کد خبر: 184641

آقای رفسنجانی! یادتان هست چه کسی به بهانه «نفوذ» منتقدانش را زندانی می کرد؟

خبرنامه دانشجویان ایران: عبدالرضا داوری مدیر مسئول ماهنامه بررسی های اقتصادی نوشت:

90 نفر از چهره های موسوم به ملی-مذهبی در اردیبهشت 1369 طی نامه ای به آیت الله هاشمی رفسنجانی ، رئیس جمهور وقت ، به سیاستهای دولت ایشان اعتراض کردند. در خرداد 1369 با حکم دادستانی انقلاب ، 23 نفر از امضاکنندگان نامه مزبور بازداشت و روانه بندهای امنیتی وزارت اطلاعات دولت سازندگی در زندان اوین شدند.

آیت الله هاشمی رفسنجانی بعد از  این برخورد، در مصاحبه با خبرنگار روزنامه لوموند اعلام کرد:"لیبرالهایی که اخیرا دستگیر شده اند کسانی بودند که ماهیت "جاسوسی" پیدا کرده اند و از امریکا دستور می گرفتند"

منبع: روزنامه اطلاعات 1369/7/19

این اظهارات آیت الله هاشمی رفسنجانی در شرایطی صورت گرفت که ایشان مطلع بود در کیفرخواست  دادستانی انقلاب ، اتهام اصلی تمام بازداشت شدگان ، امضاء و تائید نامه سرگشاده 90 نفر ذکر شده بود.

آیت الله هاشمی رفسنجانی حتما به یاد دارند هنگامی که برای طرح بودجه سال 70 به مجلس رفتند ، دو نفر از اعضای کمیسیون برنامه و بودجه از ایشان پرسیدند:"ما به بازداشت بقیه کاری نداریم ولی چرا مهندس عزت الله سحابی را بازداشت کردید؟" آیت الله هاشمی رفسنجانی در پاسخ فرمودند:" رویش زیاد شده بود، گفتم بگیرند رویش  را کم کنند!"

در واقع بعدها آشکار شد که دلیل اصلی آیت الله هاشمی رفسنجانی برای زندانی کردن منتقدان دولت سازندگی ، "کم کردن روی آنان" بود و "نفوذ امریکا" بهانه!