تاریخ : 1348,پنجشنبه 11 دي07:00
کد خبر : 56237 - سرویس خبری : خبرنامه

سالی 5 میلیون نفر از کشور با این تبلیغات کجا می روند؟+ عکس

خبرنامه دانشجویان ایران: شاید باورپذیر بودن این جمله برایتان سخت باشد که سالانه حدود 5 میلیون نفر به کشورهایی سفر می‌کنند که با تابلو مراکز فحشا در جهان معروف هستند.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ اخیرا حجت الاسلام رحیمیان نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید در آماری، از سفر سالانه بيش از 5 میلیون ايراني به کشورهایی  که به مراکز فحشا معروف است خبر داد؛ این به این معنی است که اگر هر مسافر فقط هزار دلار در راه فحشا هزینه کند سالیانه ۵ میلیارد دلار دراین راه هزینه می‌شود؛  که این موضوع می تواند نشانگر وضعیت نابسامان صنعت گردشگری و نظارت بر تور های مسافرتی باشد.



جنوب شرق آسیا طعمه سودجویان
بدون شک کشورهای جنوب شرق آسیا از بزرگترین مراکز فحشا در جهان به شمار می روند و نکته قابل تامل اینجا است که سال گذشته شمار زیادی مسافر از ایران به این کشور ها سفر کرده اند، که یکی از مهمترین این کشور ها تاییلند است که طبق آخرین آمار سال گذشته حدود 200 هزار نفر به این کشور مسافرت کردند.

این سفر ها در حالی است که نام كشور تايلند بيش از آن كه با طبيعت يا معابد كهن عجين شده باشد، با گردشگري جنسي پيوند خورده است و شهرتش در اين زمينه به حدي است كه معمولا نخستين نكته‌اي كه

هر گردشگري در دنيا با شنيدن نام تايلند به ياد مي‌آورد، تجارت جنسي است.

جالب اینجا است که اقتصاد تايلند وابسته به همین تجارت است و بيش از نيمي از درآمد اين كشور از طريق آن تامين مي‌شود؛ تجارت جنسي به حدي در تايلند قوي شده است كه بنابر اعلام منابع غير رسمي كودكان و نوجوانان نيز قرباني‌اش مي‌شوند.

در ميان فهرست مقاصد گردشگري تورهايي كه در سراسر دنيا، مسافرانشان را به تايلند مي‌برند معمولا نام شهر كوچك ساحلي پاتايا جداگانه ذكر مي‌شود تا مسافران درباره اين كه آيا به اين منطقه نيز خواهند رفت يا نه، مطمئن شوند.

دليل اين كه به شكلي خاص بر نام پاتايا تاكيد مي‌شود، اين است كه اين منطقه از گذشته‌هاي دور به دليل داشتن مراكز فراوان فساد، شهرتي جهاني داشته است و شمار زيادي از زنان روسپي تايلند و همجنسگرايان در آن جمع شده‌اند و نکته تاسف آورتر اینکه  گروهی از آژانس‌هاي مسافرتي، علنا نام «پاتايا» را به عنوان يكي از مقاصد حتمي سفر در تايلند ذكر مي‌كنند و به مسافران تضمين مي‌دهند كه حتما در فهرست مقاصد سفرشان جاي دارد!

البته آژانس‌هاي محافظه كارتري نيز وجود دارند كه به جاي مستقيم نام بردن از اين منطقه، دائما بر اصطلاح «سواحل زيبا» تاكيد مي‌كنند و حتي به جاي كلمه تايلند از اصطلاح «سواحل جنوب شرقي آسيا» در آگهي‌هاي خود بهره مي‌گيرند، اما زماني كه متقاضيان سفر با اين آژانس‌هاي مسافرتي تماس مي‌گيرند آنها توضيح مي‌دهند كه منظورشان از سواحل جنوب شرقي آسيا، تايلند است!

نکته دیگر در این نوع تورهاي گردشگري به مقصد تايلند، قیمت نازل آن است، به طوري كه آرزوي سفر خارج رفتن را حتي براي كساني كه پس اندازي تقريبا 700 هزار توماني دارند، برآورده مي‌كنند.

به اين ترتيب بسياري از كساني كه پس‌اندازي اندك دارند نيز مي‌توانند به تورها بپيوندند و به سواحل اين كشور سفر كنند و اين در حاليست كه در سايه نبود حمايت‌هاي لازم از صنعت گردشگري داخل، چنين پس‌اندازي براي سفرهاي داخلي و توسعه گردشگري داخلي هزينه نمي‌شود.


فساد و تن فروشی ارمغان آمریكایی برای كشورهای جنوب شرقی آسیا
اما براستی چرا کشورهای جنوب شرق آسیا در این چند دهه اخیر مورد توجه افراد سودجو در تجارت جنسي قرار گرفته است؟

سال 1957 بیست هزار زن روسپی كه عمدتا نیز خارجی بودند، در خانه‌های فساد زندگی می‌كردند اما ظرف مدت هفت سال تعداد زنان روسپی به 400 هزار نفر رسید و تایلند در كنار فیلیپین به بهشت جنسی سربازان آمریكایی تبدیل شد.

طی نزدیك به 10 سال نبرد سنگین در ویتنام مهم ترین اولویت برای فرماندهان نظامی آمریكا و مقامات سیاسی این كشور حفظ روحیه سربازان آمریكایی برای ادامه اشغال این كشور بود.

جنایات بی شمار، نبود یك هدف مشخص برای نبرد و سربازان جوانی كه هزاران كیلومتر دورتر از خانه و خانواده خود در حال نبرد با دشمنی سرسخت بودند، شرایط ناگواری را از لحاظ روحی و روانی برای ارتش ایالات متحده آمریكا فراهم كرده بود.

تمرد از دستور مافوق، خودكشی، استفاده از مواد مخدر تنها گوشه ای از مشكلاتی بود كه گریبانگیر نیروهای آمریكایی شده بود.

از همین مسئولان ارتش ایلات متحده برای تخدیر فضای ذهنی سربازان آمریكایی و پیش گیری از معضلاتی كه ناشی از نبود روحیه نبرد در بین سربازان آمریكایی می شد، شروع به برگزاری برنامه هایی در قالب سفرهای تفریحی به كشورهای هم پیمان آمریكا همچون تایلند، فیلیپین، كره و ژاپن كرد.

این برنامه ها در وا‍ژگان ارتش ایلات متحده معنایی جز فراهم كردن شرایط مناسب برای ارضای جنسی سربازان ایالات متحده از طریق خانه های فساد نداشت.


در فیلیپین نیز به واسطه حضور ارتش ایالات متحده در اوایل قرن بیستم، روسپی گری سازماندهی شده در مقیاسی وسیع پایه‌گذاری شد؛ ارتش ایالات متحده در همان زمان قانونی را به تصویب رساند كه براساس آن "خانه های فساد " جهت "محافظت " از نیروهای آمریكایی در مقابل بیماریهای مقاربتی اجازه تأسیس پیدا می كرد.

پس از پیروزی آمریكا در جنگ جهانی دوم نیز ارتش ایالات متحده خود برای این كار وارد عمل شد و به پایگاه "كلارك ایر " در كشور فیلیپین فرمان داد تا برای سرگرمی سربازان آمریكایی ده خانه فساد را تأسیس كند و از كشورهای مجاور زنانی را در اختیار سربازان آمریكایی قرار دهند.

نكته جالب در اینجا بود كه درصد وسیعی از این خانه فساد در تصاحب نیروهای ارتشی پیشین ایالات متحده قرار داشت.


در دوران جنگ ویتنام به دلیل حضور صدها هزار سرباز آمریكایی در منطقه آسیای جنوب شرقی، فیلیپین به دلیل موقعیت آن و سابقه طولانی حضور ارتش آمریكا تبدیل به پایگاه اصلی برای عیاشی سربازان آمریكایی شد.


در هر صورت با توجه به وضع موجود در این کشورها جای دارد نهادهای نظارتی و گردشگری بر چگونگي اخذ مجوز آژانس‌هایی که اقدام به تبلیغ آزاد این مراکز را می‌نمایند نظارت دقیق تری داشته باشند، و با بازرسي‌هاي مداوم از تورهاي گروهي و اطلاع‌رساني دقيق به جامعه و آگاه‌سازي جوانان نسبت به خطرات موجود در این کشورها اقدام نمایند.