کد خبر: 1169

عامل نشست بزرگراه نواب؛ قنات یا تونل توحید؟

یک ربع به ساعت دوازده ظهر شنبه مانده بود که چراغ تقاطع خیابان کلهر و خیابان نواب صفوی قرمز شد، رانندگانی که پشت چراغ قرمز بودند به یک باره مشاهده کردند که خیابان روبروی آنها فرو رفت و چاله‌ای به عمق 8 متر و قطر 20 متر ایجاد شد؛ موتور سواری که چراغ قرمز را رد کرده بود به درون حفره سقوط کرد.

خبرنامه دانشجویان ایران:اگر تونل توحید ریزش نکرده است یا کمی ریزش کرده و نیز اگر نشست زمین در اثر قنات بوده، چگونه راننده بیل مکانیکی که درست زیر محل حادثه در تونل توحید در حال کار بوده، کشته شده است؟ اگر چراغ قرمز تقاطع خیابان کلهر و خیابان نواب صفوی، ده‌ها خودرو و موتورسیکلت حاضر در چند متری محل حادثه را متوقف نکرده بود، اکنون چه کسی جوابگوی فاجعه احتمالی بود؟

«خبرنامه دانشجویان ایران»به نقل ازشبکه ایران: یک ربع به ساعت دوازده ظهر شنبه مانده بود که چراغ تقاطع خیابان کلهر و خیابان نواب صفوی قرمز شد، رانندگانی که پشت چراغ قرمز بودند به یک باره مشاهده کردند که خیابان روبروی آنها فرو رفت و چاله‌ای به عمق 8 متر و قطر 20 متر ایجاد شد؛ موتور سواری که چراغ قرمز را رد کرده بود به درون حفره سقوط کرد.

ده دقیقه بعد اولین ماموران آتش‌نشانی به محل حادثه رسیدند و پس از آن اورژانس تهران بود که آمد؛ موتورسوار با کمک ماموران آتش‌نشانی نجات داده شد و برای درمان به بیمارستان برده شد، سه نفر دیگر نیز مجروح شدند که به گفته اورژانس تهران سرپایی درمان شدند.

این فرورفتگی زمین در جایی رخ داد که چند متر پایین‌تر از آن کارگران تونل توحید با بیل مکانیکی مشغول کار بودند، ساعت حدود 13 بود که حفره یک متر دیگر گسترش یافت.

خبرگزاری‌ها دقایقی پس از حادثه با تیتر "تونل توحید ریزش کرد"، این خبر را منتشر کردند، برخی از اخبار حاکی از کشته شدن راننده بیل مکانیکی بود.

نیم ساعت بعد خسرو دانشجو سخنگوی شورای شهر تهران طی اولین واکنش رسمی اخبار منتشر شده در مورد ریزش تونل توحید را تایید کرد و گفت: "ممکن است این حادثه به دلیل سرعت در اجرا یا قصور پیمانکار باشد."

به دنبال این اظهارنظر دانشجو بود که نیروهای امدادی زیرمجموعه شهرداری تهران به دفاع از ارگان متبوعشان برخواسته و هرگونه ارتباط ریزش بزرگراه نواب را با پروژه تونل توحید رد کردند.

ابتدا مدیر روابط عمومی سازمان آتش‌نشانی تهران، در پاسخ به اینکه آیا مأموران آتش‌نشانی راننده بیل مکانیکی را از تونل خارج کرده‌اند یا خیر، گفت: "تونل ریزش نکرده است و من خبری از بیل مکانیکی که در آوار مدفون شده باشد ندارم." از سوی دیگر مدیر ایستگاه آتش نشانی منطقه یک اعلام کرد که حادثه تاکنون هیچ مصدومی به همراه نداشته است.

حدود ساعت 14 بعد از ظهر نیز مدیر عامل سازمان مهندسی و عمران شهرداری تهران خبر سخنگوی شورای شهر تهران را رد کرد و فاصله عمقی حفره ایجاد شده در بزرگراه نواب را با سقف تونل توحید که در زیر خیابان قرار دارد، 20 متر دانست. سید مسعود نصرآزادانی کشته شدن راننده بیل مکانیکی را نیز تکذیب کرد.

با این حال یک ساعت بعد بود که اورژانس تهران خبر کشته شدن راننده بیل مکانیکی را تایید کرد، اما ساعت 12 ظهر روز بعد(دوشنبه) بازپرس شعبه 7 دادسرای جنایی تهران اعلام کرد که "جسد راننده کشته شده هنوز پیدا نشده است."

یک روز پس از حادثه ابعاد جدیدی از آن رو شد. نصرآزادانی که روز حادثه کشته شدن راننده بیل مکانیکی را تکذیب کرده بود، از موضع خود عقب نشست و در گفتگو با فارس منبع خبر خود را "پیمانکار پروژه" معرفی کرد و اذعان نمود، در جریان عملیات حفر تونل توحید حداقل 2 تا 3 نقطه از آن ریزش داشته است.

و سرانجام 24 ساعت پس از وقوع حادثه، شهرداری تهران نیز مجبور شد که خبر اورژانس را تایید کند. سخنگوی شهرداری تهران در اظهاراتی جالب به فارس گفت: "شما می‌توانید از قول ما بنویسید که این فرد فوت کرده است." هر چند او در ادامه مدعی شد: "تونل ریزش نکرده و قسمت‌های حاشیه‌ها بر اثر قنات موجود ریزش کرده است."

با این وجود پروین احمدی‌نژاد دوشنبه در گفت‌وگو با فارس با تأئید ریزش تونل توحید، تصریح کرد: "برای این گفته مبنای کارشناسی وجود دارد چرا که این نظر کارشناسی آتش نشانی تهران است که در محل وقوع حادثه حضور پیدا کرده و اعلام کرده که این ریزش مربوط به تونل توحید است و زیرساخت‌ها درست آماده نشده است."

عضور شورای شهر تهران به حوادث مشابه در حفاری‌های مترو اشاره کرد و سپس گفت: "امیدوار بودم که در چنین شرایطی محمد باقر قالیباف، شهردار تهران در تهران حضور داشت و پاسخگوی موضوع بود. ظاهراً قالیباف برای مرخصی شخصی به فرانسه سفر کرده است."

این حادثه در حالی اتفاق افتاد که چندی پیش از این حمزه شکیب رئیس کمیسیون توسعه و عمران شهر تهران در بازدید سرزده اعضای شورای شهر از پروژه تونل توحید ضمن هشدار در مورد توجه به قنات‌ها در مسیر تونل تاکید کرده بود: "شهرداری تهران باید برای تقویت ستون‌ها و نصب تأسیسات، برنامه‌ریزی کارشناسی شده‌ای را در نظر داشته باشد."

سوال‌ها بی‌شماری در مورد این حادثه وجود دارد؛ چرا مسئولان شهرداری تهران و آتش‌نشانی در ساعات اولیه اخبار منتشره را بر چه اساسی تکذیب کردند؟ اگر عامل ریزش خیابان، قنات بوده است، چرا دقیقا بالاتر از محلی که بیل مکانیکی مشغول کار بوده است، خیابان فرو ریخت؟ و چرا به هشدارها اعضای شورای شهر در مورد ساماندهی قنات‌ها دقت نشد؟ چرا به هشدارهای دولت با این پروژه میلیاردی توجه نشد؟ چرا به توصیه‌های اعضای شورای شهر و کارشناسان مبنی بر خطرهای تونل توحید توجهی نشد، و تنها به قصد اتمام سریع پروژه کارها انجام پذیرفت؟ اگر تونل ریزش نکرده است یا کمی ریزش کرده است، چگونه راننده بیل مکانیکی کشته شده است و  حتی جسد راننده بیل مکانیکی یک روز بعد از حادثه نیز پیدا نشده است؟ اگر چراغ قرمز تقاطع خیابان کلهر و خیابان نواب صفوی، ده‌ها خودرو و موتورسیکلت حاضر در چند متری محل حادثه را متوقف نکرده بود، اکنون چه کسی جوابگوی فاجعه احتمالی بود؟

اکنون شاید هشداری که سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران اخیرا به شهردار تهران داد، رنگ جدی‌تری به خود گرفته باشد.

خسرو دانشجو روز یکشنبه در جمع خبرنگاران با تاکید بر اینکه در صورت ادامه ناهماهنگی‌های شهرداری با شورای شهر تهران در اجرای پروژه‌ها قطعا تذکرهای جدی‌تری داده می‌شود، گفت: شورای شهر در صورت بی توجهی از مراجع قانونی و قضایی این مسایل را پیگیری می‌کند.

این لحن تند و کم‌سابقه سخنگو در خطاب قراردادن شهردار تهران که به زودی با ریزش تونل توحید همراه شد، چشم‌ها را به شورای شهر تهران و واکنش آن به اقدامات قالیباف دوخته است.