تاریخ : 1348,پنجشنبه 11 دي07:00
کد خبر : 61268 - سرویس خبری : خبرنامه

از کیــف انگلیسی تـا کلاه پهلــوی

خبرنامه دانشجویان ایران: «کلاه پهلوی» فیلمی که حقایق تاریخی را بر ملا می کند از جمعه این هفته بروی آنتن تلویزیون ها می رود.
به گزارش خبرنگار«خبرنامه دانشجویان ایران»؛ اگرچه این اتفاق در صدا و سیمای جمهوری اسلامی کمتر پیش می اید اما هر گاه تلویزیون به سراغ فیلم های تاریخی رفته است هم سریال موفقی از آب دراورده است و هم مخاطبان بسیاری را به خود جلب کرده است. این بار ضیاءالدین دری به سراغ تاریخ معاصر ایران رفته تا با «کلاه پهلوی» زندگی مردمانی در یک شهر خیالی به نام سامان را با پس زمینه ی رویدادهای سیاسی ایران از سال ۱۳۰۹ تا ۱۳۲۰(پهلوی اول) نشان دهد و به ویژه بر روی سیاست های یکسان سازی پوششی حکومت رضاشاه (از جمله کشف حجاب) بپردازد.

سید‌ضیاءالدین دری كارگردانی است كه از سینما وارد عرصه تلویزیون شد و با ساخت سریال «كیف انگلیسی» بین مردم به شهرت رسید. كیف انگلیسی ـ كه سریالی درباره تاریخ معاصر ایران بود ـ دوره پهلوی دوم را در روایتی عاشقانه تعریف می كرد و به یكی از پربیننده‌ترین سریال‌های تلویزیونی تبدیل شود.

این كارگردان برای اولین بار در سریال «كلاه پهلوی» از فسادی كه خان‌‌ه0ای دوره پهلوی در شهر‌ها و روستاها مرتكب می‌شدند، پرده برمی دارد و با ظرافت و هوشمنی خاص نشان می دهد كه این خان‌ها چگونه خود را صاحب مال و ناموس مردم می‌دانستند. دُری از طرف دیگر وضعیت سیاستمدارانی را كه به رفتار و منش سیاسی خود آگاهی و تعهد ندارند، براحتی می‌توان آنها را خرید اشاره می کند.

ساخت سریال «كلاه پهلوی» به شبكه یك سیما داده شد تا یكی دیگر از سریال‌های فاخر و درجه «الف» تلویزیون را به نام خود ثبت كند. كلاه پهلوی که قرار بود خرداد 90 و زمانی كه پخش سریال «مختارنامه» به پایان می‌رسد روی آنتن شبكه یك سیما برود با تاخیری چند ماهه از جمعه این هفته ساعت 22 بروی موج کانال یک می رود. كلاه پهلوی را می‌توان یكی از سریال‌های فاخری دانست كه در تلویزیون ساخته شده است. با پخش این سریال، نمایش سه‌گانه سریال‌های فاخر «در چشم باد»، «مختارنامه» و «كلاه پهلوی» به پایان می‌رسد؛ سریال‌هایی كه سالها برای ساخت آنها زمان صرف شده است.

«کلاه پهلوی» خار چشم ضدانقلاب
اما هنوز «کلاه پهلوی» روی آنتن نرفته صدای ضدانقلاب نیز در آمده است و سایتهای سلطنت طلب در واکنش به تیزر این سریال مدعی شدند«این یک فیلم تبلیغاتی است» این رسانه های وابسته با ضد انقلاب و بالاخص جریانات سلطنت طلب در تحلیل های خود پیرامون این سریال مدعی «سفارشی ساز» بودن آن شده اند.  یکی دیگر از سایتهای سلطنت طلب در واکنش به تیزر پخش شده درباره این سریال می نویسد«این سریال یک فیلم تبلیغاتی است».
 
این در حالیست که داستان کلاه پهلوی ماجرای یک ایرانی تحصیل‌کرده در فرانسه است که پس از ازدواج با دختر مستشارالدوله و عضویت در لژ فراماسونری به ایران مراجعت کرده و از طریق توصیه فرماندار شهرستان کوچکی چون ساوه مامور اجرای فرمان کشف حجاب در آن شهرستان می‌شود و به کمک خوانین و شخصیت‌های ذی نفوذ شهر طرح و برنامه‌ریزی می‌کند. ولی میرزا رضا تدین بازاری، که معتمد مردم است، در مقابل او جبهه می‌گیرد و ...

«کلاه پهلوی» سریال ستاره ها
از نکته های بارز این سریال حضور بازیگران مشهوری است که باعث شده برخی سریال کلاه پهلوی را به سریال ستاره ها معرفی کنند. هر چند عده ای معتقدند سریال های تلویزیونی نیازی بوجود ستاره ها ندارد اما در مورد فیلم های تاریخی این موضوع کمی فرق می کند. واقعیت این است در سریال‌های فاخر قضیه كمی فرق می‌كند. حالا با دیدن پارسا پیروز‌فر در نقش بیژن در سریال در چشم باد و فریبرز عرب‌نیا در نقش مختار می‌توان به این نتیجه رسید كه این‌گونه سریال‌ها برای جذابیت بیشتر باید از ستاره‌ها استفاده كنند؛ بازیگرانی كه مخاطبان تلویزیون آنها را كمتر دیده‌اند و آنقدر در چنته، نوآوری دارند كه نگذارند شخصیت اصلی سریال به دام تكرار و كلیشه‌ بیفتد. بعد از هنرنمایی پیروزفر و عرب‌نیا اكنون نوبت امین حیایی است تا توانایی‌هایی كه سال‌های عمر خود را برای كسب آنها گذاشته و در بین مردم شهرت و اعتباری به دست آورده ،با سریال كلاه پهلوی مردم را به ضیافت یك سریال دیدنی دعوت كند.


 امین حیایی در سریال كلاه پهلوی نقش كریم سورچی را بازی می‌كند. جوان بیسوادی كه در شهر كوچك سامان، سورچی است؛ اما بعد از اتفاقات شهر و كشف حجاب با زرنگی درس می‌خواند و به دربار راه پیدا می‌كند. حیایی در سریال كلاه پهلوی با 6 گریم متفاوت دیده خواهد شد. حیایی كه در سال‌های گذشته به بازیگر فیلم‌های كمدی تبدیل شده است در سریال كلاه پهلوی، نقشی جدی دارد. شنیده‌ها حاكی است كه این بازیگر برگ برنده سریال جدید دری است. البته كلاه پهلوی برگ برنده‌ دیگری همچون رضا كیانیان را هم دارد؛ بازیگری كه با نقش‌آفرینی بی‌نظیر خود در سریال مختارنامه و نقش عبدالله بن‌زبیر همه را به تحسین واداشت. دری پیش از این در سریال كیف انگلیسی هم از حضور كیانیان استفاده كرد. این بازیگر در كیف انگلیسی نقش یك روحانی بانفوذ را بازی كرد و حالا در كلاه پهلوی، نقش حاجی خان را بازی می‌كند كه با آدم‌های حكومتی رفت و آمد دارد و آنها را یاری می‌كند.

محمدرضا شریفی‌نیا
را مردم ایران بیشتر با نقش‌های منفی در سینما و تلویزیون به یاد دارند. نقش منفی نه به این معنا كه او كسی را می‌كشد یا سرقت مسلحانه انجام می‌دهد. نقش‌های منفی او تعریف خاص خود را دارد. البته این بازیگر در سریال كیف انگلیسی هم نقش یكی از آدم‌های حكومتی را داشت اما داوود میرباقری با سپردن نقش حنفیه به شریفی‌نیا و نشاندن او مقابل دوربین مختارنامه درباره این بازیگر كلیشه‌شكنی به یادماندنی‌ای انجام داد و شریفی‌نیا هم از همه توان خود استفاده كرد تا از این موقعیت بخوبی استفاده كند و در ذهن مردم نقش حنفیه را برای مدت زمان زیادی ماندگار كند. شریفی‌نیا همزمان با بازی در سریال مختارنامه در كلاه پهلوی هم بازی داشت. او در این سریال نقشی مثبت را به عهده دارد. او یكی از مخالفان كشف حجاب رضاخانی است و نامش در سریال میرزارضاست. درباره نوع بازی او در این نقش باید تا زمان پخش سریال صبر كرد. نقش همسر او را هم مریلا زارعی بازی می‌كند. زارعی را هم می‌توان یكی دیگر از ستاره‌های كلاه پهلوی دانست.


سیروس گرجستانی از دوستان قدیمی دری است. آنها كه كیف انگلیسی را به یاد دارند حتما تاكنون نتوانسته‌اند قیافه خان را فراموش كنند، چون گرجستانی این نقش را عالی بازی كرد. چنان محكم و بااقتدار كه انگار واقعا سال‌های سال زندگی خانی را تجربه كرده است. او در كلاه پهلوی هم حضوری پررنگ دارد، چون نقش رئیس شهربانی را بازی می‌كند كه یاور نیكوكار نام دارد و نقش همكارش، سرپاس مختاری را هم فرهاد آئیش بازی می‌كند.
 
خان در كیف انگلیسی یك پسر خودخواه و بیكاره داشت كه نقش او را حسام نواب‌صفوی بازی می‌كرد ـ شاید خیلی‌ها اكنون می‌دانند كه نواب‌صفوی واقعا خان‌زاده است و پدربزرگش خان بزرگی بوده است ـ دری در سریال كلاه پهلوی باز هم از حضور نواب‌صفوی استفاده كرده و نقش سیروس را به او داده است. داریوش فرهنگ هم در كلاه پهلوی حضور دارد. این سریال بعد از سریال «معصومیت از دست رفته» كه در آن فرهنگ نقش ابن‌زیاد را بازی می‌كرد، دومین سریال تاریخی است كه فرهنگ در آن بازی می‌كند. نقش او در كلاه پهلوی، صمصام از آدم‌های دربار است و باید جلوی میرزارضا را بگیرد و نگذارد اعتراضات او باعث شود در شهر كوچك سامان، كشف حجاب با بن‌بست روبه‌رو شود.

داوود رشیدی در فرانسه درس خوانده است و هنوز هم برخی بر این باورند كه او فارسی را با لهجه فرانسوی صحبت می‌كند! شاید به همین دلیل است كه دری نقش موسیو آلفونس را به رشیدی سپرده است. داریوش كاردان، مجری سابق تلویزیون هم كه بعد از سریال «نردبام آسمان» انگار تصمیم جدی گرفته كه بازیگری در سریال‌های تاریخی را ادامه دهد، در این سریال نقش جوانشیر را بازی می‌كند.
 
اما در میان همه این بازیگران معروف، كارگردان كلاه پهلوی تصمیم گرفته نقش اصلی سریال را كه جوانی تحصیلكرده به نام فرخ است به امیرعلی دانایی بسپارد كه چهره‌ای جدید برای مخاطبان تلویزیون است. این جوان قرار است مقابل بازیگرانی مانند كاظم افرندنیا، عباس امیری، نادر سلیمانی و... ایفای نقش كند.

داستان سریال كلاه پهلوی درباره كشف حجاب است، بنابراین زنان در آن نقش مهمی دارند. از گریم و نوع لباس بازیگران زن این سریال كه در عكس‌های كلاه پهلوی دیده می‌شود، می‌توان فهمید این گروه از بازیگران و شخصیت‌ها جذابیت خاصی به سریال خواهند داد، بخصوص زمانی كه بازیگران صاحب نامی مانند گوهر خیراندیش، ثریا قاسمی، شقایق فراهانی، ماه‌چهره خلیلی، سارا خوئینی‌ها، شهره لرستانی، مریم بوبانی، بهاره افشاری و.... نقش زنان وابسته به دربار و زنان مبارز را بازی می‌كنند.

آن‌گونه كه از گزارش‌های تولید سریال كلاه ‌پهلوی برمی‌آید حدود 200 بازیگر نقش‌های اصلی این سریال را بازی می‌كنند، در حالی كه 400 هنرور هم نقش‌های حاشیه‌ای را به‌عهده دارند.