تاریخ : 1399,چهارشنبه 15 مرداد12:24
کد خبر : 366194 - سرویس خبری : آخرین اخبار اقتصادی

طرح حمایتی جهش تولیدی برای عشایر

عشایر به عنوان جامعه مولد همواره در عرصه‌های مختلف اقتصادی، فرهنگی و سیاسی ایفای نقش کرده و در مقاطع و تحولات مختلف دین خود را به کشور ادا کرده‌اند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از ایرنا، دولت از آغاز فعالیت خود برای پاسخ به نیازها و کاستن از مشکلات فراروی عشایر اهتمام داشته است، موضوعی که به نوبه خود بسترساز جهش تولید توسط این قشر مولد است.

بنا بر آخرین سرشماری، جمعیت استان فارس، چهار میلیون و ۹۴۹ هزار و ۳۳۵ نفر است که از این آمار، ۳۰ هزار خانوار با ۱۵۰ هزار نفر جمعیت را جامعه عشایری تشکیل‌ می‌دهند. عشایر فارس متشکل از سه ایل بزرگ قشقایی، خمسه و لر و هشت طایفه مستقل است.

تقویت نقش‌آفرینی عشایر در تولید

در تامین نیاز کشور به گوشت قرمز، عشایر همواره نقش قابل توجهی داشته‌اند؛‌ به گفته مدیر کل امور عشایر فارس، یک سوم گوشت قرمز تولیدی در استان فارس توسط عشایر این استان تامین می‌شود.

روح‌الله بهرامی تصریح کرد: در حوزه زنجیره تولید گوشت قرمز، سه میلیون راس دام در حوزه عشایر استان توسط عشایر مدیریت و نگهداری می‌شود و عشایر استان سالانه ۲۰ هزار تن گوشت قرمز تولید می‌کنند.

وی ادامه داد: در زنجیره تولید گوشت قرمز برای اینکه اشتغال پایدارتری ایجاد کنیم و تولید را افزایش دهیم، تسهیلات ۱۰۰ میلیون تومانی با کارمزد ۱۰ درصد در اختیار دامداران عشایری قرار داده‌ایم که با اصلاح روش تغذیه دام، تولیدات خود را افزایش دهند.

او گفت: اجرای این طرح که با حمایت تسهیلاتی دولت انجام شد سبب شد که عشایر در تامین علوفه برای دام خود دچار مشکل نشوند و در نهایت تولید گوشت قرمز توسط عشایر استان تا ۲ هزار و ۵۰۰ تن در سال افزایش یابد.

بهرامی تصریح کرد: سال گذشته ۶۱ میلیارد تومان تسهیلات زنجیره تولید گوشت قرمز با عاملیت بانک کشاورزی در اختیار حدود یک هزار نفر از بهره‌برداران عشایری در فارس قرار گرفت و علاوه بر این حدود ۱۲ میلیارد تومان تسهیلات تا سقف ۱۵ میلیون تومان، کارمزد چهار درصد و بازپرداخت پنج ساله نیز به منظور جبران خسارت ناشی از خشکسالی به عشایر پرداخت شد.

وی افزود: البته تسهیلات جبران خشکسالی را عمدتا در اختیار شرکت‌های تعاونی عشایری قرار دادیم تا علوفه مورد نیاز را تامین و به عشایر آسیب دیده کمک‌رسانی کنند.


تداوم تولید لبنیات توسط عشایر قشقایی فارس در مسیر کوچ

پیش‌بینی ظرفیت‌های قانونی متناسب با وضعیت عشایر در برنامه ششم توسعه

مدیر کل امور عشایر فارس با اشاره به پیش‌بینی ظرفیت‌های قانونی متناسب با وضعیت عشایر در برنامه ششم توسعه به ایرنا گفت: در حالی که در برنامه پنجم فقط یک بار نام عشایر آمده بود در برنامه ششم افزون بر ۱۳ مرتبه نام عشایر ذکر شده است که هر بار یک نتیجه اعتباری دارد و باعث می‌شود عشایر در سیستم بودجه‌ریزی دیده شوند.

بهرامی افزود: به عنوان نمونه بند ب ماده ششم یعنی موضوع بهره‌مندی عشایر و روستاهای فاقد دهیاری از اعتبارات ارزش افزوده است چرا که قبلا درآمدهای حاصل از ارزش افزوده مربوط به بخش‌هایی از جمله آلاینده‌ها و دخانیات که فقط در روستاهای فاقد دهیاری هزینه می‌شد اما از اواخر سال ۹۵ تا پایان سال ۹۸ حدود ۲۸ میلیارد تومان نیز به عنوان سهم جامعه عشایری از این اعتبارات بر اساس آیین‌نامه صادره در بخش عمرانی صرف اجرای ۲۶۰ پروژه در مناطق مختلف عشایری استان شد.

وی، در خصوص بهره‌مندی عشایر از اعتبارات مربوط به آبرسانی به مناطق عشایری هم گفت: به منظور تامین آب پایدار در مناطق روستایی و عشایری با اعتباراتی از محل صندوق توسعه ملی، سال گذشته حدود ۲۲ میلیارد تومان سهم عشایر فارس بود در همین راستا ۲۰ پروژه تامین آب مانند مجتمع‌های آبرسانی، خطوط انتقال آب، تجهیز چاه و احداث مخازن ذخیره آب برای انتقال به مناطق عشایری یا اجرا شده و یا در دست اجرا است.


 یک واحد خانه بهداشت عشایری

بهره‌مندی عشایر از خانه بهداشت

مدیر کل امور عشایر فارس، با اشاره به فراهم شدن امکان بهره‌مندی عشایر از خدمات خانه‌های بهداشت گفت: از آنجا که خانه‌های بهداشت در مناطق روستایی بودند عشایری که خارج از محدوده روستا حضور داشتند یا دسترسی کمی به این مراکز داشتند یا اصلا امکان دسترسی نداشتند که با همکاری دانشگاه علوم پزشکی استان ۳۶ خانه‌های بهداشت عشایری در کانکس به ارائه خدمات به عشایر در مناطق ییلاقی و قشلاقی پرداختند.

بهرامی افزود: با ایجاد این خانه‌های بهداشت، شاخص بهره‌مندی عشایر استان فارس از خدمات بهداشتی از حدود ۲۰ درصد به حدود ۳۷ درصد رسید که یک اقدام مهم محسوب می‌شود.

وی اضافه کرد: البته پایلوت اجرای این طرح استان فارس بود و وزارت بهداشت از سال ۹۸ اجرای این طرح در سایر استان‌ها را نیز آغاز کرد.

او گفت: در حوزه حمایتی این طرح نیز بحث شناسایی توانخواهان و معلولان عشایری به شکل مشترک توسط اداره کل بهزیستی و اداره کل امور عشایر استان انجام شد و یک هزار و۶۰۰ معلول عشایری شناسنامه‌دار شدند.

مدیرکل امور عشایر فارس تصریح کرد: همچنین برای نخستین بار طرح توانبخشی مبتنی بر جامعه عشایری (CBR) با حضور تسهیلگران عشایری و مشاوران بهزیستی در مناطق عشایری استان در حال اجرا است.

ارائه خدمات فرهنگی به جامعه عشایری

وی، یکی از مباحث مهم و مد نظر اداره کل امور عشایر استان فارس را توجه به مباحث فرهنگی عشایر این استان دانست و گفت: بر اساس طرح جامع فرهنگی و مذهبی که به تصویب شورای عالی عشایر کشور به ریاست معاون اول رییس جمهوری رسیده، به ۱۷ وزارتخانه و سازمان ابلاغ شده که در حوزه فرهنگی خدمات‌رسانی به جامعه عشایری را همانند خدمات رسانی به مناطق روستایی و شهری به شکل مستمر انجام دهند.

اجرای طرح جامع توسعه ورزش در مناطق عشایری

بهرامی، یکی دیگر از اقدامات انجام شده در جهت خدمات رسانی مطلوب به جامعه عشایری فارس را اجرای طرح جامع توسعه ورزش در مناطق عشایری این استان دانست و گفت: با اجرای این طرح که متولی آن اداره کل ورزش و جوانان است، بنا شد که ۲۷ صدم درصد از اعتبارات ارزش افزوده به این امر اختصاص یابد.

برگزاری منظم جلسات شورای عشایری در دستور کار دولت

وی، یکی از موارد مورد تاکید دولت را برگزاری منظم جلسه‌های شورای عشایری دانست و گفت: در این جلسه‌ها نیازمندی‌های عشایر در بخش‌های مختلف احصا و شناسایی می‌شود و متناسب با آن نیازها، دستگاه‌های مرتبط و مسئول برای حل آن مشکل می‌بایست وارد عمل شوند.


 ارائه خدمات بهداشتی به عشایر در شرایط شیوع کرونا

ارائه خدمات بهداشتی مناسب به عشایر در بحث ویروس کرونا

مدیر کل امور عشایر فارس، با اشاره به شیوع کرونا در کشور و استان گفت: به منظور حمایت از جامعه عشایر استان در مقابل این ویروس از سوی ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا، شیوه نامه‌هایی ابلاغ و تفاهم‌نامه مشترکی بین معاونت بهداشتی وزارت بهداشت و سازمان امور عشایر منعقد شد که بر اساس آن اکیپ‌های سیار دانشگاه علوم پزشکی، معاونت بهداشت و مراکز بهداشتی شهرستان‌ها، طرح غربالگری در جامعه عشایری استان اجرا شد.

بهرامی گفت: از آنجا که جامعه عشایری عمدتا در دامن طبیعت و دور از شهرها و روستاها و عمدتا به شکل پراکنده زندگی می‌کنند، تاکنون موارد بسیار اندکی از ابتلای عشایر به این ویروس گزارش شده و هیچ مورد فوتی ناشی از کرونا نیز در بین عشایر استان نداشته‌ایم.

وی افزود: همچنین خدماتی مانند توزیع ماسک، دستکش و مواد ضدعفونی کننده توسط اتحادیه تعاونی‌های عشایری و با همکاری سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس و دانشگاه علوم پزشکی در شهرستان های مخلتف ارائه شده و آموزش‌های لازم نیز از طریق فضای مجازی و به شوراهای عشایری و معتمدین عشایری ارائه شده است.


 در حاشیه افتتاح طرح‌های روستایی و عشایری در استان فارس

تشکل ۷۲ صندوق اعتبارات خُرد زنان عشایر در فارس

مدیرکل امور عشایر فارس درباره ارائه خدمات به جامعه زنان عشایر نیز گفت: از ابتدای شروع فعالیت دولت تدبیر و امید تاکنون ۷۲ صندوق اعتبارات خرد زنان عشایری در استان تشکیل شده که از این بابت در کشور استان فارس هم از نظر کمی و هم کیفی رتبه نخست را دارد.

بهرامی افزود: حدود سه میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان تسهیلات کم‌بهره نیز از طریق صندوق کارآفرینی امید و ماده ۱۰ و ۱۲ خشکسالی در اختیار این صندوق‌ها قرار گرفته که عمدتا در بحث کمک به معیشت خانوار و فعالیت‌های خانگی و صنایع دستی فعالیت دارند.

وی افزود: تاکنون حدود ۲ هزار نفر از بانوان عشایر استان در قالب این صندوق‌ها ساماندهی شده‌اند.