کد خبر: 148306

پنجمین شماره «گفتمان الگو » منتشر شد

خبرنامه دانشجویان ایران: پنجمین شماره گفتمان الگو با پرونده‌هایی در زمینه «الگوی سیاست‌خارجی ایران»، « نسبت سنت و تجدد» و «نواندیشی دینی» منتشر شد.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ در این شماره دکتر رضا داوری اردکانی، در پاسخ به پرسش‌های گفتمان الگو، نکات مهمی پیرامون اندیشه پیشرفت بیان داشته و از آخرین دیدگاه‌های خود درباره نسبت سنت و تجدد با توسعه سخن گفته است.


«الگوی سیاست‌خارجی ایران» سوژه اصلی این شماره از دوماه‌نامه گفتمان الگو است که با حضور علی‌اکبر ولایتی وزیر اسبق امور خارجه و مشاور رهبر معظم انقلاب در امور بین‌الملل و گروهی دیگر از کارشناسان و دست‌اندرکاران سیاست‌خارجی کشور مورد بررسی قرار گرفته است. دکتر صادق خرازی، دکتر پیروز مجتهدزاده، دکتر نسرین مصفا، دکتر حسین شیخ‌الاسلام و دکتر جواد منصوری در این رابطه آثار و گفتارهایی را ارائه نموده‌اند. همچنین دکتر عباس ملکی و دکتر سیدجلال دهقانی فیروزآبادی میهمان نشستی تخصصی این شماره بوده‌اند.

نواندیشی دینی و سنت‌گرایی دو موضوع جذاب دیگری هستند که در شماره پنجم گفتمان الگو نسبت آنها با نظریه و مدل پیشرفت بررسی شده است. مصطفی مهرآیین، محمدعلی عبداللهی، سیدمحمدعلى ایازی، سیدمحمد موسوی بجنوردی و آیت‌الله محمدعلی گرامی در باب نواندیشی دینی و پیشرفت سخن گفته‌اند و حکمت‌الله ملاصالحی، مهدی نصیری، جیمز کلی کلارک، علی‌اکبر صادقی رشاد، سروش دباغ و منصور مهدوی نیز به سنت و توسعه پرداخته‌اند.

بخش رودرروی شماره پنجم، میزبان دیدگاه‌های متفاوت مهدی فیروزان و شهریار زرشناس درباره الگوی و سنجه‌های پیشرفت در زمینه فرهنگ است.

همچنین پرونده ویژه‌ای در این شماره پیش روی خوانندگان قرار گرفته که در آن صاحب‌نظرانی چون حسین راغفر، حسین فدایی، الیاس نادران و فرشاد مؤمنی به سویه‌های مختلف مسأله فساد و تاثیر آن بر پیشرفت کشور می‌پردازند.

«تفکر انتقادی» و «نقش زنان در توسعه» از دیگر موضوعاتی هستند که با آثاری از کوروش صفوی، تقی آزاد ارمکی و محسن غرویان در این شماره مورد بررسی قرار گرفته‌اند.

پنجمین شماره گفتمان الگو در دکه‌های منتخب مطبوعاتی و فروشگاه‌های معتبر کتاب عرضه می‌شود.

همچنین می‌توانید با ارسال نشانی خود به شماره 10000299 آن را خریداری کنید.