کد خبر: 145070

رونمایی از نسل سوم ربات انسان نمای ایرانی

خبرنامه دانشجویان ایران: به گزارش ایرنا، دکتر 'عقیل یوسفی کما' روز چهارشنبه در افتتاحیه دومین کنفرانس بین المللی رباتیک و مکاترونیک گفت: بخش ربات های انسان نما یکی از جذاب ترین و پر چالش ترین حوزه های رباتیک است که محققان در آن سعی در تقلید جوانب ظاهری و رفتاری انسان دارند و با توسعه تکنولوژی، ربات های انسان نما به سمتی می روند که تمام توانایی ها و مشخصات رفتاری انسان را به دست آورند.

استاد دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه تهران افزود: بسیاری از دانشگاهیان و صنایع کشور در زمینه رباتیک کارهای زیادی انجام داده اند ولی متاسفانه تعداد معدودی از آنها در تولید ربات انسان نما به ویژه ربات هایی در ابعاد و اندازه انسان بزرگسال کار کرده اند.

مدیر طرح ملی ربات انسان نما به سابقه این طرح اشاره کرد و گفت: حدود پنج سال قبل (2008) انجمن توسعه و تحقیق صنایع و معادن به ما مراجعه کرده و سفارش ساخت یک ربات انسان نما دادند که نقش مجری در کنفرانس های آنها را اجرا کند.

وی ادامه داد: بعد از چند ماه نمونه اولیه را ساخته و به کارفرما تحویل دادیم که این ربات چرخدار بود اما قادر به گام برداشتن نبود و از آن زمان، پروژه 'سورنا' کلید خورد.

یوسفی کما خاطرنشان کرد: پروژه ربات انسان نما به دلیل مشکلات مالی حدود یک سال متوقف ماند و با تزریق منابع مالی جدید، ربات سورنا 2 ساخته و در سال 2010 رونمایی شد که این ربات با 145 سانتیمتر قد و 45 کیلوگرم وزن دارای 22 درجه آزادی بود.

به گفته وی، ربات سورنا 2 قادر به حرکت در سطوح شیب دار یا بالا و پایین رفتن از پله نبود، بازگشت به عقب نداشت و سرعت آن حدود 12 صدم کیلومتر بر ساعت بود.

معاون پژوهشی پردیس دانشکده های فنی دانشگاه تهران افزود: سازمان گسترش و نوسازی صنایع حدود سه سال قبل تصمیم به خریداری پروژه ربات انسان نما از کارفرمای قبلی گرفت که منجر به انعقاد تفاهم نامه مشترکی میان این سازمان و مرکز سیستم ها و فناوری های پیشرفته دانشگاه تهران شد.

وی تصریح کرد: پروژه سورنا 3 یا نسل سوم ربات انسان نمای ایرانی از حدود دو سال قبل آغاز شده و همکاران جدیدی از دانشگاه های تهران، صنعتی شریف، خواجه نصیرالدین طوسی، تربیت مدرس و شیراز به تیم قبلی اضافه شدند.

یوسفی کما درباره ویژگی های نسل سوم ربات انسان نمای ایرانی گفت: سرعت سورنا 3 تقریبا 10 برابر نسل دوم آن است و قابلیت های مختلفی همچون عبور از موانع، کنترل آنلاین، حرکت روی پله و سطوح شیب دار، دور زدن در جا، حرکت به عقب و تعامل با انسان را داراست.

وی زمان تحویل و رونمایی سورنا 3 را زمستان امسال اعلام کرد و گفت: تست های این ربات انسان نما در بهار امسال با موفقیت سپری شده است.

دومین کنفرانس بین المللی رباتیک و مکاترونیک با حضور صاحبنظران و استادان ایرانی و خارجی از امروز چهارشنبه 23 مهرماه به همت انجمن رباتیک ایران و به میزبانی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی آغاز به کار کرده و به مدت سه روز در محل دانشکده مهندسی مکانیک این دانشگاه برگزار خواهد شد.

مرتبط ها