کد خبر: 129941

سفر ابهام برانگیز بایدن به قبرس

خبرنامه دانشجویان ایران: معاون رئیس‌جمهور آمریکا در یک اقدام «تاریخی» به قبرس سفر کرد تا با روسای جمهور بخش یونانی‌نشین و بخش ترک نشین این جزیره دیدار کند.

به گزارش خبرگزاری ترندنیوز، «جو بایدن» معاون، «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا در اقدامی «تاریخی» به قبرس سفر کرد تا با «نیکوس آناستاسیادس» رئیس‌جمهور بخش یونانی نشین قبرس و «درویش اروغلو»، رئیس‌جمهور بخش ترک‌نشین واقع در شمال قبرس (KKTC)، دیدار کند.

بایدن یکی از بالاترین مقامات آمریکایی است که به این کشور سفر می کند. آخرین باری که یک مقام ارشد آمریکایی به این منطقه سفر کرد، به سال 1962 و زمان دیدار «لیندون جانسون»، معاون رئیس‌جمهور وقت آمریکا باز می گردد.

طبق گفته منابع دیپلماتیک، بایدن قرار است امروز پنجشنبه، با اروغلو در دفتر ریاست‌جمهوری وی دیدار کند و این دیدار نیز در نوع خود مهم است زیرا آمریکا رسماً جمهوری ترک قبرس شمالی را به رسمیت نشناخته است.

بر اساس این گزارش، دیدار بایدن با رئیس بخش ترک نشین قبرس شمالی نگرانی‌هایی را در بخش یونانی‌نشین قبرس به وجود آورده است زیرا این دیدار می‌تواند به مفهوم آن باشد که آمریکا این بخش ترک‌نشین قبرس شمالی را به رسمیت می‌شناسد.

بایدن از رومانی به این کشور سفر کرده است.

قبرس به دو بخش یونانی‌نشین که جامعه بین‌الملل آن را به رسمیت می‌شناسد و بخش ترک نشین که فقط ترکیه آنرا به رسمیت می‌شناسد تقسیم شده است.

رهبران بخش ترک نشین و یونانی‌نشین قبرس در 11 فوریه در نیکوزیا با یکدیگر دیدار کردند و این دیدار به دنبال بخشی از تلاش‌های فشرده دیپلماتیک آمریکا و ترکیه صورت گرفت تا به حل اختلافات موجود کمک شود.

مرتبط ها