کد خبر: 157667

ریزگردها می تواند باعث عفونت دستگاه تنفسی شوند

خبرنامه دانشجویان ایران: رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز گفت: اگر ریزگردها حاوی میکروب و باکتری باشند، می توانند باعث ایجاد عفونت در دستگاه تنفسی شوند که این عفونت می تواند به سایر نقاط بدن نیز سرایت نماید.

به گزارش رهیاب، دکتر اسماعیل ایدنی رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز در خصوص مضرات ریزگردها بر سلامت مردم استان اظهار داشت: خطر ریزگردها بسته به خواص بیوشیمیایی آنها و اینکه در چه بخشی از دستگاه تنفسی رسوب کنند آسیب های مختلفی را ایجاد می کنند.

وی افزود: ذراتی که کمتر از ۵/۲ میکرون هستند می توانند به بافت های انتهایی ریه برسند و در مرحله بعد مواد آنها می تواند وارد سیستم گردش خون بدن شده و در بخش های دیگر بدن ایجاد بیماری کند، ذرات بزرگتر از ۵/۲ میکرون نیز در مجاری تنفسی وارد می شوند و ایجاد برونشیت، بیماری های تنفسی، آسم و بیماری های شبه آسم می کند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز تصریح کرد: چنانچه ریزگردها حاوی مواد تحریک کننده باشند می توانند باعث بروز آلرژی، آسم، تحریک یا سوختگی مجاری تنفسی و آسیب های حاد و مزمن دستگاه تنفسی شود.

ایدنی عنوان کرد: اگر ریزگردها حاوی میکروب و باکتری باشند، می توانند باعث ایجاد عفونت در دستگاه تنفسی شوند که این عفونت می تواند به سایر نقاط بدن نیز سرایت نماید.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز تاکید کرد: حجم مراجعات به اورژانس ها پس از گردوخاک در مقایسه با مراجعه مردم پس از بارندگی ها خیلی کمتر بود ولی ما بیشتر نگران عوامل مزمن و دراز مدت ریزگردها هستیم که باعث تحریک پذیری مجاری تنفسی می شود و به صورت مزمن در دراز مدت برای مردم بیماری ایجاد کند.

مرتبط ها