کد خبر: 174018

عبدی با اشاره به طرح 115 نماینده مجلس برای شفاف سازی قانون مطرح کرد:

دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه امور استخدامی باید تابع قوانین موضوعه کشور باشد

آنچه روشن و واضح است اینکه قوانین و مقررات موضوعه کشور در بحث تعیین تکلیف امور استخدامی بسیار شفاف بوده و دانشگاه های غیر دولتی نمی توانند خارج از سیستم قوانین با آیین نامه های داخلی و خارج از چارچوب های تعیین شده اقدام نمایند.

خبرنامه دانشجویان ایران: عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت: این یک واقعیتی است که این دانشگاه ها از هیچ ضابطه قانونی حاکم بر امور استخدامی کشور پیروی نمی کنند و همین موضوع باعث شده این دانشگاه ها به راحتی بتوانند اعضا هیئت علمی و یا کارکنان خود را اخراج کنند.

ایرج عبدی عضو کمیسیون اجتماعی در گفتگو با خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»، با اشاره به تهیه طرحی با امضا بیش از 115 نماینده مجلس برای رفع خلا قانونی استخدام در دانشگاه های غیر دولتی و دانشگاه آزاد اسلامی افزود: بحث اصلی ما در تهیه این طرح شفاف کردن امور حاکم بر استخدام در این دانشگاه ها است و ضرورت دارد تا این خلا قانونی هر چه سریعتر برطرف شود.

وی اظهار داشت: شورای عالی انقلاب فرهنگی مباحث کلان و سیاست گذاری های دانشگاه ها را مورد تصویب قرار داده و این شورا نگفته که دانشگاه ها قوانین موضوعه کشور در حوزه استخدام و کار را کنار گذاشته و خودشان به هر شکلی که خواستند برخورد کنند.

این نماینده مجلس اظهار داشت: برخی واحد های دانشگاهی با مستمسک کردن این موضوع که تکلیف مقررات اداری نیز از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی به آنان سپرده شده اجحاف بسیاری در حق کارکنان و اعضا هیات علمی خود می کنند و این افراد در هیچ مرجعی نمی توانند تظلم خواهی کنند لذا با توجه به شفاف نبودن این موضوع و خلا قانونی ایجاد شده طرح فوق با استقبال نمایندگان مجلس شورای اسلامی مواجه شد و هم منتظر بررسی در صحن علنی مجلس می باشد.

عبدی خاطر نشان کرد: بهتر است مسوولان محترم این  دانشگاه ها به جای فرافکنی و خدشه وارد کردن به این طرح که ساعت ها کار کارشناسی روی آن صورت گرفته خود را تابع قوانین و مقررات کشور بدانند و برای حل این خلا قانونی سنگ اندازی نکنند.

وی گفت: آنچه روشن و واضح است اینکه قوانین و مقررات موضوعه کشور در بحث تعیین تکلیف امور استخدامی بسیار شفاف بوده و دانشگاه های غیر دولتی نمی توانند  خارج از سیستم قوانین با آیین نامه های داخلی و خارج از چارچوب های تعیین شده اقدام نمایند.

عبدی تصریح کرد: طبق این ماده واحده روابط استخدامی دانشگاه آزاد اسلامی و همه دانشگاه های غیر دولتی تابع قانون کار بوده و هرگونه اختلاف بین کارکنان و دانشگاه در صلاحیت هیات های حل اختلاف موضوع ماده 157 قانون کار و شعب دیوان عدالت اداری خواهد بود.

مرتبط ها