کد خبر: 158997

وزیر علوم: تبعیض در حوزه علم و فناوری از معضلات جهان است

خبرنامه دانشجویان ایران: فرهادی افزود: ایران از کشورهایی است که در زمینه علم و فناوری مورد تبعیض زیادی قرار گرفته است/ تلاش کرده‌ایم علم و فناوری را در حوزه‌هایی مانند نانو، انرژی هسته‌ای، پزشکی و بایو بومی کنیم

به گزارش نسیم محمد فرهادی در کنفرانس وزرای علوم فناوری و نوآوری جنبش عدم تعهد در سالن اجلاس سران گفت: جنبش عدم تعهد در دوره ریاست ایران در حال پشت سر گذاشتن تحول چشمگیر است.

وی اضافه کرد: مبنای برنامه‌ریزی و پیگیری نظام‌مند علم و فناری در جنبش عدم تعهد ایجاد شده است و ادامه این راه نیازمند اراده کشورهای عضو است.

وزیر علوم خاطرنشان کرد: شعار علم فناوری و نوآوری برای توسعه پایدار برای کنفرانس وزرای علوم فناوری و نوآوری جنبش عدم تعهد انتخاب شده‌اند و این موضوعات کلیدی‌ترین محور توسعه پایدار است.

فرهادی با بیان اینکه زدودن تبعیض‌های علمی یکی از اهداف اجلاس وزرای علوم کشورهای عضو جنبش عدم تعهد است خاطرنشان کرد: در حال حاضر یکی از معضلات جهان برخورد تبعیض‌آمیز در حوزه علم و فناوری برای کشورهای در حال توسعه است.

فرهادی خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران یکی از کشورهایی است که در زمینه علم و فناوری مورد تبعیض زیادی قرار گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: ‌کشورهای توسعه یافته در زمینه فناوری‌های حساس و پیشرفته نگاهی تبعیض‌آمیز و سیاسی به کشورهای در حال توسعه دارند.

وی اضافه کرد: ایران تلاش کرده است علم و فناوری را در حوزه‌هایی مانند نانو، انرژی هسته‌ای، پزشکی و بایو بومی کند که برخی افراد برای جلوگیری از این نوع فعالیت‌های ایران دست به ترور دانشمندان هسته‌ای ما زدند اما ما همواره مسیر دستیابی به علم و فناوری را ادامه می‌دهیم.

وزیر علوم خاطرنشان کرد: کشورهای عضو جنبش عدم تعهد با مشکلات مشترکی مانند فرار مغزها، سالخوردگی جمعیت، شیوع بیماری‌ها مواجه هستند که باید این چالش‌ها شناسایی شوند و به آنها پرداخته شود.

وزیر علوم خاطرنشان کرد: بیانیه کنفرانس وزرای علوم فناوری و نوآوری جنبش عدم تعهد راه‌حل‌هایی برای رفع این چالش‌ها دارد.

فرهادی اضافه کرد: از کشورهای عضو جنبش عدم تعهد درخواست داریم تا در چارچوب دیپلماسی علم و فناوری ساز و کارهای بیشتری برای همکاری‌های علمی میان کشورهای عضو این جنبش طراحی و اجرا کند.

وزیر علوم بیان داشت: دست دوستی به سوی همه کشورهای عضو جنبش عدم تعهد دراز می‌کنیم و آمادگی انتقال تجربیات علمی به کشورهای عضو عدم تعهد را داریم.