کد خبر: 162224

یادداشتی از مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه علم و صنعت؛

مروری کوتاه بر رخدادهای دانشگاه علم و صنعت؛ سال 93 محصول تغییرات

سال 93 در حوزه دانشگاه ها یکی از سالهای مهم و نقاط عطف تاریخ آموزش عالی کشور به حساب می آید. این امر به این دلیل است که در نیمه دوم سال 92 و اوایل 93 غالب تغییرات گسترده توسط مدیریت جدید وزارت علوم در سطوح مختلف اتفاق افتاد که نتیجتا اولین تاثیرات آن را در سال 93 شاهد بودیم.

خبرنامه دانشجویان ایران: سال گذشته و پس از افت و خیزهای وزارت علوم (+) دانشگاه ها نیز دستخوش تغییر و تحولات مختلفی شد؛ یکی از این دانشگاه ها دانشگاه علم و صنعت بود که بازگشت دو تن از اساتید اخراجی آن خبر ساز شد (+) ماجرا از این قرار است که با آمدن جعفر توفیقی در وزارت علوم، پرونده 400 دانشجوی اخراجی سریعا بررسی و این افراد بدون انجام بررسی های لازم به دانشگاه ها باز می گردند؛ در این میان تعدادی از اساتید اخراجی نیز از این فرصت بهره برده و شکایتی به دیوان عدالت اداری برده و خواستار بازگشت خود به دانشگاه می گردند.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ رضا هاشمی مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه علم و صنعت در یادداشت کوتاهی بر رخدادهای دانشگاه علم و صنعت در سال گذشته پرداخته است.

این یادداشت را در ذیل می خوانید:

سال 93 در حوزه دانشگاه ها یکی از سال های مهم و نقاط عطف تاریخ آموزش عالی کشور به حساب می آید. این امر به این دلیل است که در نیمه دوم سال 92 و اوایل 93 غالب تغییرات گسترده توسط مدیریت جدید وزارت علوم در سطوح مختلف اتفاق افتاد که نتیجتا اولین تاثیرات آن را در سال 93 شاهد بودیم.

اما مهمتر از تمامی وقایعی که در سطح وزارت خانه اتفاق افتاده است نتیجه تمام این تغییر و تحولات است که مستقیما در دانشگاه ها بر دانشگاهیان تاثیر می گذارد و بررسی آن حائز اهمیت است.

البته عملکرد مدیریت در دانشگاه های مختلف بسیار متفاوت بوده است. در برخی دانشگاه ها افراد تندرو و مشخصا با سابقه فعالیت در فتنه 88 پست های مختلف را تصاحب کردند و بنابر پیشبینی ها فضای این دانشگاه ها خیلی سریع به سمت سیاست زدگی و هرج و مرج حرکت کرد و البته در  بسیاری از دانشگاه ها هم فضا بسیار معتدل تر و معقولانه تر پیش رفت. در این دانشگاه ها عمدتا فشار گروه های تندرو به مدیریت بوده است که باعث اتفاقات نگران کننده و عقبگرد های مختلف در حوزه های فرهنگی ، پژوهشی و علمی شده است.

در دانشگاه علم و صنعت از همان روز های سر کار آمدن مدیریت جدید عد ه ای با فشار های مختلف کار را به جایی رساندند که کمیته پیگیری مسائل دانشگاه علم و صنعت را تشکیل دادند تا از این طریق به مدیریت دانشگاه فشار وارد کنند. اگر بخواهیم نگاهی منصفانه داشتهخ باشیم تا حدود زیادی این عده در اهداف خود به موفقیت رسیدند. برگزاری برنامه های با شکل فراقانونی نوسط شورای صنفی ، اعلام حضور کانون موهوم و غیر قانونی صنفی اساتید و حتی برگزاری برنامه ورزشی با کمک مدیریت تربیت بدنی ، عدم بررسی مشکلات اساسنامه پیشنهادی هیئت موسس انجمن اسلامی و در عوض فشار برای اضافه شدن برخی موارد به طور غیر قانونی و حتی کم کردن برخی موارد بدون مستندات قانونی در مورد اساسنامه پیشنهادی و در نهایت تهدید به عوض کردن هیئت موسس در آمفی تئاتر دانشگاه توسط مدیریت ، برخورد با نشریات ارزشی تحت فشار گروه های تندرو  و ... برخی موارد موفقیت طیف تندرو در فشار آوردن به مدیریت دانشگاه علم و صنعت بوده است.

امیدواریم در سال 94 با تدابیر بهتر و البته التزام بیشتر به مر قانون کمتر شاهد بروز این نوع اتفاقات غیر قانونی و فراقانونی باشیم.

مرتبط ها