمرینی برای انجام فعالیت‌های اجتماعی بزرگ‌تر برای خودشان است.

وی کمک مالی برای تجهیز فعالیت‌ نهادهای دانشجویی به دانشگاه‌ها را در سال‌های گذشته بی‌سابقه خواند و گفت: خوشبختانه با پیگیری‌ها و حمایت ها توانستیم ۳ میلیارد تومان به ۶۰ دانشکده و دانشگاه علوم پزشکی کمک کنیم. این مبلغ تنها بابت تجهیز فضاهای تشکل‌ها، انجمن‌ها و کانون‌هایی که در اختیار دانشجویان قرار دارد باید صرف شود.

زائری لطف افزود: تاکید ما این است که این هزینه صرفا در زمینه تجهیز فضاهای فرهنگی مصرف شود و لازم است دانشجویان ما بدانند که تجهیز فضاهای فرهنگی آن‌ها دغدغه وزارتخانه است. تلاش داریم در آینده نیز کمک‌هایی را ترتیب دهیم تا کیفیت تجهیز فضاهای فرهنگی دانشگاه‌های علوم پزشکی ارتقا پیدا کند.

وی درباره شیوه نیازسنجی برای کمک به دانشگاه‌های علوم پزشکی توضیح داد: حدود یک ماه پیش سامانه‌ای با عنوان «فضاهای فرهنگی در اختیار نهادهای دانشجویی» طراحی شد و نامه‌ای به تمام دانشگاه‌های کشور ارسال کردیم که وارد پرتال معاونت شده و تجهیزات و فضاهای فیزیکی که در اختیار تشکل‌ها، انجمن‌ها و کانون‌ها قرار داده‌اند را به شیوه خوداظهاری بیان کنند.

مدیرکل فرهنگی وزارت بهداشت گفت: خوشبختانه در بسیاری از دانشگاه‌ها خانه فرهنگ و فرهنگسرا وجود داشته و این فضاها در اختیار دانشجویان قرار گرفته است. متاسفانه در سطح برخی از دانشگاه‌ها با کمبود فضای فیزیکی مواجه هستیم و باید برای این موضوع چاره‌ای اندیشیده شود. خوشبختانه در برخی از دانشگاه‌ها تلاش‌هایی صورت گرفته است تا فضاهایی را از دانشگاه بگیرند و پس از تجهیز کردن در اختیار نهادهای دانشجویی قرار دهند. در حاضر چند دانشگاه در این مرحله قرار دارند و درخواست کمک از وزارتخانه دارند.

زائری‌لطف اضافه کرد: در اختیار داشتن فضای مستقل فرهنگی موجب مشارکت و شور و نشاط بین دانشجویان شده و به نوعی اتاق فکر دانشگاه محسوب می‌شود. دکتر لاری تاکید دارند که ما باید عرصه را برای فعالیت دانشجویان باز کنیم و بر این اساس به این سمت وسو حرکت کردیم. اعتقاد داریم حرکت‌های فرهنگی منسجم و مدون مانعی در برابر آسیب‌های اجتماعی است.

مدیرکل فرهنگی وزارت بهداشت درباره حمایت از ساخت فضاهای فرهنگی عنوان کرد: از ۳ میلیارد کمکی که به دانشگاه‌ها ترتیب دادیم به هر دانشگاه ۵۰ میلیون تومان می‌رسد و قاعدتا این مبلغ متناسب با ساخت فضاهای فرهنگی نیست. ما در نظر داشتیم فضاهای موجود فرهنگی را از این طریق تجهیز کنیم تا برای ساخت و ساز مورد به مورد تصمیماتی بگیریم.

وی گفت: چند دانشگاه برای ساخت فضای فرهنگی برنامه عملیاتی روشنی ارائه داده‌اند و به آن‌ها کمک موردی انجام می‌دهیم تا با مشارکت دانشگاه‌ها و خیرین این کار به سرانجام برسد. مبنای کمک ما در معاونت فرهنگی و دانشجویی در زمینه ساخت این است که فضای فرهنگی ساخته شده حتما در اختیار نهادهای دانشجویی قرار بگیرد.

زائری‌لطف درباره روش‌های نظارت بر بودجه تجهیز فضاهای فرهنگی گفت: ما برای نظارت و صرف این هزینه برای فعالیت‌های فرهنگی راهکارهای مختلفی داریم. می‌توانیم از طریق سامانه گزارش قبل و بعد از تجهیز فضاهای فرهنگی را داشته باشیم. علاوه برآن با گزارش گیری مستمر از مدیران و معاونان فرهنگی می‌توانیم هزینه شدن این بودجه را رصد کنیم. این موضوع باعث می‌شود تا دانشگاه‌ها به انجام فعالیت‌های فرهنگی تمایل بیشتری نشان دهند.

وی گفت: تلاش داشتیم به دانشگاه ها این پیام را بدهیم که در این ایام کرونایی دغدغه فرهنگ و نهادهای دانشجویی برای ما مهم و قابل توجه است. امیدوارم این بستر زمینه‌ساز یک سرمایه‌گذاری بلندمدت در زمینه فرهنگی قرار بگیرد.

مدیرکل فرهنگی وزارت بهداشت فضای مجازی را زمینه مناسبی برای گسترش فرهنگ دانست و گفت: مطمئنا در دوران پساکرونا تمام فعالیت‌ها به سمت مجازی شدن حرکت می‌کنند و شیوه ارتباط گیری یا برگزاری کلاس ها تحت تاثیر کرونا قرار می‌گیرد. در این بین فعالیت‌های فرهنگی هم دستخوش مجازی‌تر شدن می‌شود. اگر بستر فضای مجازی ما در دانشگاه گسترش پیدا کند فعالیت‌های فرهنگی محدود به یک دانشگاه نخواهد شد و دربرگیری شبکه‌ای خواهد داشت.

وی گفت: بدین منظور ما سامانه‌های مجازی مختلفی از جمله سامانه کانون‌ها، انجمن‌ها و رتبه‌بندی و دکه نشریات را تشکیل داده و کلاس‌های مجازی و کارگاه‌های تخصصی را بدین طریق برگزار می‌کنیم. بعد از ایام امتحانات کارگروهی را با حضور دانشجویان با موضوع فعالیت فرهنگی در بستر مجازی تشکیل می‌دهیم.