کد خبر: 138476

پشت صحنه مذاکرات دو جانبه ایران و امریکا

خبرنامه دانشجویان ایران: پایگاه "ایران هسته‌ای" در گزارشی با اشاره به مذاکرات دوجانبه اخیر ایران و آمریکا نوشت: هدف از این گفتگوها فراهم آوردن مذاکرات سطح بالا در شهریور و زمانی است که حسن روحانی خود به نیویورک خواهد رفت

پایگاه خبری "ایران هسته‌ای" در گزارشی نوشت:

مذاکرات غیر مترقبه ایران و امریکا در ژنو این پرسش را بوجود آورده است که هدف از این دیدار غیر منتظره چه بوده است؟

تیم های مذاکره کننده ایران و امریکا روز پنج شنبه 16 مرداد 1393 (7 اوت 2014) به طور رسمی و دو جانبه در ژنو مذاکره کردند.

این نخستین مذاکرات هسته ای پس از تمدید مذاکرات در ماه گذشته بوده است.

سرپرستی تیم ایرانی را عباس عراقچی بر عهده داشت و تیم امریکایی را ویلیام برنز قائم مقام وزیر خارجه امریکا رهبری می کرده است.

ماری هارف، سخنگوی وزارت خارجه امریکا دیگر اعضای تیم مذاکره کننده امریکا را چنین معرفی کرده است: «در تیم مذاکره کننده ما همچنین راب مالی که او مدیر بخش ایران، عراق و کشورهای حاشیه خلیج فارس در شورای امنیت ملی است حضور دارد. جیم تیمبی هم که یکی از کارشناسان ارشد امور هسته ای و مشاور ارشد وزارت خارجه است هم در این مذاکرات حضور دارد و علاوه بر وی پل اروین که او از مدیران شورای امنیت ملی برای مقابله با گسترش تسلیحات هسته ای است هم در این مذاکرات حضور دارد».

پیش تر، هیچ برنامه زمان بندی برای این دیدار اعلام نشده بود و در نتیجه رسانه ها آن را غیر منتظره ارزیابی کردند.

با این حال، ماری هارف بی آنکه هیچ توضیح اضافه ای بدهد این دیدار را سازنده ارزیابی کرده است.

وی همچنین خبر داده است که اولا این دیدارها ادامه خواهد داشت، ثانیا گروه 1+5 قصد دارد قبل از نشست مجمع عمومی سازمان ملل در شهریور ماه یک نشست داخلی برگزار کند و ثالثا احتمال دارد مذاکراتی میان ایران و 1+5 در سطح وزرای خارجه در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویوک برگزار شود.

تحلیلگران در تهران به «ایران هسته ای» گفتند هدف از این دیدار قبل از هر چیز ایجاد پیشرفت در موضوعات اختلافی با هدف فراهم آوردن مذاکرات سطح بالا در شهریور آینده است؛ زمانی که حسن روحانی خود به نیویورک خواهد رفت.

به گفته این تحلیلگران، هم در تهران و درون 1+5 این جمع بندی وجود دارد که حضور روحانی در نیویورک نقطه عطف مذاکرات خواهد بود.

یک تحلیلگر ارشد در تهران به «ایران هسته ای» گفت: «شواهد نشان می دهد آقای روحانی با هدف بهره برداری سیاسی و رسانه ای مایل است هرگونه توافق در سفر او به نیویورک نهایی شود».

وی پیش بینی کرد در آستانه این سفر فشارها از سوی برخی ریان های سیاسی در داخل برای تعدیل برخی دیدگاه های نظام در مذاکرات هسته ای افزایش خواهد یافت.

علاوه بر این، کارشناسان می گویند این مذاکرات نشان دهنده این است که مذاکرات با 1+5 آرام آرام در حال تبدیل شدن به مذاکرات دو جانبه با امریکاست.

کارشناسان می گویند تیم ایرانی در معرض خطر نزدیک شدن بیش از حد به امریکا قرار دارد امری که در چارچوب سیاست های کلان نظام نیست.

منابعی که «ایران هسته ای» با آنها گفت وگو کرده می گویند مذاکرات فعلا بیش از ظرفیت غنی سازی روی دو موضوع فردو و اراک متمرکز است چرا که دو طرف دست یابی به توافق درباره این دو موضوع را آسان تر ارزیابی می کنند.

به عقیده این منابع، درباره موضوع ظرفیت غنی سازی جز در دقایق پایانی مذاکرات تصمیم گرفته نخواهد شد.

مرتبط ها