کد خبر: 119796

مجتبی مرادی

طرح سلام سینما و مشکلات اصلی گیشه ی سینمای ایران

خبرنامه دانشجویان ایران: مجتبی مرادی//  پنج شنبه هفته گذشته طرحی در سینماهای کشور به نام سلام سینما اجرا شد. اما پیش فرضی که این طرح را برای طرحان آن توجیه اجرایی داشت که " قیمت بالای سینما است که مردم با سینما ها قهر کرده اند و آن را بهانه ی نیامدن به سینما قرار داده اند".

اما باید پرسید که آیا این فرضیه چه مقدار صحیح است و چه مقدار قیمت بلیط سینما در افزایش یا کاهش تعداد مخاطبین سینما تاثیرگذار بوده است. درست است که مردم امروز در مقابل سینماها صف کشیدند اما باید توجه کرد و باید بیشتر بررسی کرد که همین مردم با همین قیمت هایی که امروز وجود دارد از سینما قهر کرده بودند ولی زمانی که فیلم هایی همچون اخراجی های سه گانه و رسوایی و جدایی نادر از سیمین و... هم اکران می شد همان مردم این صف ها بلکه طویل تر را مقابل سینما تشکیل می دادند.

پس این فرضیه که مسئولین سینمایی ما امروز طرح کردند و اشتباه شاید تخصصی و محاسباتی بود و با آن در صدداین بودند تا مردم را با سینماها کشور آشتی دهند و به مردم فرهنگ سینمایی و سینما رفتن را بیاموزند، اما این یک درک نادرست از فضای امروز سینمایی کشور است و باید به  جایی اینکه مسئولین سینمایی ما از کار امروز بازدید و تعریف تمجید کنند  اندکی عمیق تر تامل کنند و با نگاهی تخصصی تر به سینما و با یک دو دو تا چهار تا درک می کردند که در سینما رابطه ای کاملا مستقیم بین گیشه و جذابیت فیلم ها وجود دارد که این اصل جذابیت باید در سینما و فیلم های آن موجود باشد تا گیشه ی آن نیز پر فروش بشود.

حال اینکه اینجا بحث محتوا را آن قدر نمی توان تاثیر گذار در میزان بالابردن گیشه دانست در حالی که این موضوع ، در بحث جذابیت نیز باید دقت کرد که هرنوع محتوایی را نباید جذاب کرد و به مخاطب ارائه کرد و این عنصر جذابیت سینماست که مخاطب را میخکوب پای فیلم ها می نشاند و آن را از ابتدا تا انتها درگیر فیلم می کند و زمانی که جذابیت فیلم خالی از محتوا باشد باز دوباره سبب فراری شدن گروهی دیگر از مخاطبان و تماشاگران از سینما می شود و این افت تماشاگر را باید در افت سینما و فیلم های آن دانست.

این طرح را می توان یک نگاه سطحی به مخاطبان سینما و مسئله ی میزان فروش گیشه ها سینما دانست و  تصور اینکه مبحث اقتصادی را عنصر مهم و اولویت دار در عدم فروش گیشه ی سینما می دانند اشتیاه است چون این گونه طرح ها همچون طرح های سه شنبه های نیم بها سابقه ی قبلی داشته است و این ها جز اثر مسکن گونه کارکرد دیگری نخواهد داشت و باید چاره ای برای افزایش کیفیت فیلم ها هم از جهت محتوا و هم ازجهت جذابیت کرد تا بتوانیم میزان فروش گیشه آن نیز افزایش یابد.

* دبیر فرهنگی انجمن اسلامی دانشجویان مستقل یرجند

مرتبط ها