کد خبر: 161262

از مهمانان‌ نوروزی با سَم‌ پذیرایی نکنید!

خبرنامه دانشجویان ایران: مدیر گروه تغذیه دانشگاه علوم‌ پزشکی کرمانشاه با بیان اینکه علم‌ تغذیه نگاه‌ مثبتی به شیرینی ندارد، گفت: متاسفانه در تولید شیرینی از شکری استفاده می‌شود که متخصصین تغذیه آن را "سم‌ شیرین" و یا "قاتل‌ شیرین" می‌نامند.

دکتر سیدمصطفی نچواک در گفت و گو با ایسنا، منطقه‌ کرمانشاه، اظهار کرد: شکر بکار رفته در تولید شیرینی فروکتوز صنعتی است که در کارخانه شکرسازی تولید می‌شود و با فروکتوز طبیعی موجود در میوه‌ها متفاوت بوده و بسیار مضر و زیان‌آور است.

این متخصص‌تغذیه افزود: به همین علت اگر خودمان و میهمانانمان را دوست داریم باید استفاده از شیرینی را در پذیرایی و دید و بازدیدهای نوروزی به حداقل برسانیم.

وی تصریح کرد: در پذیرایی‌های نوروزی بهتر است به جای استفاده از انواع شیرینی‌ و شکلات و سوهان، از آجیل و میوه بیشتر استفاده کرد و بهتر است از شیرینی‌های نخودی که حجم کوچکتری داشته استفاده شده و مصرف شیرینی تر را بسیار کاهش داد.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم‌پزشکی کرمانشاه به روغن موجود در شیرینی نیز اشاره کرد و افزود: روغن شیرینی‌ موجب تصلب شرایین شده و به دلیل چربی ترانس بالایی که دارند، مصرف زیاد آن باعث سکته در افراد می‌شود.

نچواک اظهار کرد: شیرینی‌جات به دلیل روغن بکار رفته در آنها منبع متراکم کالری هستند و توصیه می‌شود افراد استفاده از این موادغذایی را به حداقل رسانده و آن را به عنوان میان‌ وعده مصرف کنند.

وی خاطرنشان کرد: بیماران دیابتی در صورت مصرف اینگونه مواد نشاسته‌ای باید بیش از همه دقت لازم را داشته باشند و باید مصرف مواد کربوهیدراتی را در برنامه‌غذایی روزانه خود تقسیم کرده و شیرینی را به میزان بسیارکم و تحت‌ نظر پزشک خود در ساعات میان‌ وعده مصرف کنند.
 

 

مرتبط ها